بازگشت تعادل به بورس

بازگشت تعادل به بورس
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته بازگشتی محدود را به نمایش گذاشت که در آن شاخص کل با رشد محدود 6/58 واحدی به رقم 36هزار و 505 واحد رسید.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته بازگشتی محدود را به نمایش گذاشت که در آن شاخص کل با رشد محدود 6/58 واحدی به رقم 36هزار و 505 واحد رسید.
معامله‌گران بورس تهران روز گذشته در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در تحولات سیاسی پس از تنش‌های استیضاح وزیر کار در صحنه سیاسی آرامشی برقرار شده است. در همین حال روز گذشته دکتر احمدی‌نژاد سفری را به مصر آغاز کرد که می‌تواند در صحنه سیاسی خاورمیانه حائز اهمیت باشد؛ همچنين خبرگزاری‌ها از قطعی شدن زمان مذاکرات گروه 1+5 و تهران خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري فارس،‌ در پی گفت‌وگوی تلفنی بین علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، ایران و 1+5 توافق کردند تا دور جدید گفت‌وگوها در روز 8 اسفند91 در قزاقستان برگزار شود.
پیش از این در دیدار وزرای امور خارجه آلمان و ایتالیا در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، موضوع هسته‌ای ایران مورد تبادل نظر قرار گرفته و در مورد نشست ایران و 1+5 نیز گفت‌وگو شد.
از سوي ديگر در صحنه اقتصادی دیروز همچنان نگاه‌ها به صحنه بازارهای موازی بود. در صحنه مبادلات ارزی تصویب یک فوریت قانون تشدید مجازات متخلفان ارزی در مجلس تصویب شد. اين در حالي است كه معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی از احتمال کنار گذاشته شدن ارز مرجع 1226ریالی خبر داد.
شفاف‌سازي «شپنا» در آستانه بازگشايي نماد
در بازار دیروز نمادهای قابل معامله گروه پالایشگاهي از جمله پالايشگاه‌هاي تبریز، شیراز و لاوان با صف خرید همراه بودند. در همین حال با انتشار گزارش شفاف‌سازی پالایشگاه اصفهان انتظار می‌رود این نماد نیز امروز به تابلو برگردد تا همچنان دو نماد بندرعباس و تهران بسته باقی بماند. در گزارش شفاف‌سازی این پالایشگاه که حائز نکته تازه‌ای نسبت به گزارش 9 ماهه و 6ماهه حسابرسی شده شرکت نیست تاکید شده است:
طبق بند ج ماده 7 قانون بودجه سال 88 که در قوانین بودجه سال‌های بعد نیز تکرار شده است «ما‌به‌التفاوت قیمت آزاد 5 فرآورده اصلی نفتی تولید داخلی و سهم شرکت از قیمت فروش آنها در داخل کشور در دفاتر شرکت پالایش نفت به حساب بدهکار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ثبت و از آن طریق در حساب بدهکار دولت (خزانه داری کل) ثبت می‌شود.»
در سال مالی 1389 مبلغ 961 میلیارد تومان درآمد یارانه مواد برگشتی از شرکت‌های همجوار به حساب بدهی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران منظور گردیده که بدلیل تفسیر متفاوت مبانی محاسباتی مشمول یارانه، تا کنون مورد پذیرش شرکت فوق‌الذکر قرار نگرفته است که این مبلغ در صورت‌های مالی 6 ماهه نخست سال مالی 91 بالغ بر یک هزار و 100 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده و به‌رغم مذاکرات فراوان تا این تاریخ به تایید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران
نرسیده است.
در همین حال، مدیر عامل پالایشگاه اصفهان با ارسال نامه‌ای به معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس اعلام کرد: با توجه به نامه مدیر مالی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر شناسایی 9 هزار و 610 میلیارد ریال درآمد یارانه سال 89 مرتبط با مواد برگشتنی ناشی از خوراک ارسالی به واحد‌های همجوار بدون تايید مراجع قانونی در دفاتر مالی این شرکت به استحضار می‌رساند:
با توجه به اینکه ابهام مطرح شده طی سال‌های 88 تا پایان سال 89 از سطح اهمیت بالایی برخوردار بوده و به نوعی با سرنوشت مالی شرکت عجین شده است، موضوع از همان ابتدا طی مکاتباتی به مراجع عالی در سطح شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و در نهایت وزارت نفت انعکاس و خواستار حل موضوع با لحاظ مبانی منطقی و عادی در روابط تجاری فی‌مابین شده است.
با پیگیری مستمر صورت گرفته، موضوع پذیرش پرداخت یارانه، مرتبط با مواد برگشتی ناشی از خوراک،صرفا مرتبط با سال مالی 90 نهایتا مورد تايید اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت قرار گرفته ولی موضوع شرکت‌های پتروشیمی اصفهان و نفت سپاهان کماکان در دست پیگیری است.
این شفاف‌سازی در نهایت تاکید می‌کند به‌رغم اینکه در مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به 29اسفند 90مبلغ 7 هزار و 25میلیارد ریال از سود قابل تقسیم شرکت با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده در بند 4 گزارش حسابرس، انباشته شده است. اما در صورت عدم پذیرش مبلغ مورد نظر توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و در نظر گرفتن اختلاف بیشتر مندرج در گزارش 6 ماهه، شرکت در پایان سال 90 با زیان انباشته (حدودا بالغ بر 4 هزار و 160 میلیارد ریال به ازای هر سهم 999ریال) مواجه خواهد شد.
توقف270روزه نماد شپنا بر پایه اختلاف حسابی معادل 4هزار و 160میلیارد ریال در شرایطی است که پالایشگاه اصفهان در صورت‌های مالی خود بیش از 25هزار میلیارد ریال وجه نقد دارد که سود بانکی ساده این رقم سالانه بیش از اختلاف حساب‌های ياد شده است. در همین حال میزان مطالبات پالایشگاه اصفهان از شرکت‌های پیرامونی به زودی در حدی خواهد بود که می‌تواند به تملک شرکت‌های پیرامونی منجر شود.
در گروه تصفیه نفت دیروز با پر رنگ شدن احتمال عرضه سه شرکت نفت پاسارگاد و ایرانول از زیر‌مجموعه‌های صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی و پتروشیمی خراسان زیر مجموعه تامین اجتماعی و هلدینگ نفت و گاز پارسیان، معامله‌گران شاهد افزایش تحولات در نمادهاي وابسته بودند و صندوق بازنشستگی با صف خرید همراه شد.
روز گذشته همچنین در گروه خودرويي نماد سایپا برای برگزاری مجمع فوق‌العاده انتخاب هیات مدیره متوقف شد.
نگاه معامله‌گران به بازار جهاني و بورس كالا
در معاملات دیروز همزمان با معاملات اوراق بهادار در بازار جهانی و بورس کالا نیز تحولات مهمی رخ داد که بر روند بازار بی‌تاثیر نبود. در بازار جهانی بهای فلزات شاهد حفظ سطح قیمتی بالا بودند در این بازار بهای مس به 8هزار و 307دلار در هر تن رسید.
بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و186دلار،2هزار و 454دلار و 2هزار و 128دلار بود. در همین حال در بازار سنگ‌آهن در فاصله یک هفته مانده به آغاز سال نو چینی، بهای سنگ‌آهن در بنادر اصلی چین به بالاترین میزان آن در 3 هفته اخیر رسید؛ هرچند حجم کم معاملات تا حدی موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شد.
به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از سنگاپور، روز گذشته هر تن سنگ‌آهن تحویل فوری با درجه خلوص 62 درصد، با 7/0 درصد افزایش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل از آن، 2/154 دلار در بنادر اصلی چین خرید و فروش شد. این رقم بالاترین قیمت سنگ‌آهن در بنادر چین از 14 ژانویه تاکنون محسوب می‌شود و تا رکورد قیمتی 15 ماهه آن 4 دلار بیشتر فاصله ندارد.
افزایش تقاضای فولاد در بازارهای چین در آستانه جشن سال نو چینی و رسیدن قیمت آن به مرز 670 دلار در هر تن موجب شده است تا معامله‌گران منتظر هجوم فولادسازان به بازار سنگ‌آهن باشند اما حداقل در روز گذشته حجم معاملات چندان سنگین نبود.
علاوه بر مساله‌ افزایش تقاضای فصلی محصولات فولادی، بهبود اوضاع اقتصادی چین نیز می‌تواند محرک خوبی برای بازار فولاد و سنگ‌آهن باشد. اقتصاد چین پس از پشت سر گذاشتن دوره رکود دو ساله، بالاخره در سه ماهه پایانی سال 2012 نشانه‌های بهبود را از خود بروز داد. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد در جهان است و هرگونه تغییری در شاخص‌های اقتصادی آن، تاثیر کاملا محسوسی بر بازار فولاد و سنگ آهن می‌گذارد. در همین حال در بورس کالا دیروز در بخش فلزی پس از یک ماه توقف عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا، بیش از 3 هزار تن از این محصول معامله شد.
براساس این گزارش ایرالکو 3 هزار تن شمش آلومینیوم را در مقابل 7 هزار و 780 تن تقاضا عرضه کرد که در نهایت 6 هزار و 952 تومان کشف قیمت شد.
این معاملات، آلومینیوم ایران را با صف خرید همراه کرد. در همین حال دیروز عصر رینگ بورس کالا از سوی پتروشیمی‌ها با عرضه سنگین همراه شد هدف از این عرضه‌ها اشباع بازار داخلی با هدف صدور مجوز صادرات مواد پلی اتیلنی عنوان شده است. دیروز شایعه شروع مجدد صادرات مواد پلی‌اتیلنی به صفهای خرید در این نمادها منجر شد.
نياز ارزي فولادسازان تامين نشد؟
در گروه فلزی، عضو هیات مدیره انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به این‌که کارخانه‌های فولادی برای تامین ارز موردنیاز خود با محدودیت‌های زیادی مواجهند، افزود: مرکز مبادلات ارزی تاکنون نتوانسته است نیاز ارزی بيشتر کارخانه‌های فولادی را تامین کند.
بهادر احرامیان در گفت‌وگو با ایسنا، توضیح داد: در حال حاضر دسترسی کارخانه‌های فولاد به ارز مبادله‌ای بسیار محدود است و اغلب کارخانه‌ها عملا با ارز آزاد مواد اولیه خود را تامین می‌کنند.
وي با اشاره به این‌که استفاده از ارز آزاد قیمت تمام‌ شده محصولات فولادی را در کارخانه‌های فولاد‌سازی افزایش داده است، گفت: طی چند ماه گذشته شاهد نوسانات پی‌ درپی در بازار فولاد کشور بوده‌ایم و اگرچه فروش فولاد‌سازی‌ها از نظر ریالی افزایش یافته، اما میزان تولید آنها تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته است.
به گفته‌ وی، هم‌اکنون ملاک قیمت‌گذاری در بازار محصولات فولادی ارز آزاد است.
در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات به 105میلیارد تومان رسید که 59درصد آن را انتقال دو بلوک سهام ملی مس و بانک پارسیان تشکیل داد. گفته می‌شود این بلوکها توسط مجموعه سایپا با هدف پرداخت اقساط خرید سهام سایپا منتقل شده است. دیروز از 227نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 112نماد با کاهش قیمت و 108نماد با رشد ارزش معامله شدند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۹:۶:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد