کاهش قیمت سکه آتی به 5 درصد نزدیک شد

کاهش قیمت سکه آتی به 5 درصد نزدیک شد
افت و خيز آتي نشان از بي‌ثباتي بازار است
مبادلات بازار قراردادهای آتی سکه پس از چند روز نوسان، روز گذشته در دامنه نزدیک 5 درصدی با کاهش قیمت قابل‌توجهی دنبال شد، البته این وضعیت ممکن است باز هم تغییر کند.
این در شرایطی بود که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند پس از آرام شدن فضای سیاسی در داخل کشور پس از استیضاح وزیر کار، معامله‌گران در پی اصلاح قیمت‌ها هستند. توصیف این شرایط در حالی قابل‌بیان است که هر لحظه امکان تحرکات مثبت قیمتی وجود دارد و به نظر می‌رسد باید صبر کرد و برای آرامش وضعیت فعلی انتظار کشید.
روز گذشته گزارش‌هایی درباره وضعیت اقتصاد کشورمان منتشر شد که همچنان شرایط برای تصمیم قاطع در معاملات را موکول به نتایج سیاست‌های دولت در روزهای پایانی سال کرد؛ در این میان، عضو كمیسیون انرژی مجلس تاكید کرد نمایندگان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با ایجاد آرامش در كشور مخالف هستند. این در شرایطی بوده که هیات وزیران در جلسه‌ای فوق‌العاده به بررسی احکام لایحه بودجه (تبصره‌ها) سال 92 کل کشور پرداخته و تصویب این بخش از لایحه را به اتمام رساندند.
دیروز البته اخبار مربوط به قطعی شدن مذاکرات در روز 8 اسفندماه در قزاقستان در حالی منتشر شد که تغییرات بازار نقدی و قراردادهای آتی سکه به افت و خیز بازار ارز و از سویی انتشار اخبار و گزارش‌ها در خصوص این قضیه ارتباط دارد؛ اعتقاد کارشناسان بر این است كه در ایران تقاضای واقعی ارز برای واردات و همچنین خدمات کمتر از ظرفیت عرضه ارز است. به باور آنان آنچه باعث افزایش کاذب نرخ ارز در بازار غیررسمی می‌شود به تقاضای سفته‌بازی برمی‌گردد و برخی خانواده‌ها و کسانی که نیازی به ارز ندارند هم متقاضی شده‌اند.
یکی از طراحان طرح مقابله با اخلال ارزی و مجازات اخلالگران بر این باور است نوسانات ارزی حاصل عدم کنترل بازار ارز است. البته روز گذشته ممانعت فعالان از قبول کاهش قابل‌توجه قيمت‌ها باعث كاهش نسبي شد. اظهارات ریيس كل بانك مركزي در مورد كنترل بازار و كاهش شديد قيمت‌ها و حتي كاهش ارزش دلار در برابر يورو از جمله دلايل عقب‌نشيني قيمت‌ها بوده است.
فعالان بر این باورند در شرایط کنونی اخبار و گزارش‌های اقتصادی و غیر اقتصادی نقش محرک برای افزایش یا کاهش قیمت‌ها را دارند و در روزهای آینده به تناسب این پارامترها تغییرات بازار ممکن است به دور از پیش‌بینی‌ها باشد، اما نکته حائز اهمیتی که اغلب اقتصاددانان بر آن تاکید دارند این است که در صورت تثبیت شرایط فعلی اقتصادی و سیاسی کشور در بلندمدت روند قیمت‌ها افزایشی خواهد بود و در کوتاه‌مدت نمی‌توان شاهد کاهش محسوسی بود.
البته دیروز تغییرات قیمت طلا در بازارهای جهانی روی روند دادوستدهای داخلی تاثیرگذار بود؛ اما در نهايت با اعلام شاخص‌هاي اقتصادي جهانی، نگاه كلي به وضعيت اقتصادي آمريكا و كاهش نرخ رشد اقتصاد در چهار‌ماه سوم سال گذشته، این فلز گرانبها توانست تا حدودي سقوط خود را جبران كند. با اين حال اميد معامله‌گران به بهبود وضعيت اقتصادي آمريكا، چين و اتحاديه اروپا مانع از رشد قيمت اونس جهاني شد. کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کردند انتشار اطلاعات اقتصادی از آمریکا و چین در هفته جاری موجب تضعیف بهای طلا خواهد شد.
در مجموع در مبادلات دیروز به دلیل تصویب طرح دو فوریتی مقابله با اخلالگران بازار ارز و افزایش جو امنیتی بازار، قیمت‌ها از عصر شاهد کاهش محسوسی بود. البته به تناسب اخبار مربوط به طرح مقابله و مجازات اخلالگران ارزی و فعالان غیرمجاز بازار، مبادلات ارزی خارج از شبکه مجاز ارز ممنوع و جزای نقدی معادل دو برابر ارز مورد مبادله به قیمت روز شد، این در حالی است که گمانه‌زنی‌هایی در خصوص آغاز دور جدید پیش فروش سکه نیز به گوش رسید که همین روی روند معاملات و کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بود؛ دیروز حتی برای برخی از سررسیدها تشکیل صف‌های فروش دور از انتظار نبود. به طوری که قیمت سکه سررسید بهمن‌ماه با افزایش 86/0 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 98/4 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 470 هزار تومان تا یک میلیون و 561 هزار تومان، سررسید اسفندماه با افزایش 51/0 درصدی در مبادلات عصر و کاهش 98/4 درصدی در مبادلات عصر در محدود یک میلیون و 557 هزار تومان تا یک میلیون و 647 هزار تومان و سررسید اردیبهشت‌ماه با افزایش 65/1 درصدی در مبادلات صبح و کاهش 99/4 درصدی در مبادلات عصر در محدوده یک میلیون و 640 هزار تومان تا یک میلیون و 736 هزار تومان قرار گرفت.
تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در هر یک از سررسیدها نیز با کاهش تعداد در سررسیدهای بهمن و اسفند و افزایش در تعداد سررسیدهای فروردین‌ماه همراه بود.
مدیر قرارداد مشتق کالایی بورس کالا با بیان اینکه با توجه به شرایط آینده بازار امکان تغییر در موقعیت‌های تعهدی خرید و فروش وجود دارد، گفت: شرایط بازار در آینده امکان تغییر در موقعیت‌های تعهدی را تعیین می‌کند.
پدرام زادنو عزیزی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تاثیر معاملات آتی بر بازار نقدی وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: با پیگیری‌های به عمل آمده چنین چیزی صحت ندارد؛ چرا که معاملات آتی زیرمجموعه‌ای از ابزار مشتقه است.
عزیزی گفت: ابزارهای مشتقه از دارایی‌های پایه مشتق شده که در این بین دارایی پایه آتی همان سکه نقدی است؛ بنابراین نوسان بازار نقدی بر آتی تاثیرگذار است. وی با اشاره به اینکه در سال 90 نزدیک به 10 میلیون قطعه سکه توسط بانک مرکزی پیش‌فروش و تحویل داده شد، گفت: هم‌اکنون کل تعهدات قراردادهای آتی تا به این لحظه 54 هزار قطعه سکه است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۹:۴:۵۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد