ثبت بیشترین رشد آیفکس در یک ماه اخیر

 ثبت بیشترین رشد آیفکس در یک ماه اخیر
نماگر فرابورس ایران روز گذشته پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد قابل توجه 7/ 11 واحدی همراه شد. به این ترتیب آیفکس بیشترین میزان رشد در یک ماه اخیر را تجربه کرد (پیش از این شاخص کل فرابورس در 26 فروردین رشد 12 واحدی را تجربه کرده بود).

نماگر فرابورس ایران روز گذشته پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری با رشد قابل توجه 7/ 11 واحدی همراه شد. به این ترتیب آیفکس بیشترین میزان رشد در یک ماه اخیر را تجربه کرد (پیش از این شاخص کل فرابورس در 26 فروردین رشد 12 واحدی را تجربه کرده بود). دیروز اغلب نمادهای فرابورسی روز مثبتی را پشت سر گذاشتند. به‌طوری که تنها 8 نماد با افت قیمت به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را نیز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، فولاد هرمزگان جنوب، تولید برق عسلویه مپنا و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به دوش کشیدند. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با افزایش 3/ 1 درصدی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته در سطح 3/ 927 واحدی قرار گرفت.

با این رشد بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون به 9/ 5 درصد رسید. روز گذشته افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر نمادهای زیرمجموعه گروه فرآورده‌های نفتی بود. بر این اساس روز ‌جمعه، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 3/ 50 دلار مورد معامله قرار گرفت. نفت برنت نیز با رشد بیش از 2 درصدی 6/ 53 دلار قیمت خورد. به نظر می‌رسد خوش‌بینی نسبت به توافق احتمالی تولید‌کنندگان بزرگ نفتی جهان در نشست 25 مه ‌بر سر تمدید کاهش تولید به مدت 9 ماه (تا پایان سه ماه اول 2018 میلادی) و احتمال تعمیق کاهش تولیدات موجب شده قیمت نفت در روز جمعه به بالاترین رقم حدود یک ماه گذشته برسد و شاخص‌های کلیدی بازار نفت به سمت ثبت دومین هفته افزایشی حرکت کنند. موضوعی که فضای کلی گروه پالایش را مثبت کرده و بهانه‌ای برای افزایش توجه معامله‌گران بازار به سهام این شرکت‌ها در روز گذشته شد. این در حالی است که کارشناسان تغییرات قیمتی نفت را دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی نمی‌دانند. با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات شرکت‌های پتروشیمی، نمی‌توان رابطه مستقیمی را میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت.

 

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز شنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود 4/ 6 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت كشت و صنعت شهداب ناب خراسان بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از یک میلیون و 860 هزار سهم «غشهداب» به ارزش 8/ 3 میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن «ذوب» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 784 میلیون تومان بود. در مقابل اما اوراق صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتي كوثر شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز افزون بر 663 هزار سهم «آکورد» به ارزش 858 میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

 

فرابورس از دریچه آمار

در معاملات روز ‌شنبه در مجموع 243 میلیون و 787 هزار ورقه بهادار در 20 هزار و 982 نوبت معاملاتی به ارزش حدود 206 میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان و آتیه داده پرداز عنوان پربیننده‌ترین نماد این روز فرابورس را به خود اختصاص دادند. در بازار منفی دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلستان قرار گرفت. «غگلستا» دیروز پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي 80 تومانی، با قیمت 1177 تومانی (رشد 9 درصدی) بازگشایی شد. پس از «غگلستا» نیز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، زرین معدن آسیا، آتیه داده‌پرداز و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با بیشترین افزایش قیمت همراه شدند.

 

مروری بر بازار اسناد خزانه اسلامی

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از 335 هزار و 490 ورقه به ارزش حدود 32 میلیارد تومان در 631 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. این بازار در روز گذشته شاهد معامله 229 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 410 نوبت معاملاتی به ارزش بیش از 21 میلیارد تومان بود تا این اوراق در محدوده قیمتی 91 تا 96 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا11» با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز به مرحله یازدهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا10» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز چهارشنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد 4/ 0 واحد درصدی نسبت به روز چهار‌شنبه، به 12/ 24 درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته رشد 6/ 0 واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته افزایش 3/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

 

افزایش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

همچنین فرابورس شنبه، شاهد معامله 50 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 4 میلیارد تومان طی 2 هزار و 199 نوبت معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 73 تا 76 هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد 3/ 0 درصدی (نسبت به روز چهار‌شنبه) مواجه شد و به 74 هزار و 891 تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد 4/ 2 درصدی به «تسه9309» رسید و در مقابل سررسید مهر 94 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در 7/ 21 درصد باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 15 میلیون و 65 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۱:۲۲ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد