راهکارهایی برای توسعه بازار مشتقه

 راهکارهایی برای توسعه بازار مشتقه
معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری شرکت بورس پرداخت و گفت: در کنار تداوم روند پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال در حوزه بازار مشتقه افزایش تعداد سهام پایه اختیار معاملات به‌عنوان محصول جدید برای پوشش ریسک است.

معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری شرکت بورس پرداخت و گفت: در کنار تداوم روند پذیرش و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال در حوزه بازار مشتقه افزایش تعداد سهام پایه اختیار معاملات به‌عنوان محصول جدید برای پوشش ریسک است.  علی صحرایی با اشاره به اینکه سال گذشته سهام پایه پنج شرکت در بازار مشتقه وارد شد، گفت: در سال 95 اختیار خرید و فروش سهام پایه 5 شرکت در بازار مشتقه مورد معامله قرار گرفت که در سال جدید برنامه توسعه این بازار و افزایش تعداد سهام پایه در دستور کار شرکت بورس است.

وی با اشاره به اینکه با بررسی شرکت‌ها برای سال 96 سهام پایه جدید انتخاب خواهد شد، اظهار کرد: اختیار خرید و فروش سهام پایه جدید در بازار مشتقه گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سهامداران عمده و سایر سرمایه‌گذاران است که با خرید از این بازار اقدام به پوشش ریسک نیز می‌کنند. صحرایی درباره شرایط انتخاب سهام پایه در بازار مشتقه گفت: برای انتخاب شرکت، نقد‌شوندگی گزینه مهمی است. همچنین نقش غیر‌رسمی بازار‌سازی سهامدار عمده نیز امتیاز دیگری است که مورد توجه قرار می‌گیرد. معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران، نوسان‌پذیری سهام را نیز مهم دانست و گفت: نوسان‌پذیری قیمت سهم ناشی از فروش محصول شرکت در بازارهای جهانی یا دلایل دیگر نیز موضوعی است که برای انتخاب سهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صحرایی درباره سایر برنامه‌های این شرکت گفت: در حوزه نظارت نیز همچنان توسعه تکنولوژی و ابزارهای جدید نظارتی در حال پیگیری است. وی با اشاره به به‌روز‌رسانی نرم‌افزار جدید معاملاتی گفت: در این حوزه از مدل‌های جدید و به روز جهانی در شرکت بورس استفاده می‌شود و به‌روز‌رسانی نرم‌افزار معاملاتی از سال گذشته آغاز شده است.  معاون شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه در زمینه سامانه معاملات، بخش اجرایی آن امسال عملیاتی خواهد شد، گفت: طبق زمان‌بندی تا پایان نیمه اول امسال به‌روز‌رسانی این سامانه باید انجام شده باشد و قرار است نیمه دوم سال نرم‌افزار به روز شده آتوس تحویل داده شود. صحرایی درباره وضعیت بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه عمده صنایع بازار سهام در سال گذشته سودهای قابل قبولی را شناسایی کردند، گفت: بررسی گزارش‌های عملکرد سال گذشته شرکت‌ها و نگاهی به بودجه‌های برآوردی امسال، نشان‌دهنده بهبود وضعیت سودآوری صنایع است.

منبع خبر: 
  ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۶:۵۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد