خريداران سهام محتاط شدند

خريداران سهام محتاط شدند
بهبود دورنماي رشد اقتصادي منطقه يورو به همراه اخبار بازپرداخت بدهي‌هاي بانك‌هاي منطقه يورو به بانك مركزي اروپا و احتمال خروج منطقه يورو از بحران سبب شد تا در هفته ای که گذشت نرخ يورو در برابر دلار تقویت شود. بر این اساس انتظار مي‌رود كه سياست پولي انبساطي در منطقه يورو به تدريج كنار گذاشته شود.
بهبود دورنماي رشد اقتصادي منطقه يورو به همراه اخبار بازپرداخت بدهي‌هاي بانك‌هاي منطقه يورو به بانك مركزي اروپا و احتمال خروج منطقه يورو از بحران سبب شد تا در هفته ای که گذشت نرخ يورو در برابر دلار تقویت شود. بر این اساس انتظار مي‌رود كه سياست پولي انبساطي در منطقه يورو به تدريج كنار گذاشته شود.
از سوي ديگر سرانجام كنگره آمريكا نیز تعویق سررسيد سطح بدهي اين كشور را تصويب كرد تا به اين ترتيب دموكرات‌ها و جمهوري‌خواهان براي حصول هرگونه توافقي درخصوص بودجه خود، از فرصت 3 ماهه برخوردار باشند.
اما در بازار فلزات قيمتي، انتظار براي ادامه سياست‌هاي پولي انبساطي آمريكا بهاي طلا را از سكون خارج كرد و تحرك كوچكي به آن وارد نمود تا پس از انتشار ارقام مثبت، بخش مسكن آمريكا و افزايش فروش خانه‌هاي تك خانوار در آمريكا در ماه نوامبر، قيمت طلا در بازارهاي جهاني روند رو به رشدی به خود گيرد. اين شرايط سبب شد در پايان هفته‌اي كه گذشت، در نهايت قیمت این فلز گران‌بها را با رشد 9/0 درصدي مواجه شود.
كارشناسان پيش‌بيني می‌كنند كه در كوتاه‌مدت بهاي طلا در پي روند مثبت داده‌هاي اقتصادي آمريكا ثابت بماند. اما چشم‌انداز تورم جهاني ناشي از سياست‌هاي پولي پذيرفته شده از سوي بانك مركزي اروپا حاكي از افزايش سطح قيمت‌ها است. اما در بازار طلاي سياه؛ انتشار خبر تعطيلي پالايشگاه نيوجرسي و رشد سفارش‌های كالاهاي بادوام آمريكا منجر شد تا نفت برنت درياي شمال روند قيمتي خود را در اوايل هفته گذشته با رشد آغاز كند. همچنين برنامه فدرال رزرو براي پايين نگاه داشتن نرخ‌هاي بهره كوتاه‌مدت به تقويت قيمت نفت برنت درياي شمال كمك كرد.
اما در بازار داخلي؛ تلاش غربي‌ها براي جلوگيري از دسترسي ايران به پول نفت و گاز خود در حالی ادامه دارد كه مذاكرات ايران با غرب در پي تعلل در تعيين محل مذاكرات به تعويق افتاده است.
برخي از فعالان اقتصادي بر اين باورند كه تحريم‌هايي كه قرار است از روز 18 بهمن‌ماه آغاز شود، حداقل در حوزه نفت و انرژي آثار خود را به سرعت نشان نمي‌دهد و به نظر مي‌رسد كه تا 6 ماه آينده مشكل چنداني در حوزه‌هاي نفت رخ ندهد. همچنين پيش‌بيني مي‌شود كه برخي از شركاي كشور نظير چين، هند و تركيه حاضر به پذيرش تحريم‌هاي آمريكا نباشند. در اين ميان شايد برخي شركت‌هاي چيني به دليل ارتباطات خود با آمريكا دچار مشكلاتي شوند كه در صورت بروز اين امر برخي شركت‌هاي ديگر جايگزين آنها خواهند شد.
اگرچه پيش از شروع تحريم‌هاي آمريكا، وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران به طور رسمي اجراي تحريم‌هاي پيش‌دستانه نفت و گاز عليه برخي از كشورهاي اروپايي را در دستور كار قرار داده است؛ اما در فضاي داخلي این تنها مساله تاثیر گذار بر فعالیت های اقتصادی نیست. در همين حال، پس از اعلام موكول شدن اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها به سال بعد از سوی برخی از نمایندگان مجلس، يكي از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه با تكيه بر برنامه پنجم توسعه، نسبت به سياست‌هاي اقتصادي دولت در حوزه ارز و مركز مبادلات ارزي انتقاد كرد. به گفته وي؛ قيمت ارز بايد متناسب با تورم داخل و خارج، همچنين ميزان عرضه و تقاضا و شناور مديريت شده باشد.
در چنين فضايي قيمت دلار و يورو در هفته‌‌‌اي كه گذشت در بازار آزاد به ترتيب از رشد 10 و 2/9 درصدي برخوردار شد. در مركز مبادلات ارزي نيز هر دلار آمريكا از سطح 24 هزار و 551 ريال به سطح 24 هزار و 552 و يورو از 33 هزار و 49 ريال به 33 هزار و 324 ريال رسيد.
افزون بر اين، سكه طرح جديد نيز در اين هفته با رشد 6/7 درصدي و هر گرم طلاي 18 عيار نيز رشد 3/9 درصدي را تجربه كرد.
اما در بازار مسكن طرحي كه در هفته گذشته براي افزايش نرخ حق كميسيون معاملات مسكن از سوي صنف مشاوران املاك به دولت پيشنهاد شده بود، در پي واكنش‌‌هاي متعدد منتقدان تا پايان سال احتمالا به تصويب نخواهد رسيد. اگرچه مشاوران املاك با تاكيد بر افزايشي نبودن نرخ جديد پيشنهاد شده به دولت، تلاش دارند شانس موافقت با رقم پيشنهادي را براي اوايل سال آينده بالا نگه دارند.
اما در بازار سرمايه كشور با كاهش 37 و 25 درصدي حجم و ارزش معاملات، بورس تهران شاهد معاملات يك میلیارد و 114 ميليون سهم به ارزش چهار هزار و 282 ميليارد ريال بود، معاملاتي كه در غياب 28 درصد از فعالان بازار صورت گرفت كه به اين واسطه رقم شاخص كل را از افت 8/1 درصدي برخوردار سازد. در اين هفته صنايعي همچون محصولات چوبي، حمل‌‌ونقل، انبارداري و ارتباطات، قند و شكر، ساخت محصولات فلزي و شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي در ميان صنايع بورسي مورد توجه بودند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۶:۳۸:۵۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد