آیفکس دیروز 7/ 1 واحد افت کرد

 آیفکس دیروز 7/ 1 واحد افت کرد
فرابورس ایران اولین روز معاملاتی هفته را با افت 7/ 1 واحدی آغاز کرد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، ذوب‌آهن اصفهان، تولید برق عسلویه مپنا و نفت پاسارگاد بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه آیفکس داشتند.

فرابورس ایران اولین روز معاملاتی هفته را با افت 7/ 1 واحدی آغاز کرد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت شیراز، ذوب‌آهن اصفهان، تولید برق عسلویه مپنا و نفت پاسارگاد بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه آیفکس داشتند. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون و تولید نیروی برق دماوند با معاملات مثبت خود مانع از افت بیشتر شاخص این بازار شدند. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با ریزش حدود 2/ 0 درصدی نسبت به روز چهارشنبه در سطح 5/ 922 واحدی قرار گرفت. در نخستین روز معاملاتی این هفته معامله بیش از 213 میلیون ورقه سهام به ارزش بالغ بر 120 میلیارد تومان در فرابورس ایران رقم خورد. 60 درصد از حجم و حدود 40 درصد از ارزش کل معاملات این روز مربوط به داد و ستد سهام در بازارهای اول و دوم بود. در بازارهای اول و دوم نزدیک به 130 میلیون سهم به ارزش افزون بر 47 میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت. این در حالی است که نمادهای «ذوب» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. بیشترین ارزش معاملات نیز به میزان 17 میلیارد تومان در اختیار نماد معاملاتی «دماوند» قرار گرفت.

در مجموع بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، کی بی‌سی، صنعتی بهپاک و بیمه سامان رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه اتکایی امین، مدیریت انرژی امید تابان هور، افرانت، پاکدیس و قند شیروان قوچان و بجنورد با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند. در تحولات بازار عادی فرابورس، در حالی‌که پس از توقف بیش از 3 ماهه نماد «شلیا» اخباری مبنی بر بازگشایی این نماد به بازار مخابره نشده مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت روز گذشته برگزار شد. دستور جلسه این مجمع تغییر حسابرس و بازرس قانونی پس از استعفای حسابرس پیشین این شرکت بود. سازمان بورس نیز به دلیل ابهاماتی درخصوص رشدهای افسارگسیخته که در مدت کوتاهی برای این سهم رخ داده، نماد معاملاتی این سهم را متوقف نگه داشته است.

رشدهای پرشتاب «شلیا» از زمانی آغاز شد که سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران بلوک مدیریتی این شرکت را به سرمایه‌گذاری توسعه سبز گلستان واگذار کرد. با خرید این بلوک از سوی سرمایه‌گذاری توسعه سبز گلستان، سهم این سهامدار از مالکیت مواد ویژه لیا به 7/ 22 درصد رسید. «شلیا» در مدت اندکی از میانه شهریور تا اوایل بهمن، رشد نزدیک به 500 درصدی را تجربه کرد. افزایش میزان فروش با توجه به فروش موجودی انبار در سه‌ماه نخست سال مالی این شرکت و همچنین رشد نرخ فروش با توجه به افزایش و تغییر تعرفه وارداتی تیشو به‌عنوان محصول اصلی مواد ویژه لیا احتمال رشد سودآوری این شرکت را تقویت کرده بود. با این حال رشدهای بیش از حد انتظار قیمت تغییرات زیادی را برای شرکت به‌دنبال داشت. در این میان تعدیلات متوالی سودآوری و طرح توجیهی افزایش سرمایه 500 درصدی از محل آورده نقدی بهانه‌هایی شدند برای شکستن سقف‌های قیمتی و ادامه مسیر صعودی قیمت این سهم. با تغییر مدیرعامل شرکت و ادامه تعدیل مثبت سودآوری این شرکت تا سطح 80 تومان و در شرایط کنونی نیز شاهد تغییر حسابرس و بازرس قانونی این شرکت هستیم. به نظر می‌رسد به منظور بازگشایی این نماد باید در انتظار انتشار صورت‌های مالی 6 ماهه این شرکت بود. گرچه تحقق پیش‌بینی سود کنونی این شرکت تا حدودی علت رشد قیمتی این سهم را مشخص می‌کند اما از طرفی نگرانی درخصوص پیش‌بینی سود سال آینده و همچنین توجیه‌پذیری طرح افزایش سرمایه این شرکت که همچنان در مراحل آغاز خود قرار دارد، ممکن است دلایل قدرتمندی برای حمایت از قیمت این سهم نباشد. از سوی دیگر البته در مجمع روز گذشته سهامداران خرد و عمده شرکت و همچنین مدیرعامل جدید مواد ویژه لیا امیدواری خود را درخصوص بازگشایی این نماد با تایید صورت‌های مالی توسط حسابرس ابراز کردند.

علاوه بر این در فرابورس روز گذشته سهامداران برای خرید اوراق اجاره دانا پتروریگ کیش، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا، مرحله یکم اوراق اجاره دولت و اوراق مشارکت میدکو ماهانه طولانی‌ترین صف‌های خرید را تشکیل دادند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان، اوراق اجاره دانا پتروریگ کیش و اوراق صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان زمینه سنگین‌ترین صف‌های فروش را در این نمادها رقم زد. در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل‌معامله نیز دیروز بیش از 3/ 3 میلیون ورقه به ارزش افزون بر 1/ 3 میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. در این میان «اعتماد» با دادوستد بیش از یک میلیون ورقه به ارزش بالغ بر 8/ 1 میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش مبادلات را به خود اختصاص داد.

تحولات دیروز بازار اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از 505 هزار ورقه به ارزش حدود 50 میلیارد تومان در 663 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس حدود 41‌درصد از ارزش معاملات فرابورس روز شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص داشت. همچنین روز گذشته شاهد معامله 197 هزار و 422 ورقه اسناد خزانه اسلامی در 305 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 18 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 91 تا 96 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمتی در این روز نیز به مرحله هشتم اسناد خزانه اسلامی به نماد «اخزا8» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش اندک نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز شنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد02/ 0‌واحد درصدی نسبت به روز چهارشنبه، به 4/ 23‌درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته افت 07/ 0‌واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته کاهش 18/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

آخرین تغییرات بازار تسهیلات مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن بیشتر سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس شنبه شاهد معامله 77 هزار و 669 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 6 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 74 تا 76 هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد 4/ 0 درصدی (نسبت به روز چهارشنبه) مواجه شد و به 75‌هزار و 301 تومان رسید. بیشترین کاهش قیمت میان این اوراق با افت 6/ 0 درصدی به «تسه9406» رسید و در مقابل سررسید تیر 95 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق بدون تغییر نسبت به روزهای اخیر در سطح 7/ 21 درصدی باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 15 میلیون و 115 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵۰:۴۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد