دومین افت تاریخی بورس در سال 91

دومین افت تاریخی بورس در سال 91
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین بار در 4روز کاری افت سنگین بیش از 600واحد را تجربه کرد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته برای دومین بار در 4روز کاری افت سنگین بیش از 600واحد را تجربه کرد.
دیروز شاخص کل بورس اوراق بهادار 686واحد كاهش يافت؛ افتی که تنها 4واحد از كاهش روز سه‌شنبه به عنوان سنگین‌ترین سقوط تاریخ 46ساله بورس اوراق بهادار کمتر بود. هر چند شاخص روز چهارشنبه هفته گذشته به مدد بازگشایی برخی نمادها به جای سابق خود بازگشت اما دیروز بازگشايي نمادها نيز نتوانست بر بازار تاثیر بگذارد و در بدترین بازگشایی شرکت پتروشیمی مارون با بیش از 12درصد افت همراه شد؛ هر‌چند که شرکت قند نیشابور هم در بازگشایی 30درصد رشد را تجربه کرد.
از دیدگاه کارشناسان بازار دیروز چهار نگرانی عمده را با خود داشت؛ اعلام حصول توافق در جلسه شبانه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت بر سر اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، اعلام ورود ارز شرکت‌های پتروشیمی به اتاق مبادلات توسط ريیس کل بانک مرکزی، انتظار برای عرضه اولیه برخی از شرکت‌های بزرگ از جمله هلدینگ خلیج فارس و نفت و گاز تامین و اعلام تعویق در مذاکرات سیاسی تهران و گروه 1+5 مهم‌ترین مواردی بودند که دیروز پیش روی بازار قرار داشتند. در همین حال از دیدگاه معامله‌گران تکنیکی نیز کاهش شاخص در هفته‌های اخیر به ویژه پس از توقف نمادهای عمده و ادامه توقف نمادهای پالایشگاهی موجب بروز نشانه‌های کاهشی در شاخص کل شده است. از دیدگاه این گروه. بازار سرمایه در حال از دست دادن نقدینگی است و نقدینگی به سوی بازارهای موازی در حال حرکت است. به طوري كه همزمان با افت شاخص کل در بورس اوراق بهادار معامله‌گران شاهد افزایش بهای سکه و ارز بودند. در همین حال دیروز بانک مسکن با اعلام تعلق وام مسکن به خانه‌های 12تا 20ساله نیز احتمال تحرک بیشتر بازار مسکن را ایجاد کرده است. براساس اعلام بانک مسکن واحدهای در این محدوده سنی می‌توانند از اوراق تسهیلات مسکن نیز استفاده کنند. در بازار دیروز در مسائل اقتصادی ريیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس جزئیات آخرین جلسه مشترک دولت و مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور را تشریح کرد و خبر داد در جلسات بعدی مشترک که از شنبه آینده ادامه می‌یابد سقف قیمتی، نحوه بازپرداخت، آنالیز قیمت‌ها و اولویت‌های تولید در هدفمندی یارانه‌ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
حمید‌رضا فولادگر در گفت‌وگو‌ با مهر، با تاکید بر این مطلب که فاز دوم هدفمندی قطعا امسال اجرا نمی‌شود خاطرنشان کرد: جلسه آتی دولت و مجلس شنبه آینده برگزار می‌شود و قرار شد تا برگزاری جلسه بعد، کارگروه‌های مشترک دولت و مجلس نیز جلسه داشته باشند.
فولادگر افزود: تاکید مجلس بر ارائه زودتر لایحه بودجه بود که امیدواریم هر چه زودتر این اقدام صورت بگیرد.
انتظار می‌رود بازار منتظر جمع‌بندی دولت و مجلس از مرحله دوم هدفمندی و همچنین نحوه تاثیر‌گذاری این مساله بر شرکت‌های بورسی باقی بماند. در بازار دیروز اعلام انتقال ارز واردات برنج از مرجع به مبادلاتی این انتظار را در بازار پدید آورده است که محصول قند و شکر نیز مشمول تصمیمی این‌چنینی شود با این شرایط دیروز اکثر نمادهاي قندی با صف خرید همراه شدند.
در گروه هلدینگی دیروز صف خرید صندوق بازنشستگی با عرضه‌های سنگین از میان رفت؛ این امر در شرایطی بود که مجمع پتروشیمی جم شاهد خبرهای مهمی در مورد این شرکت و مجموعه صندوق بازنشستگی بود.
در گروه فلزی، نگرانی از کاهش میزان فروش و صادرات شرکت ملی مس در گزارش 9ماهه دیروز موجب توضیحاتی از سوی این شرکت شد.
در همین ارتباط معاونت مالی و اقتصادی شرکت ملی صنایع مس ایران در خصوص این کاهش قابل توجه در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز اظهار كرد: با توجه به اینکه شرکت در سه ماه سوم سال جاری موفق به اخذ مجوز فروش صادراتی نشد و محصولات تولیدی خود را فقط در بورس کالا عرضه می‌کرد، بخشی از تولیدات خود را به بندرعباس منتقل کرده و مقدار آن را در حساب موجودی کالا لحاظ می‌کند که موجب کاهش مقدار فروش در سه ماهه سوم امسال نسبت به مقدار فروش در شش ماهه اول سال جاری شده است. اکنون که مجوز فروش صادراتی محصولات تولیدی شرکت دریافت شده، انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم فروش افزایش یابد.
شیخ در ارتباط با تفاوت میانگین قیمت فروش در سه ماهه سوم سال جاری در مقایسه با میانگین قیمت فروش در نیمه نخست امسال ابراز كرد: با توجه به اینکه بخشی از قیمت فروش محصولات اختصاص به فروش صادراتی دارد، طی این دوره مابه التفاوت نرخ فروش و نرخ تسعیر در حساب سایر درآمدهای عملیاتی منظور شده که باعث کاهش میانگین قیمت فروش در سه ماهه سوم سال جاری نسبت به شش ماهه نخست امسال شده است.
وی در خصوص مشکلات ناشی از فروش صادراتی محصولات تولیدی شرکت افزود: فروش صادراتی کاتد، مفتول، بیلت و اسلب در سه ماهه سوم سال جاری متوقف شده بود که با رایزنی‌های انجام شده مشکلات مذکور حل شده است.
اعلام آخرین وضعیت ذوب‌آهن در آستانه عرضه بزرگ
مدیر سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن اصفهان در آستانه عرضه بلوک 56 درصدی اين شركت در گفت‌و‌گو با خبرنگار بورس 24 تاكيد كرد: دوم دی‌ماه سال جاری هیات واگذاری رای به فروش 56 درصد سهام این شرکت به صورت یکجا و با شرایط نقد و اقساط داد. قیمت پایه هر سهم اين بلوك 4 ميليارد و 4 ميليون سهمي در روز قبل از واگذاری به اضافه 50 درصد به شرطی که مبلغ هر سهم از 4982 ریال کمتر نباشد،یعنی معادل حدود 2200 میلیارد تومان تعيين شده‌است.
مجتبي فريدوني در برابر این سوال که خرید این بلوک برای خریداران سهام شرکت دارای چه مزیت‌هایی است، گفت: با توجه به حق رای 56 درصدی در مجمع عمومی صاحبان سهام و دارا بودن سه کرسی از پنج کرسی هیات مدیره دارنده این مقدار سهم در واقع حق 100 درصدی در کل تصمیم گیری‌های شرکت را دارد.
به اعتقاد وی، با توجه به شرایط پرداخت اقساطي وجه این معامله، خریدار در اصل از یک رانت بالقوه برخوردار خواهد شد. زیرا در وضعیت فعلی کشور تامین مالی برای شرکت‌ها علاوه بر شرایط دشوار اجرایی حدود 27 درصد هزينه دارد.در حالی که هزينه پرداخت اقساطی برای خریدار 15 درصد بوده و به وی امکان می‌دهد از نقدینگی خود برای سرمایه در گردش و بقیه امور مالی استفاده کند.
این مقام مسوول‌ در ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: با عنایت به تصویب کلیه طرح‌های توسعه شركت به خریداران این امکان را می‌دهد که ظرفیت تولید فولاد شرکت را طي حدود چهار سال ارتقا دهد و با تولید ریل و تیرآهن‌های بال پهن و نیم بال پهن انحصار بازار این محصولات را در دست بگیرد.
فریدونی با اشاره به ارزش ذاتي بالاي سهام ذوب‌آهن افزود: معامله سهام این شرکت به مقدار حدود 137 میلیون سهم در هفته حاکی از ارزش نقدشوندگی بالای این سهم بوده که نشان‌دهنده پایین بودن ریسک نقد‌شوندگی برای دارندگان سهام ذوب‌آهن اصفهان است.
وي اظهار كرد: عدم اطمینان از شرایط موجود منجر شد تا بازار در معاملات ديروز خود از روند منفی برخوردار شود که این شرایط نیز بر سهام ذوب‌آهن حاکم بود.
وی در ادامه شایعه موجود مبنی بر رد صلاحیت یکی از خریداران بلوک ذوب‌آهن را رد کرد و گفت: بر اساس آیین نامه انجام معاملات عمده و بلوکی، خریداران بالقوه این سهم تا یازدهم این ماه (روز چهار شنبه) از مهلت ارسال مدارک و مستندات خود به سازمان بورس برخوردارند.
وی میزان سپرده خریداران برای ورود به عرصه رقابت را حدود 65 میلیارد تومان عنوان کرد.
در گروه پتروشیمی دیروز بازگشایی نماد پتروشیمی مارون درگیر شرایط بد بازار شد.
شرکت پتروشیمی مارون با 400 میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 براساس عملکرد واقعی 9 ماهه مبلغ 4246 ریال عایدی خالص پیش‌بینی نموده که در دوره مورد بررسی موفق به پوشش 66 درصد از این مبلغ شده است.
در گروه پالایشگاهی دیروز بازار در انتظار بازگشایی نمادهای پالایشگاهی اصفهان و شیراز بود.
در این گروه، شرکت پالایش نفت شیراز با سرمایه‌ای معادل 102 میلیارد و 754 میلیون و 900 هزار تومان در گزارش اخیر خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 براساس عملکرد حسابرسی شده شش ماهه نخست مبلغ 656 ریال سود خالص پیش‌بینی نموده که در دوره مورد بررسی 81 درصد ار آن را پوشش داده است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات به 172میلیارد تومان رسید. از 226نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 153نماد با کاهش قیمت و 69نماد با رشد ارزش همراه شدند. ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت به كار خود پايان دادند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۸:۲:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد