خریداران، پای ثابت بازار آتی سکه

خریداران، پای ثابت بازار آتی سکه
مبادلات دیروز بازار قراردادهای آتی به دنبال افزایش قیمت‌ها در عصر روز یکشنبه و گمانه‌زنی‌ها مربوط به تعیین نرخ دلار در بودجه با شرایط مثبتی روبه‌رو شد تا دوباره همچنان پای ثابت بازار، خریداران باشند.
مبادلات دیروز بازار قراردادهای آتی به دنبال افزایش قیمت‌ها در عصر روز یکشنبه و گمانه‌زنی‌ها مربوط به تعیین نرخ دلار در بودجه با شرایط مثبتی روبه‌رو شد تا دوباره همچنان پای ثابت بازار، خریداران باشند.
مبادلات دیروز بازار قراردادهای آتی با افزایش محسوسی در سررسیدهای دور و کاهش اندکی در سررسید بهمن ماه همراه شد. براساس گفته تحلیلگران، برای اغلب معامله‌گران شرایط فعلی همانند پیش‌بینی‌هایی که انتظار آن می‌رفت با تحرکات مثبت قیمت‌ها دنبال می‌شود، این در شرایطی است که تا عصر دیروز قیمت‌ها به تبع کاهش قیمت دلار با افت قابل توجهی رو‌به‌رو شده بود، اما به دنبال افزایش اختلافات بین مجلس و دولت بر سر استیضاح وزیر کار و در نهایت تنش بین رییس مجلس و رییس‌جمهور قیمت‌ها با تحرکات مثبتی از عصر روز یکشنبه تا عصر دیروز دنبال شد.
این در حالی است که علاوه بر اخبار منتشر شده در خصوص بالا گرفتن اختلافات سیاسی باید به تعیین نرخ دلار در بودجه سال جدید نیز اشاره کرد؛ زیرا یکی از پارامترهای تعیین‌کننده در روند دادوستدها بوده است.
در شرایطی که ريیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، لازمه ورود به فاز دوم را ثبات نسبی در اقتصاد دانسته و اعلام کرده اولين گام در این زمینه مدیریت نوسان ارزی كشور است، تحلیلگران تاکید کرده‌اند در آستانه تدوین بودجه سال 92 هستند و نرخ ارز در این بودجه 2 هزار تومان عنوان شده پس نباید ارز مرجع 1226 تومان برای كالاهای اساسی در نظر گرفته شود؛ چرا كه بلافاصله پس از اعلام این نرخ، فروشندگان كالاهای خود را با نرخ مجلس تطبیق خواهند داد.
البته اخبار و گزارش‌هایی پیرامون توافقات کلی ایران و ایالات متحده برای مذاکرات صورت گرفته، اما در مجموع وضعیت به گونه‌ای است که باید در انتظار روزهای آینده بود هر چند که ابهام و سردرگمی‌ها در این باره همچنان وجود دارد. البته برای بازار دیروز دامنه سود دو سررسید دور همچون اسفند و فروردین‌ماه در حالی 2 درصد بود که برای سررسیدهای بهمن ماه سود دریافتی به صفر نزدیک شد. طی دو هفته اخیر میزان وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی برای سومین بار با 150 هزار تومان افزایش به 7 میلیون و 300 هزار تومان رسید. وجه تضمین اولیه قراردادهای آتی سکه با توجه به افزایش قیمت تسویه روزانه قراردادها طی دو هفته اخیر با افزایش ۱۵۰هزار توماني دیگر به 7 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید.
بر این اساس، با توجه به مصوبه اخیر هیات پذیرش بورس کالا در خصوص تعیین وجه تضمین اولیه قرارداد آتی سکه طلا از روز چهارشنبه هفته جاری پس از اتمام روز معاملاتی 4 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بنابراین گزارش، مدیریت قراردادهای مشتقه کالایی، وجه تضمین مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجوه تضمین اضافی باقیمانده، 7 میلیون و ۳0۰هزار تومان اعلام کرده است.
پیش از این وجه تضمین اولیه 4 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و وجه مورد نیاز برای هر قرارداد معادل با وجه تضمین اولیه به علاوه وجوه اضافی باقیمانده، 7 میلیون و 150 هزار تومان تعیین شده بود.
البته قیمت سکه سررسید بهمن ماه با کاهش 37/1 درصدی در مبادلات صبح و افزایش 03/1 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 521 هزار تومان تا یک میلیون و 585 هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش 24/3 درصدی در محدوده یک میلیون و 610 هزار تومان تا یک میلیون و 650 هزار تومان و سررسید فروردین ماه با افزایش 31/3 درصدی در محدوده یک میلیون و 698 هزار تومان تا یک میلیون و 736 هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز همانند یک ماه اخیر در سررسیدهای نزدیک کاهشی و در سررسیدهای دور همچون اسفند و فروردین ماه افزایشی بود. استدلال تحلیلگران بر این است که دادوستدها در شرایط کنونی با موج دیگری از تحرکات مثبت دنبال می‌شود، اما باید هر لحظه احتمال داد که ممکن است قیمت‌ها دوباره سراشیبی به خود بگیرد. این در حالی است که افزایش میزان وجه تضمین نیز نشان می‌دهد همچنان بازار با توجه به تمامی پارادایم‌های موجود با شرایط مثبتی رو‌به‌رو است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۸:۲۱:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد