شروع تحرکات دوباره در بازار آتی

شروع تحرکات دوباره در بازار آتی
پیش بینی معامله‌گران از آینده بازار قراردادهای آتی در حالی همچنان متاثر از تصمیم نهایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای است که خبر تزریق ارز به بازار طی هفته گذشته بیشتر در قالب شایعه‌های نادرست روی روند مبادلات تاثیرگذار بود.
پیش بینی معامله‌گران از آینده بازار قراردادهای آتی در حالی همچنان متاثر از تصمیم نهایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای است که خبر تزریق ارز به بازار طی هفته گذشته بیشتر در قالب شایعه‌های نادرست روی روند مبادلات تاثیرگذار بود.
دادوستدهای دیروز بازار قراردادهای آتی با افزایش محسوس قیمت‌ها همراه شد. در مبادلات روز گذشته اخبار منتشر شده در خصوص تعویق مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و از سویی تمایل واشنگتن به مذاکره مستقیم با تهران در قالب پارامترهای سیاسی تحرکات مثبتی را در بازار ایجاد کرد. این در حالی است که نشست 4 ساعته دولت و مجلس و انتشار آماری پیرامون میزان تولید ناخالص داخلی نیز تغییراتی را به وجود آورد.
البته اگر چه تحلیلگران گزارش‌ها درباره رسیدن به توافق هسته‌ای را گامی مهم و عاملی موثر در روشن شدن تکلیف سرمایه‌‌گذاران تلقی می‌کنند اما همچنان گمانه‌زنی‌ها در این باره ادامه دارد.اخبار مربوط به عدم موافقت بانک مرکزی با پرداخت ارز مبادله‌ای به طلا از دیگر اخباری بود که دیروز روی روند دادوستدها تاثیرگذار بود؛ البته عامل اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار قراردادهای آتی تغییرات مثبت در بازار نقدی بود. در این میان، کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت پیرامون اخبار منتشرشده اظهار کرد: مسوولیت بحث ارز واردات و ثبت سفارش با سازمان توسعه تجارت است و مسوولیت خروج طلا با بانک مرکزی است.
به باور وی، ورود و خروج طلا ضوابطی دارد که آن را بانک مرکزی تعیین می‌کند و اگر ابهامی هم وجود داشته باشد، دولت و بانک مرکزی آن را حل می‌کنند. وی در واکنش به این که گفته می‌شود، مسوولان بانک مرکزی و وزارت صنعت در حال رایزنی هستند، تا طلا از اولویت گروه 9 کالایی خارج شود، تنها به این گفته بسنده کرد که امکان رایزنی وجود دارد.در بازار دیروز علاوه بر اخبار منتشر شده، مدیریت بازار قراردادهای آتی اطلاعیه جدیدی در خصوص میزان وجه تضمین منتشر کرد؛ به طوری که براساس ﻣﺼﻮﺑﻪ هيات ﭘﺬﻳﺮش در ﺧﺼﻮص ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اوﻟﻴـﻪ ﻗﺮارداد آتي ﺳﻜﻪ ﻃﻼ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎي ﻓﻌﺎل ﻃﻲ روزﻫﺎي اﺧﻴـﺮ، از روز دوﺷـﻨﺒﻪ 9 بهمن ماه ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼﺗﻲ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﺮاﺑﺮ 4 میلیون و 650 هزار تومان خواهد شد.450 هزار تومان نیز به عنوان وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ اﻋـﻼم ﺷـﺪه و 2 میلیون و 500 هزار تومان ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑـﻪ ﻗـﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﻲ اﺳﺖ. به همین دلیل از تاریخ اعلام شده وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻗﺮارداد ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻮه ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ، ﺑﺮاﺑﺮ 7 میلیون و 150 هزار تومان ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.
در مجموع در بازار دیروز تغییرات بازار با افزایش قیمت‌ها همراه شد؛ به طوری که سکه سررسید بهمن ماه با افزایش 61/2 درصدی در محدوده یک میلیون و441 هزار تومان تا یک میلیون و 472 هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش 38/3 درصدی در محدوده یک میلیون و 516 هزار تومان تا یک میلیون و 556 هزار تومان و سررسید فروردین ماه با افزایش 44/3 درصدی در محدوده یک میلیون و 598 هزار تومان تا یک میلیون و 644 هزار تومان قرار گرفت. البته دیروز در بازار تعداد موقعیت‌های باز در سررسیدهای نزدیک همچون بهمن ماه کاهشی اما برای سررسیدهای دور همچون اسفند و فروردین ماه افزایشی بود. براساس گفته اغلب تحلیلگران روند تعداد موقعیت‌های تعهدی باز نشان می‌دهد روند فعلی و استراتژی معامله‌گران همانند روزهای قبل است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۹:۱۵:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد