پيش‌بينی كارشناسان از رونق دوباره بازار آتی

پيش‌بينی كارشناسان از رونق دوباره بازار آتی
مبادلات بازار قراردادهاي آتي سكه ديروز برخلاف روزهاي قبل بدون نوسان، روند افزايشي را پشت سر گذاشت.
مبادلات بازار قراردادهاي آتي سكه ديروز برخلاف روزهاي قبل بدون نوسان، روند افزايشي را پشت سر گذاشت.
افزايش هيجان بازار آتي در سررسيدهاي بهمن ماه و افزايش فرصت مناسب براي عمليات آربيتراژ از اتفاقاتي بود كه روز گذشته براي بازار افتاد و حتي در دوره بازگشايي سررسيدهاي دورتر همچون اسفندماه بازار شاهد موقعيت‌هاي خريد فراواني بود. در شرايطي كه به نظر مي‌رسد اختلاف سررسيدها دوباره با افزايش قيمت‌ها نسبت به بازار نقدي رو به رو شده، برخي تحليلگران بر اين باورند معامله گران با در نظر گرفتن شرايط فعلي به صورت حساب شده گام برمي‌دارند و چه بسا همين عامل در روند دادوستدها تاثيرگذار باشد. البته ديروز اخبار ديگري با عنوان «انتشار فرم جديد دولت براي دريافت كنندگان ارز وارداتي» و گمانه‌زني‌ها در خصوص «طول كشيدن شرايط تحريم تا 4 سال ديگر» باعث شد هيجان دوباره به بازار آتي برگردد.
در اين ميان پيمان حدادي يكي از كارشناسان بازار آتي با اشاره به اينكه تحركات مثبت در بازار ارز از دلايل روند افزايشي قيمت‌ها در بازار نقدي و قراردادهاي آتي سكه بوده بر اين باور است صحبت‌هاي وزير امور اقتصادی و دارايي در خصوص كسري بودجه و ميزان درآمد محقق شده روي تغيير مسير قيمت ارز تاثيرگذار بود. هر چند ادامه گمانه‌زني‌ها پيرامون مذاكرات ايران و گروه 1+5 همچنان به عنوان پارامترهاي تاثيرگذار رواني باقي مانده است.
حدادي در ادامه به ديگر اخبار منتشر شده پيرامون موضوع آزاد‌سازي قيمت‌ها كه روي روند دادوستدها تاثير گذاشت اشاره و اظهار كرد: در وضعيت كنوني امنيت در بازار قراردادهاي آتي نسبت به گذشته بيشتر شده و با توجه به صحبت‌هاي اخير مديريت قراردادهاي مشتقه و بازگشايي كدهاي جديد معاملاتي به نظر مي‌رسد عدم اطميناني كه سرمايه‌گذاران قبلا در بازار داشتند از بين رفته و در صورت يكسان شدن محدوديت‌ها براي موقعيت‌هاي خريد و فروش تزريق نقدينگي‌ها به بازار بيشتر مي‌شود و اين مي‌تواند اطمينان و رونق را در پي داشته باشد.
اين كارگزار بورس كالا بر اين باور است قيمت سكه در بازار قراردادهاي آتي نسبت به بازار نقدي در سطح بالاتري قرار دارد و متناسب با آن هيجان در بازار آتي نيز بيشتر است؛ به طوري كه اختلاف قيمت سكه در هر يك از سررسيدها نسبت به سررسيد بعدي نزديك 60 هزار تومان شده است.
به نظر اين كارشناس روايت‌ها از بازار آتي متفاوت است؛ آنهايي كه نوسان‌گيري به صورت بلندمدت را انجام مي‌دهند بر اين باورند روند قيمت‌ها متعادل است، اين در شرايطي است كه همين نوسان‌گيرهاي بلندمدت سعي مي‌كنند موقعيت‌هاي خريد بيشتري داشته باشند، زيرا بر اين باورند تعادل پارامترهاي سياسي تاثيرگذار روي بازار هر لحظه امكان دارد به هم بخورد، به همين دليل نگاه آنان به بازار بلندمدت است و بيشتر تمايل به خريد دارند.
به باور حدادي، عده اي ديگر بر اين باورند فاصله قيمت‌ها زياد است و بايد اصلاح قيمتي صورت بگيرد اين در شرايطي است كه اين عده بيشتر نوسان‌گيرهاي روزانه هستند.
حدادي در خصوص تغييرات قيمت طلا در بازارهاي جهاني نيز اعتقاد دارد تحليلگران زيادي هستند كه وضعيت اونس طلا تا قبل از پايان سال‌جاري ميلادي را در همان محدوده فعلي تلقي مي‌كنند و همه چيز را موكول به سياست‌هاي پولي فدرال رزرو و از سويي توافقات حاصل از تصميم‌گيري در خصوص نظام سياست‌گذاري مالي مربوط مي‌دانند و بر اين باورند هر گونه تغيير در تصميم‌گيري‌ها مي‌تواند شرايط را عوض كند، اما در مجموع بيشتر روي ريزش اونس در كوتاه‌مدت نظر دارند. در مجموع ديروز روند قيمت‌ها با افزايش نزديك دامنه 2 درصدي قيمت‌ها مواجه شد؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد دي‌ماه با افزايش 09/1 درصدي در محدوده يك ميليون و 248 هزار تومان تا يك ميليون و 256 هزار تومان، سررسيد بهمن ماه با افزايش 69/1 درصدي در محدوده يك ميليون و 305 هزار تومان تا يك ميليون و 318 هزار تومان و سررسيد اسفندماه با افزايش 95/1 درصدي در اولين روز مبادلاتي در محدوده يك ميليون و 357 هزار تومان تا يك ميليون و 383 هزار تومان قرار گرفت.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
برای مشاهده و اطلاع از آخرین نرخ ارز غیر مرجع در مرکز مبادلات ارز به صفحه نرخ ارز مبادله ای مراجع نمایید.
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلای جهانی به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲۰:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد