رشد 74 درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس

رشد 74 درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری امروز خود از رشد 74 درصدی ارزش بازار بورس و فرابورس، رشد 44 درصدی شاخص کل، رشد 12 درصدی دفعات معاملات و انتشار 10 هزار و 400 اطلاعیه در سامانه کدال خبر داد.
ارزش بازار سهام ابتدای امسال 111 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به 167 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده، همچنین ارزش بازار فرابورس از 12 هزار میلیارد تومان به 45 هزار میلیارد تومان بالغ شده است.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در سی و سومین نشست خبری در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی، ضمن بیان مطلب بالا به تشریح عملکرد بازار سرمایه پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
علی صالح آبادی ادامه داد: بر این اساس، مجموع ارزش بورس و فرابورس از 123 هزار میلیارد تومان به 212 هزار میلیارد رسیده که 74 درصد رشد در ارزش بازار را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه ارزش معاملات در بورس اوراق بهادار و فرابورس از ابتدای سال 28 هزار میلیارد تومان بوده و در بورس کالا 53 هزار میلیارد تومان، تصریح کرد: بنابراین در مجموع، از ابتدای سال، 81 هزار میلیارد تومان در بورس ها خرید و فروش انجام شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که 48 هزار میلیارد معامله داشتیم، 68 درصد رشد را نشان می دهد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به دفعات معاملات در این مدت اشاره کرد و اظهار داشت: در بورس و فرابورس، طی این مدت، 5 میلیون 526 هزار دفعه معامله انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه که چهار میلیون و 936 دفعه معامله بوده، 12 درصد رشد را شاهد هستیم.
صالح آبادی به رشد 44 درصدی شاخص کل بورس هم اشاره کرد و افزود: این آمارها به طور کلی بیانگر این است که نقدشوندگی بازار سرمایه نسبت به گذشته ارتقا پیدا کرده و در عین حال، نقش بازار سرمایه در اقتصاد ملی پررنگ تر شده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نسبت مجموع ارزش بازار بورس و فرابورس به تولید ناخالص داخلی به 50 درصد نزدیک شده در حالی که در سال 86 این رقم 16 درصد بود.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: این پارامتر نشان دهنده ارتقای نقش بورس در تولید ناخالص داخلی است.
افزایش سرمایه 10 هزار میلیارد تومانی شرکت های بورسی
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به تأمین مالی شرکت های بورسی از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و گفت: این شرکت ها در مجموع 10 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند. در عین حال، 590 میلیارد تومان نیز تأسیس و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت و اوراق اجاره داشتیم که در مجموع حاکی از این است که در این مدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه 11 هزار میلیارد تومان تأمین مالی داشته اند.
وی با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای الکترونیک کردن فرآیندها در بازار اولیه از ابتدای دی ماه کاغذ را از فرآیند اخذ مجوز افزایش سرمایه حذف کرد، ابراز داشت: از این پس شرکت ها از طریق سامانه کدال مشخصات افزایش سرمایه خود را ثبت می کنند که از این طریق علاوه بر افزایش سرعت کار فرایندها کوتاه تر و شفاف تر می شود.
صالح آبادی به عملکرد حوزه ناشران بورسی از ابتدای سال تا کنون اشاره کرد و افزود: در این مدت 10 هزار و 400 اطلاعیه در سامانه کدال منتشر و 472 مجمع نیز برگزار شده که همکاران سازمان بورس در این مجامع شرکت داشتند.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: ناشران فرابورسی نیز در این مدت 2600 اطلاعیه در بازار منتشر کردند و همچنین 246 مجمع برگزار شد.
وی افزود: البته اداره ناشران فرابورسی از اردیبهشت ماه امسال شکل داده شده و پیش از آن وظایف آن در دل اداره ناشران بورسی بود که به دلیل حجم گسترده کار ناشران ثبت شده غیربورسی تصمیم به تفکیک فعالیت این دو بازار گرفته شد.
سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در حوزه بورس انرژی مقرراتی باید توسط سازمان تصویب می شد که بعد از برگزاری جلسات متعدد و طولانی بین چندین مجموعه ذی ربط مانند وزارت نیرو، شرکت توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق و حوزه فناوری سازمان بورس دستورالعمل پذیرش کالا در بورس انرژی، دستورالعمل معاملات در بورس انرژی و دستور العمل تسویه پایای در بورس انرژی تصویب و ابلاع شد.
وی ابراز داشت: در حوزه برق موضوعات ناشناخته و پیچیدگی های خاص زیادی وجود داشت که خوشبختانه همه این مشکلات و پیچگیدی ها طی جلسات رفع و راهکارهای مناسب اتخاذ شد.
صالح آبادی با اشاره به اینکه در این راستا معاملات آزمایشی انجام شد و بازخوردهای خوبی گرفتیم و اصلاحات مورد نیاز انجام شد، گفت: هم اکنون آخرین مراحل کار در حال انجام است که امیدواریم در روزهای آینده شاهد بازگشایی بورس انرژی باشیم.
منبع خبر: سنا
  ۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۹:۳:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد