دوربرگردان سکه آتی از صعود به نزول

دوربرگردان سکه آتی از صعود به نزول
بازار آتی سکه بورس کالای ایران، هر قدر هفته گذشته را با روند مثبت آغاز کرده بود، با روند منفی به پایان رساند، به طوری که نوسان 2 درصد مثبت ابتدای هفته در روز چهارشنبه به منفی 3 درصد و در روزپنج‌شنبه با اندکی بهبود به منفی 2 درصد رسید.
بازار آتی سکه بورس کالای ایران، هر قدر هفته گذشته را با روند مثبت آغاز کرده بود، با روند منفی به پایان رساند، به طوری که نوسان 2 درصد مثبت ابتدای هفته در روز چهارشنبه به منفی 3 درصد و در روزپنج‌شنبه با اندکی بهبود به منفی 2 درصد رسید.
هنوز اخبار متفاوتی در حوزه‌های سیاسی بر بازار آتی اثرگذارند؛ نتایج نشست ایران و گروه 1+5 همچنان تعیین کننده جهت بازار است و به نظر می‌رسد در حوزه مسائل سیاسی، فعالان بازار به شدت به بررسی جوانب اثر این موضوع بر بازار عادت کرده اند و این مساله سمت و سوی بازار را به شدت تعیین می‌کند. در این بین هفته گذشته، اوباما با این جمله که قصد دارد دشمنان قسم خورده را به دوستان خود بدل کند، امیدواری‌هایی را در بین فعالان سیاسی و اقتصادی به وجود آورد که شاید قصد وی از گفتن این موضوع نرمش در برابر حقوق ایران در بحث هسته‌ای است، چراکه ایران از مواضع خود در این بحث کوتاه نیامده و بر آن اصرار دارد.
به هر حال در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت ارز در بازار آزاد نیز موضوعی بود که بر روند معاملات در بازارهای نقدی و آتی اثر‌گذار بود. قیمت ارز در هفته گذشته ناگهان افزایش یافت، اما با تزریق محدود بانک مرکزی تا حدی جلوی افزایش آن گرفته شد، هرچند هنوز قیمت ارز بالا است. در این بین افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز باعث شد قیمت‌ها در ابتدای هفته صعودی باشد. این روند در پایان هفته با انتشار خبر تخصیص ارز به 9 اولویت کالایی معکوس شد، چرا که قیمت سکه در بازار نقدی و آتی کاهش یافت به طوری که در روزپنج‌شنبه قیمت هر سه سررسید در حدود 20 تا 25 هزار تومان کاهش یافت. موضوعات مهمی در این هفته بر قیمت آتی و تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران در بازار اثر گذاشت که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ موضوع تعیین نرخ ارز در بودجه که هنوز رقم آن مشخص نیست و تصمیم‌گیری درباره آن می‌تواند به عنوان مشخص‌کننده روند مالی دولت در سال آینده، عملکرد سرمایه‌گذاران را در خصوص سرمایه‌گذاری بر کالاهایی همچون طلا و سکه مشخص کند یکی از این موارد است. در عین حال در هفته گذشته سرمایه‌گذاران با خبر برداشت ارز از صندوق ذخیره ارزی مواجه شدند که این خبر توانست روند تصمیم‌گیری آنان را اندکی تحت تاثیر قرار دهد و آنان را نسبت به کاهش موجودی ارز در بازار حساس کند. در عین حال در این هفته برخی از معامله گران به موضوعاتی همچون عدم تزریق نقدینگی‌های جدید به بازار اشاره می‌کردند. به نظر می‌رسد برخی بازارها نظیر ارز و مسکن این روزها در حال رونق بیشتری اند و احتمال آن که با توجه به روند فزاینده قیمت مسکن در یکی دو ماه اخیر شاهد حرکت سرمایه‌ها به سمت مسکن و سفته بازی در این بخش باشیم زیاد است. در این صورت بازار سکه در بخش آتی با کاهش نقدینگی مواجه خواهد شد و این موضوع به افت قیمت‌ها و از رونق افتادن معاملات منجر می‌شود.
مساله دیگر گمانه‌زنی‌هایی درباره آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دنبال سخنرانی آخر رییس جمهور در مجلس بود که بر روند معاملات اثر گذاشت. بازنشستگی بهمنی نیز با اثری که بر بازار ارز گذاشت و به نوعی به دنبال آغاز تحقیق و تفحص از بانک مرکزی رخ داد، این شائبه را در بازار تقویت کرد که ریسک نوسانات ارزی به زودی کل مجموعه اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
در عین حال از دیگر موضوعاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی شاهد آن بودیم تغییرات قیمت جهانی طلا بود؛ قیمت جهانی اونس طلا در هفته پیش در شرایطی که روند صعودی را تجربه می‌کرد، ناگهان با افت مواجه شد و این موضوع بر بازار داخلی نیز اثر گذاشت و به این ترتیب آخر هفته آتی را منفی کرد. بهبود تولیدات صنعتی در چین، انتشار اخبار رو به رشد از اقتصاد ایالات متحده و آمار مربوط به بهبود شاخص مدیران صنعتی در آلمان، در هفته گذشته از جمله اخباری بودند که بر قیمت طلا اثر گذاشتند. برای هفته پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود روند قیمت‌ها همچنان متاثر از عوامل سیاسی و قیمت ارز باشد به طوری‌که اگر بانک مرکزی نسبت به تزریق ارز به بازار تعلل کند، باید روند افزایشی قیمت سکه را در بازار شاهد بود. 


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۱:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد