دلایل افت و خیز قیمت طلا در بازارهای جهانی

دلایل افت و خیز قیمت طلا در بازارهای جهانی
قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر ثابت مانده است. دلایل مختلفی در این زمینه برای ثبات یا افت‌وخیز قیمت آن مطرح بوده است.
قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته‌های اخیر ثابت مانده است. دلایل مختلفی در این زمینه برای ثبات یا افت‌وخیز قیمت آن مطرح بوده است.
تعلل فدرال رزرو در به جریان انداختن واقعی محرک‌های اقتصادی و نبود نیاز برای به کار گرفتن مصوبات دولت و کنگره در خرید ماهانه 85 میلیارد دلار اوراق قرضه رهنی و خزانه‌داری یکی از مهم‌ترین دلایل کم افت‌وخیزی طلا مطرح شده است. اروپا نیز در این روزها وارد فاز تازه‌ای از بحران بدهی‌ها شده و در تازه‌ترین اقدام بودجه مالی این قاره 3 درصد کاهش یافته است. افت نرخ رشد اقتصادی و بیکاری در فضای برنامه‌های ریاضتی در این قاره ارزش یورو و طلا را در مقابل دلار تحت فشار قرار خواهد داد. با این حال در صورتی که در آمریکا حرکت و نیاز جدیدی برای خرید اوراق قرضه پدید آید، قیمت طلا مسیر تازه‌ای را انتخاب خواهد کرد.
روز شنبه قیمت طلا برای پایان معاملات هفتگی در سطح 1667 دلار بسته شد که همانند روزهای قبل تمایل چندانی برای جهش‌های بیشتر از خود نشان نمی‌دهد و در مقایسه با قیمت روز جمعه تقریبا 3 دلار افت نشان می‌دهد. برای هفته کاری آینده البته نیمی از شرکت‌کنندگان در یک نظر سنجی افزایش قیمت پیش‌بینی کرده‌اند، با این حال دلایل افت و خیز از منظر شرکت‌کنندگان قابل توجه است.
دلایل پیش‌بینی افت و خیز قیمت طلا
از میان 24 نفر شرکت‌کننده در نظر سنجی تازه در مورد قیمت طلا در هفته آینده بازارهای جهانی، 12 نفر قیمت را افزایشی دانسته، 4 نفر به افت قیمت آن رای داده و 8 نفر نیز تغییر قیمتی برای آن قائل نبوده‌اند. دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران نمودارهای تکنیکال از جمله شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی بوده‌اند. آنهایی که به افزایش قیمت طلا برای هفته آینده راي داده‌اند، معتقدند که دلایل پایه حمایتی قیمت همچنان وجود دارند و تغییری نکرده است. در تحلیل شرایط بازارهای جهانی گفته شده که رقابت برای پایین آوردن ارزش برابری ارزها برای جبران تراز تجاری و افزایش صادرات در کشورهای مختلف موجب افزایش بازدهی اوراق قرضه 10 ساله شده است. این کار البته ممکن است ارزش برخی ارزها را در مقابل یکدیگر بالاتر ببرد؛ اما تاثیر چندانی بر قیمت طلا ندارد مگر اینکه برخی مداخلات زیرپوستی در محرک‌های اقتصادی توسط فدرال رزرو آمریکا تحقق یابد. برخی بانک‌های غربی امیدوارند قیمت طلا افت داشته باشد تا بتوانند بیشتر طلا بخرند. سفته‌بازان و معامله‌گران نیز در انتظار توقف قیمت و سود بردن آنی هستند. سرمایه‌گذاران متوسط قیمت طلا نیز درصدد حفظ شرایط هستند. این چیزی است که بانک‌های مرکزی در کشورهای نوظهور درصدد خرید طلا در زمان افت شدید قیمت هستند.
آنهایی که تغییری را برای نوسان قیمت طلا مد نظر ندارند، معتقدند که در شرایط کنونی دلیلی برای تغییر قیمت از سطح قیمت‌های فعلی وجود ندارد. قیمت‌هایی بین 1650 تا 1690دلار برای طلا مورد نظر این عده است که البته بر قیمت 1670 دلار در روزهای اخیر بیشتر تاکید دارند.
برخی دیگر که به افت قیمت طلا رای داده‌اند، اعتقاد دارند که قیمت سطح مقاومتی 1700 دلار را نمی‌تواند پشت سر بگذارد. در این راستا مبهم بودن فضای معامله در بازارهای جهانی، انگیزه‌ای برای خرید طلا به جای نگذاشته است.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲۷:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد