آتی‌ها اقتصادی‌تر شده‌اند

آتی‌ها اقتصادی‌تر شده‌اند
طی روزهای گذشته کاهش محسوس نرخ طلا در بازارهای جهانی در پی مذاکرات «جی 20» و در پی آن افت قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که به عقیده برخی کارشناسان، تضمین رهبران مالی «جی20» نرخ ارزها را ثابت نگه‌ نمی‌‌دارد.
طی روزهای گذشته کاهش محسوس نرخ طلا در بازارهای جهانی در پی مذاکرات «جی 20» و در پی آن افت قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که به عقیده برخی کارشناسان، تضمین رهبران مالی «جی20» نرخ ارزها را ثابت نگه‌ نمی‌‌دارد.
رویترز در تحلیلی اعلام کرد اگرچه ممکن است که رهبران مالی 20 اقتصاد‌ بزرگ جهان تضمین کرده باشند که نرخ ارزهای خود را پايین نیاورند تا به صادرات کمک کنند، اما این قول توانایی چندانی در ثابت نگه‌ داشتن نرخ پول‌ها نخواهد داشت. در عین حال داده‌های اقتصادی در آمریکا نشان از بهبود شرایط دارد. تمام این موضوعات می‌توانست به افزایش قیمت طلا طی روزهای آینده منجر شود؛ اما این بار به نظر می‌رسد کاهش دلار به کمک طلا نیامده است که بخش زیادی از این تناقض به دلیل نگرش کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران است.
در عرصه داخلی نیز، در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران، در پی عدم‌حصول نتیجه خاصی در رابطه با مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دبیرکل سازمان ملل، طرف ایرانی را مسوول به تعویق افتادن توافق دانست. امروز بازار سکه به تبع از خبرهای مرتبط با این موضوع تحت‌تاثیر قرار گرفت. این در حالی است که دور چهارم مذاکرات ایران و کشورهای 1+5 که قرار است در هشتم اسفند (26 فوریه) در‌ آلماتی قزاقستان برگزار شود، چشم معامله‌گران بازار آتی را به خود دوخته است. البته در روزهای اخیر بازار به شدت اقتصادی شده است و این موضوع را می‌توان در معاملات ديروز شاهد بود به طوری که انتظار می‌رفت تحت‌تاثیر اخبار سیاسی قیمت‌ها صعودی شود، اما همچنان روند قیمت‌ها کاهشی است.
از سوی دیگر زمزمه‌هایی از تحریم واردات طلای ایران از بانک‌های دولتی ترکیه هم به گوش می‌رسد. با توجه به جو موجود، به عقیده برخی کارشناسان، افزایش قیمت سکه و دلار در هفته آینده چندان بعید نیست که در نتیجه آن قیمت سکه آتی نیز افزایش خواهد یافت. اما همچنان باید منتظر نتایج مذاکرات بود. در همین حال دیروز بازار معاملات آتی سکه در هر دو سررسید با روند کاهشی آغاز شد و مجددا در بعد از ظهر، کمی افزایش را تجربه کرد؛ دلیل روند کاهشی بازار، انتظار معامله‌گران برای اعلام جزئیات پیش فروش سکه آتی بود و انتظار می‌رفت که اطلاعیه بانک مرکزی در این خصوص تا آخر وقت دیروز اعلام شود و بسیاری از خریداران دست نگه داشتند تا شرایط پیش فروش روشن شود. از سوی دیگر روز گذشته شایعه‌ای در مورد قیمت قطعی پیش فروش سکه میان معامله‌گران پیچید که حکایت از رقم یک میلیون و 150 هزار تومان داشت؛ که البته این خبر تنها در حد شایعه بود و به گفته یکی از فعالان بازار، این مساله بعید است و قیمت اعلامی گذشته (يك میلیون تومان علی‌الحساب) قطعي‌تر به نظر می‌رسد. در عین حال به گفته این فعال بازار، در صورتی که تا امروز از جزئیات پیش فروش خبری اعلام نشود، شایعه‌ها در خصوص عدم‌پیش فروش و خلف وعده بانک مرکزی، در بازار معاملات آتی قوت خواهد گرفت که به طور قطع باعث افزایش قیمت سکه آتی خواهد شد. در همین حال فروشندگان بازار آتی سکه در حال حاضر از انجام معاملات سر باز می‌زنند؛ چرا که پیش‌بینی مفاد اطلاعیه بانک مرکزی چندان آسان نیست. بنابراین در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه معامله‌گران، مساله پیش فروش سکه است. بر همین اساس روز گذشته سکه سررسید اسفند با 16/1 درصد کاهش به قیمت یک میلیون و 480 هزار تومان و سکه سررسید فروردین با کاهشی 16/1 درصدی به قیمت یک میلیون و 540 هزار تومان معامله شد.
با نگاهی به خبرهای اقتصادی داخل کشور به گزارش خبرگزاری مهر، معاون برنامه ریزی استانداری تهران در مورد پرداخت یارانه شب عید اعلام کرده که یارانه شب عید تهرانی‌ها تا هفته دوم اسفند ماه واریز خواهد شد. بنا به اخبار روزهای گذشته، واریز عیدانه هم به هفته آینده موکول شده است. خبرهایی هم از مساله تعیین دستمزد به گوش می‌رسد که احتمال دارد موضوع تعیین دستمزد کارگران به سال آینده و بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موکول شود. در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، مرکز پژوهش‌های مجلس، نتایج نظرخواهی از 301 تشکل اقتصادی درباره اجرا یا عدم‌اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها (تابستان 91) را منتشر کرد که براساس آن، 57 درصد تشکل‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی مخالفت کرده‌اند، 42 درصد موافق اجرای با شیب ملایم و تدریجی و تنها 1 درصد با اجرای سریع و یکباره طرح مخالفتی نداشته‌اند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که موضوع هدفمندسازی مرحله دوم فعلا در اولویت توجه معامله‌گران بازار نیست. در نتیجه مهم‌ترین مسائلی که در روزهای آینده می‌تواند بازار معاملات آتی را تحت‌تاثیر قرار دهد و فعالان بازار باید به آن توجه داشته باشند، مذاکرات 8 اسفند و پیش فروش سکه آتی است. از دیگر سو آخرین خبرها از ارائه لایحه بودجه 92 و تعیین نرخ ارز در آن هم می‌تواند بر تصمیم معامله‌گران موثر باشد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۸:۱۰:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد