سرعت کاهش قیمت سکه آتی بیشتر شد

سرعت کاهش قیمت سکه آتی بیشتر شد
دادوستد سکه در یک روز مانده به پایان معاملات هفته جاری با تداوم کاهش بیشتر قیمت‌ها همراه شد؛ این در حالی بود که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار سقوط آزاد قیمت دلار و سکه به برنامه‌های جدید ارزی دولت و مجلس و آغاز دور جدید پیش‌فروش سکه بر می‌گردد.
دادوستد سکه در یک روز مانده به پایان معاملات هفته جاری با تداوم کاهش بیشتر قیمت‌ها همراه شد؛ این در حالی بود که مهم‌ترین عامل تاثیرگذار سقوط آزاد قیمت دلار و سکه به برنامه‌های جدید ارزی دولت و مجلس و آغاز دور جدید پیش‌فروش سکه بر می‌گردد.
تحلیلگران در خصوص اخباری که بر روند قیمت سکه در بازار نقدی و قراردادهای آتی تاثیرگذارند می‌گویند طرح جدید ارزی در زیرمجموعه‌های دولت با محوریت بانک مرکزی در مرحله کارشناسی است که در صورت تصویب نهایی، نرخ دلار در بازار به زیر 2 هزار و 500 تومان خواهد رسید، این در حالی است که به باور آنان با اجرای پیش فروش سکه، قیمت‌ها 15 تا 20 درصد کاهش را در پی خواهد داشت. به معامله‌گران توصیه می‌شود نسبت به قطعی بودن این اخبار و پیش‌بینی‌های انجام شده مطمئن نباشند، زیرا انتظار تغییر رفتار بازار در هر لحظه وجود دارد.
البته دولتی‌ها روایت دیگری از افزایش قیمت‌ها دارند؛ سخنگوي مركز مبادلات ارزي، نوسان نرخ ارز را ناشي از شكل گيري انتظارات تورمي پايان سال می‌داند، به باور صمد كريمي، افزايش تقاضا براي واردات كالا از دلايل افزايش قيمت‌ها و مسائل غيراقتصادي محرك اصلي اين نوسانات است. اگر چه با افزايش عرضه و تامين تقاضا، سير نزولي نرخ ارز آغاز خواهد شد، اما مساله اصلی اینجا است که آیا دولت در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند عرضه را افزایش دهد و تقاضای مورد نیاز در بازارها را تامین کند؟
برخی اخبار امیدوارکننده در قالب پارامترهای برونزای سیاسی به صورت روانی بر کاهش قیمت‌ها تاثیرگذار بودند؛ به طوری که روز گذشته خبر رسید یکی از بانک‌های کشورمان با انجام فعالیت‌های حقوقی توانسته تحریم‌ها را لغو و نام خود را از لیست شرکت‌ها و سازمان‌های تحت تحریم خارج سازد.
البته در حالی مهم‌ترین عامل اصلی کاهش قیمت‌ها طرح پیش فروش سکه است که هنوز در خصوص جزئیات و چگونگی قیمت‌گذاری آن سخنی به میان نیامده است، تحلیلگران نسبت به نحوه قیمت‌گذاری سکه حساس هستند، زیرا در صورت عرضه سکه با قیمت پایین‌تر از ارزش واقعی آن، اجرای این طرح تنها به قاچاق این کالای گرانبها کمک می‌کند. همه این اتفاقات در حالی روی می‌دهد که اخبار مربوط به مذاکرات ایران و ایالات متحده و حذف تحریم‌ها با گنجاندن برخی شروط تا حدودی از فشار روانی روی بازارها کاسته و به نوعی باعث کاهش قیمت ارز و به تبع بازار قراردادهای نقدی و آتی سکه شده است.
مبادلات دیروز بازار قراردادهای آتی سکه نیز در حالی با تداوم شرایط کاهشی همراه بود كه احتمال تشکیل صف‌های فروش می‌رفت. ﻃﺒﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ هيات ﭘﺬﻳﺮش در ﺧﺼﻮص ﺗﻌﻴﻴﻦ وﺟﻪ ﺗﻀـﻤﻴﻦ اوﻟﻴـﻪ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺗﺴﻮﻳﻪ روزاﻧﻪ ﻗﺮاردادﻫﺎي ﻓﻌﺎل در روزﻫﺎي اﺧﻴﺮ، از روزﺷﻨﺒﻪ 21 بهمن ماه ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم روز ﻣﻌﺎﻣﻼﺗﻲ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ 4 میلیون و 950 هزار تومان تعیین می‌شود. 450 هزار تومان از وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ اﻋـﻼم ﺷـﺪه و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ 2 میلیون و 50 هزار تومان ﺑـﻪ ﻗـﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﻲ اﺳﺖ. بنابراین از روز شنبه هفته جاری وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﺑﺮاي ﻫﺮ ﻗﺮارداد ﻣﻌﺎدل ﺑﺎ وﺟﻪ ﺗﻀﻤﻴﻦ اوﻟﻴﻪ ﺑﻪ ﻋﻼوه وﺟﻮه ﺗﻀﻤﻴﻦ اﺿﺎﻓﻲ، 7 میلیون و 450 هزار تومان خواهد بود.
اما قیمت سکه قراردادهای آتی نیز دیروز با 5 درصد دامنه نوسان رو به پایین مواجه شد، به طوری که سکه سررسید بهمن ماه با کاهش 9/4 درصدی در محدوده یک میلیون و 415 هزار تومان تا یک میلیون و 452 هزار تومان، سررسید اسفندماه با کاهش 98/4 درصدی در محدوده یک میلیون و 520 هزار تومان تا یک میلیون و 540 هزار تومان و سررسید فروردین ماه با کاهش 99/4 درصدی در محدوده یک میلیون و 601 هزار تومان تا یک میلیون و 621 هزار تومان قرار گرفت. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۵:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد