تداوم سبزپوشی آیفکس

 تداوم سبزپوشی آیفکس
فرابورس ایران روز گذشته با رشد اند‌ک 8/ 0 واحدی به معاملات خود پایان داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند اما در مقابل معاملات منفی در نمادهای معاملاتی سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان مانع از رشد بیشتر شاخص این بازار شد.

فرابورس ایران روز گذشته با رشد اند‌ک 8/ 0 واحدی به معاملات خود پایان داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را داشتند اما در مقابل معاملات منفی در نمادهای معاملاتی سهامی ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت لاوان مانع از رشد بیشتر شاخص این بازار شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با صعود 09/ 0 درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح 6/ 933 واحدی قرار گرفت. در معاملات روز گذشته، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی افزون بر 565 میلیون ورقه بهادار به ارزش 291 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد 434 میلیون سهم به ارزش حدود 68 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بالاترین حجم معاملات این روز را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات در این دو بازار نیز به میزان 6 میلیارد تومان از آن نماد معاملاتی شرکت آتیه داده پرداز شد.

«ذوب» پرحجم اما منفی

ذوب آهن اصفهان روز گذشته با وجود استقبال معامله‌گران نتوانست با رشد قیمت همراه شود. بر این اساس سهامداران دیروز با دادوستد بیش از 55‌میلیونی سهمی این شرکت به ارزش 5/ 4‌میلیارد تومان «ذوب» را در صدر بیشترین حجم معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران قرار دادند. نماد معاملاتی این شرکت افت 2/ 3 درصدی را تجربه و فشار 4/ 1 واحدی را بر آیفکس تحمیل کرد.

تداوم رشد بدون پشتوانه «اپرداز»

از نکات قابل توجه معاملات روز گذشته فرابورس ایران، تداوم رشد نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز و تشکیل صف خرید حدود 400 هزار سهمی در این نماد پس از جابه‌جا‌یی 6/ 2 میلیون سهم در قیمت حدود 2300 تومانی بود. بر این اساس با رشد روز گذشته «اپرداز» بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به بیش از 500 درصد رسید. این در حالی است که پیش از این و در قیمت 900 تومانی شاهد عرضه حقوقی سهام این شرکت بودیم اما این عرضه نیز نتوانست مانع تداوم رشد قیمت «اپرداز» باشد. در این میان اما رشد بدون پشتوانه این نماد فرابورسی به محل بحثی در میان فعالان بازار سهام تبدیل شده است.

فرابورس در دریچه آمار

در مجموع بیشترین افزایش قیمت دیروز فرابورس ایران به نماد معاملاتی شرکت‌های بازرگانی و تولیدی مرجان کار، صنعتی بهپاک، زرین معدن آسیا و معدنی کیمیای زنجان گستران رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و افرانت با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

 

معاملاتی پرحجم اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس دیروز بیش از یک میلیون و 930 هزار ورقه به ارزش 5/ 192 میلیارد تومان در 599 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس بیش از 66 درصد از ارزش معاملات فرابورس روز سه‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. اوراق مشارکت گل‌گهر با دادوستد 833 هزار سهمی خود به ارزش 83 میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش در این بازار را به خود اختصاص داد. همچنین روز گذشته شاهد معامله بیش از 186 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 297 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 17 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 90 تا 95 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا9» با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمتی در این روز نیز به مرحله هشتم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا8» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از ثبات نسبی نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز دوشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با تغییر نامحسوس 02/ 0 واحد درصدی در 42/ 23 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته افزایش 4/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت وام مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس سه‌شنبه شاهد معامله 55 هزار و 88 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 4 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود . «تسه»ها به نوسان در بازه 62 تا 74 هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد 3/ 1 درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به 72 هزار و 48 تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت در میان این اوراق با افت 7/ 1 درصدی به «تسه9402» رسید و در مقابل سررسید آذر93 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با ثبات نسبت به روزهای اخیر به 5/ 21 درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 14 میلیون و 638 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۹:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد