عقبگرد 3 درصدی اونس طلا

 عقبگرد 3 درصدی اونس طلا
فلز زرد در اولین هفته ماه مه 40 دلار سقوط کرد. اونس طلا که در پایان فعالیت بازارها در ماه آوریل روی بهای 1268 دلار ایستاده بود، در پایان اولین هفته ماه پنجم میلادی تا قیمت 1228 دلار سقوط کرد تا ظرف 5 روز کاری بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد.

فلز زرد در اولین هفته ماه مه 40 دلار سقوط کرد. اونس طلا که در پایان فعالیت بازارها در ماه آوریل روی بهای 1268 دلار ایستاده بود، در پایان اولین هفته ماه پنجم میلادی تا قیمت 1228 دلار سقوط کرد تا ظرف 5 روز کاری بیش از 3 درصد از ارزش خود را از دست داده باشد. این روند که چهره فنی اونس را مخدوش کرده، کارشناسان حرفه‌ای را در مورد روند کوتاه مدت کاهشی کرده است. با این همه هنوز هم شمار سرمایه‌گذاران خردی که انتظار رشد قیمت‌ها در هفته جدید کاری را دارند، از سرمایه‌گذاران کاهشی بیشتر است. پیش از شروع هفته کاری‌ای که بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد، مرور تحولات هفته گذشته، کمک‌کننده است.

 

شروع با سقوط

طلا هفته را با سقوط آغاز کرد. دوشنبه، اولین روز هفته میلادی و اولین روز فعالیت بازارهای جهانی در هفته جدید کاری، روز سقوط 12 دلاری اونس بود. اونس در این روز روی قیمت 1256 دلار ایستاد. فلز زرد دوشنبه تحت فشار رشد بازارهای سهام بود. با رشد بورس‌ها در اولین روز کاری هفته، اونس به کف سه هفته‌ای سقوط کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز دوشنبه خود نوشت: «در تعطیلات آخر هفته، خبری از تحولات تازه ژئوپلیتیک نبود که بازارها را تکان دهد تا شاخص‌های سهام نزدیک بالاترین سطح خود بمانند و هیچ نشانه‌ای از ضعف نشان ندهند. اینها عنصر کاهشی برای طلاست.» شاخص دلار که جمعه دو هفته پیش روی عدد 05/ 99 واحد ایستاده بود، دوشنبه با رشدی اندک به 07/ 99 واحد رسید تا اثر کاهشی بورس‌ها تشدید و اونس به میانه کانال 1200 دلار نزدیک شود.

 

اولین ثبات قیمت

سه‌شنبه روز ثبات نسبی بود. اونس دراین روز با تنها یک دلار رشد به بهای 1257 دلار رسید. در این روز که نشست ماه مه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو شروع شد، اونس طلا نوسان‌های بسیار محدودی پیرامون مرز 1255 دلار داشت. نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو سه‌شنبه آغاز شد و چهارشنبه شب پایان گرفت. کیتکو بازار سه‌شنبه را آرام و دوطرفه توصیف کرد. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 07/ 99 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 97/ 98 واحد افت کرد، اما فلز زرد بهره چندانی از این افت نبرد، چراکه افت نفت خام در این روز به ضرر طلا کار می‌کرد. نتیجه انتظار برای بیانیه فدرال‌رزرو، اثرگذاری متناقض عوامل خارجی و البته تعدیل روند پس از سقوط 12 دلار روز دوشنبه، یک دلار رشد قیمت نهایی بود.

 

سقوط دوباره طلا

آرامش سه شنبه به صبح چهارشنبه نیز منتقل شد اما با انتشار بیانیه فدرال رزرو، بازارها به شدت متاثر شدند. اونس طلا در سومین روز کاری هفته با 19 دلار سقوط به بهای 1238 دلار رسید. انتظار برای انتشار بیانیه نوسان بازارها را در نیمه اول روز کاهش داد اما نیمه دوم روز کاملا متفاوت بود. طبق پیش‌بینی‌ها، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو در نشست ماه مه خود که چهارشنبه شب پایان یافت، نرخ بهره را افزایش نداد اما آنچه همه منتظر آن بودند، بیانیه‌ای بود که لحن و جزئیات آن می‌توانست چشم‌انداز سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را روشن‌تر کند. بیانیه فدرال رزرو به کاهش رشد اقتصادی ایالات‌متحده اشاره داشت، اما تاکید کرد این رشد آنقدر نیست که هدف فدرال رزرو را برای افزایش تدریجی نرخ‌های بهره دستخوش تغییر کند. با هضم این داده‌ها در بازار، اونس رو به افت گذاشت. عامل مهم دیگری که فشار بر طلا را افزایش داد، افت بهای نفت خام تا کف 5/ 5 ماهه بود. شاخص دلار هم در این روز با رشد خود به ضرر طلا کار کرد. این شاخص که سه‌شنبه روی عدد 97/ 98 واحد ایستاده بود، چهارشنبه تا عدد 20/ 99 واحد رشد کرد.

 

ادامه روند ضعف

اونس روز پنج‌شنبه هم 10 دلار دیگر سقوط کرد تا به محدوده 1220 دلار برود. قیمت نهایی این روز 1228 دلار بود. مهم‌ترین عامل فشار بر طلا در این روز، افت بهای نفت خام بود. بهای هر بشکه نفت خام در این روز به حدود 45 دلار رسید تا طلای سیاه به کف 9 ماهه برود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز پنج‌شنبه خود نوشت: «طلای سیاه امروز نشان داد که آشکارا رهبر بازار کالاهای پایه خام است.» اونس در حالی در چهارمین روز کاری به روند افت خود ادامه داد که در این روز انتخابات فرانسه مورد توجه بود و شاخص دلار نیز به شدت افت کرد. شاخص دلار در روندی که نشان از عقب‌نشینی اصلاحی داشت تا عدد 79/ 98 واحد پایین آمد.

 

ثبات آخر هفته

روز جمعه با نوسان اونس در ابتدای محدوده 1230 دلار آغاز شد، اما انتظار تازه‌ای بازارها را کم‌نوسان نگه داشت. گزارش‌های اشتغال‌زایی دولت آمریکا اولین جمعه هر ماه میلادی منتشر می‌شود و جمعه گذشته، شاهد انتشار گزارش بازار کار بزرگ ترین اقتصاد جهان در ماه آوریل بود. گزارش اشتغال‌زایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان ساعت 5 بعدازظهر جمعه منتشر شد و اونس تا این ساعت به بهای 1234 دلار رسیده بود. بر اساس این گزارش، اقتصاد آمریکا در ماه آوریل 211 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 190 هزار مورد بود. نرخ بیکاری نیز به کمترین میزان در حدود 10 سال گذشته یعنی 4/ 4 درصد رسیده است. داده‌های بهتر از انتظار این گزارش باعث افت طلا شد اما با نزدیک شدن قیمت به مرز 1225 دلار، خریدها افزایش یافت تا اونس در نهایت روی همان قیمت روز پنج‌شنبه بایستد. شاخص دلار در این روز تا عدد 64/ 98 واحد افت کرد اما کمک چندانی به طلا نکرد. با ثبت قیمت 1228 دلار برای اونس، درصد افت ارزش این کالای گرانبها در هفته گذشته به 25/ 3 رسید.

این روند باعث شده کارشناسان حرفه‌ای انتظار کاهش ارزش طلا را در هفته جدید داشته باشند. با این حال، خوش بینی اکثریت سرمایه‌گذاران خرد ادامه دارد. البته در میان سرمایه‌گذاران نیز درصد افزایشی‌ها و کاهشی‌ها نزدیک است. در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» جزئیات پیش بینی‌های کوتاه مدت را به همراه رویدادها و داده‌های مهم هفته پیش رو خواهید داشت.

 

طلای درازمدت

اما آیا روند درازمدت نیز با تردید روبه‌رو است؟ برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که طلا در بلندمدت با چالش‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد. به گزارش سایت طلا به نقل از سی ان بی سی، استراتژیست‌های ارشد بازارهای بین‌المللی معتقدند که شاید در کوتاه مدت فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا فراهم شود ولی نیروهای ساختاری در بلندمدت چالش‌های زیادی را برای طلا ایجاد می‌کنند. بعضی تحلیلگران می‌گویند: انتشار آمارهای اشتغال آمریکا در روز جمعه و تنش‌های سیاسی بین‌المللی شاید در کوتاه‌مدت کاتالیزورهایی برای نوسانات بیشتر قیمت طلا باشند ولی در بلندمدت قیمت طلا با چالش‌های مهمی روبه‌رو خواهد شد تا بخواهد روند صعودی‌اش را حفظ کند.

فیلیپ استریبل، تحلیلگر ارشد موسسه «آر‌جی او فیوچرز» با اعلام این مطلب تاکید کرد: «اگر تنش در شبه جزیره کره افزایش یابد، قیمت طلا احتمالا بار دیگر به سطح 1300 دلار در هر اونس بازخواهد گشت. اگر شرایط عادی شود و همه چیز وضعیت طبیعی و نرمال داشته باشد، قیمت طلا به سطح 1200 دلاری بازخواهد گشت.» گینا سانچز، تحلیلگر برحسته موسسه سرمایه‌گذاری «چانتیکو گلوبال» نیز معتقد است: «برخی عوامل ساختاری هستند که علیه قیمت طلا کار می‌کنند. شاید در کوتاه مدت قیمت طلا تحت تاثیر تنش‌های سیاسی بین‌المللی و آمارهای اقتصادی افزایش یابد ولی در بلند مدت قیمت طلا با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌شود. اقتصاد آمریکا در حال رشد و رونق است. ارزش دلار نیز رو به افزایش است. این 2 عامل مهم می‌تواند قیمت طلا را تحت فشار زیادی قرار دهد. بهبود اوضاع بازار اشتغال آمریکا می‌تواند زمینه لازم برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست‌های آینده را فراهم کند.» ریچ راس، تحلیلگر ارشد موسسه «اورکور» نیز می‌گوید: «اگر طلا را برای بیمه کردن دارایی و سرمایه خود می‌خرید، اقدام خوب و مناسبی است ولی اگر به قصد تجارت و کسب سود است، من تمایلی به این کار ندارم.»

منبع خبر: 
  ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸:۲۷ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد