تعادل در بورس ماندگار شد

تعادل در بورس ماندگار شد
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز از تب‌و‌تاب‌های پر‌نوسان قیمت به دور بود و حرکت قیمتی در بازار جای خود را به معاملات پر حجم داد.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نیز از تب‌و‌تاب‌های پر‌نوسان قیمت به دور بود و حرکت قیمتی در بازار جای خود را به معاملات پر حجم داد.
در بازار دیروز معامله‌گران شاهد ادامه فاز استراحت بازار و شاخص بودند که از روز چهارشنبه در بازار آغاز شده است. در این شرایط بازار شاهد دست به دست شدن سهام در بيشتر نمادها بود و به جز صف‌های گروه پالایشگاهی بيشتر نمادها به صورت متعادل به کار خود ادامه دادند. در بازار دیروز و در تحولات اقتصادی عمده انتظار معامله‌گران برای تقدیم لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی محقق نشد. این امر موجب شده است تا بيشتر معامله‌گران شاهد تداوم شایعات در مورد متغیرهای کلان بودجه‌ای سال آینده به ویژه نرخ ارز و همچنین حقوق دولتی معادن باشند. انتظار می‌رود دولت به زودی لایحه بودجه سال 92 را به مجلس ارائه دهد، هر‌چند که به نظر نمی‌رسد در زمان باقی مانده تا پایان سال مجلس بتواند لایحه بودجه را به تصویب برساند.
نگاه بازار به بورس كالا
در بازار دیروز نگاه‌ها در بازار به سوی بورس کالا بود جایي که قیمت فلزات پس از نگرانی‌هاي اولیه در مورد احتمال محدود‌سازی تغییرات قیمتی باردیگر رشد کرد تا گروه فلزی به ویژه نماد ذوب‌آهن اصفهان با معاملات پرحجمی مواجه شود. در اين بين گمانه‌زنی‌ها از احتمال وابستگی معامله 79 میلیون سهم دیروز ذوب‌آهن به معامله عمده پیش‌روی این شرکت حكايت دارد.
در معاملات دیروز بورس کالا، همچنین ذوب‌آهن دست پر به رینگ فلزات آمد و خریداران با تقاضای زیاد از این فولادساز استقبال کردند.
دیروز شرکت ذوب‌آهن اصفهان یک محموله ۱۰۱ هزار و ۹۰ تنی از سبد میلگرد و تیرآهن (آلیاژسازی) را روی تابلوی عرضه برد که با توجه به ثبت تقاضای ۱۰۶ هزار و ۳۷۰ تنی خریداران، کل این سبد سنگین مورد معامله قرار گرفت.
قیمت پایه این محموله یک هزار و ۸۲۰ تومان به ازای هر کیلو گرم تعیین شده بود که در پایان نیز قیمت پایه تغییری نکرد. دیروز بهای محصولات مس نیز رشد کرد. در این باره یک کارگزاربورس کالا با بیان اینکه سقف افزایش قیمت محصولات فولادی در بورس به جز مس 10 درصد است، گفت: در ماه پایانی سال به دلیل کنترل‌هایی که انجام می‌شود، نوسان غیرمتعارفی در بورس رخ نداده است.
محمود‌رضا الهی‌فر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد وضعیت رینگ فلزات در ماه پایانی سال جاری اظهار داشت: وضعیت قیمت در رینگ فلزات معقول است و افزایش قیمت‌ها نیز که در جریان رقابت بین خریداران رخ می‌دهد، نیز به دلیل اینکه برای افزایش قیمت‌ها سقف تعیین شده، کاملا معقول است.
وی در مورد سقف افزایش قیمت در این رینگ بیان کرد: در حال حاضر قیمت کلیه محصولات فلزی در بورس کالا 10 درصد است، ولی برای مس این رقم 5 درصد در نظر گرفته شده است. سقف افزایش قیمت 5 درصد برای مس پس از تغییر فرمول قیمت‌گذاری تعیین شد در حالی که نرخ بازار با بورس هنوز حدود 1500 تومان در هر کیلو اختلاف دارد.
این کارگزار بورس کالا ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت پایه مس با ارز مبادلاتی محاسبه و نرخ بازار بر اساس ارز آزاد تعیین می‌شود، برخی معتقدند این سقف 5 درصد نمی‌تواند این اختلاف ارز ازاد و مبادله‌ای را پوشش دهد، بنابراین خواهان افزایش سقف قیمتی در بورس کالا هستند. البته اگر تقاضا در بورس کالا بیش از حد باشد ممکن است اجازه افزایش قیمت تا 10 درصد نیز داده شود، ولی تا‌کنون این اجازه داده نشده است. وی در مورد افزایش تقاضا با توجه به اینکه ماه پایانی سال است، گفت: معمولا در ماه پایانی سال تقاضا افزایش پیدا می‌کند، ولی در بورس کالا تا کنون شاهد نوسان خاصی نبوده‌ایم زیرا برای افزایش قیمت‌ها سقف تعیین شده و کنترل شده عمل می‌شود. همچنین درمورد سنگ آهن نیز عرضه‌ها به صورت طبیعی دنبال شده و همیشه تقاضا
دو‌ تا سه برابر عرضه در سیستم ثبت می‌شود.
عرضه سهام يك بانك در راه است
در بازار دیروز و در گروه بانکی به دنبال اعلام پذیره‌نویسی احتمالی بانک آینده در هفته اول اسفند‌ماه، مدیرعامل بانک مهر اقتصاد نیز گفت: طبق هماهنگی‌های صورت‌گرفته، سهام این بانک، ماه آینده در فرابورس عرضه خواهد شد. نتاج در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به عرضه سهام این بانک در فرابورس، اظهار کرد: طبق هماهنگی‌های صورت گرفته، سهام بانک ماه آینده عرضه خواهد شد. وی با اشاره به سرمایه 410 میلیارد تومانی این بانک، در مورد ضرورت افزایش سرمایه بانک‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، افزود: این مساله درست است اما باید توجه داشت که بانک واسطه بین سپرده‌گذاران و تسهیلات گیرندگان است و سپرده‌گذارانی که با علم به این مساله به بانک وکالت می‌دهند، ریسک آن را می‌پذیرند. در همین حال دیروز بانک سامان نیز پس از مدت‌ها اطلاعات خود را برروی سایت کدال منتشر کرد که این امر احتمال گشایش نماد این بانک در فرابورس را افزایش داده است. در گروه بانکی امروز بانک پارسیان که با سرمایه 1320 میلیارد تومان در بورس حضور دارد، در مجمع عمومي عادی به طور فوق‌العاده‌ اعضاي جدید هیات‌ مدیره را انتخاب می‌کند. انتظار می‌رود ستاد اجرایی فرمان امام(ره) بتواند اکثریت هیات مدیره این بانک را در اختیار بگیرد.
در گروه پالایشگاهی دیروز پالایشگاه اصفهان با معامله بیش از 24میلیون سهم روز بسیار فعالی را شاهد بود. .شپنا روز چهارشنبه شاهد برگزاری مجمع فوق‌العاده خواهد انتظار می‌رود این بانک پیش‌بینی سود سال 92خود را نیز اعلام کند. در این گروه رییس نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار از دریافت اطلاعات جدید شرکت پالایشگاه نفت تهران خبر داد.
در گروه غذایی دیروز تولید‌کنندگان روغن خوراکی در میان بیشترین دارندگان تقاضاي خريد بودند. در این گروه دو نماد معاملاتی «قشهد» و «قصفها» بابت ارائه تعدیل سود متوقف شدند که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده گزارش مثبتی در‌خصوص آنها منتشر شود.
در گروه پتروشیمی، مشکلات موجود در زمینه
نقل و انتقالات ارزی و تحریم‌های اعمال شده بر کشور، موجب کاهش فروش صادراتی شرکت پتروشیمی فارابی طی سه ماهه سوم سال جاری شده است.
مشاور مالی شرکت پتروشیمی فارابی با اعلام این خبر در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز اظهار کرد: صادرات محصولات تولیدی شرکت در سه ماهه سوم امسال به 17درصد تقلیل یافته که این رقم در نیمه اول سال جاری 23 درصد بوده، از اين رو درآمد حاصل از فروش خارجی محصولات طی سه ماهه سوم امسال قابل توجه نبوده است. همچنین صادرات محصولات تولیدی «شفارا» با نرخ روز ارز انجام می‌پذیرد. محمد‌رضا جزیریان در بیان دلایل افزایش 45 درصدی درآمد فروش طی دوره 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل عنوان کرد: به دنبال افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت خرید مواد اولیه مورد نیاز، نرخ فروش نیز رشد یافته که در نتیجه این امر موجب افزایش درآمد فروش طی دوره مذکور شده است. وی در‌خصوص هزینه‌های مالی «شفارا» ابراز داشت: در حال حاضر به دلیل بروز مشکلاتی در زمینه دریافت تسهیلات بانکی با بانک‌های عامل، وام جدیدی اخذ نشده و عمده هزینه‌های مالی محقق شده طی عملکرد 9 ماهه امسال ناشی از بدهی‌های گذشته بوده که مجموعه درصدد تسویه کامل بدهی‌های مزبور است. مشاور مالی «شفارا» در ارتباط با برنامه افزایش سرمایه عنوان کرد: این شرکت با توجه به افزایش نرخ ارز و کمبود نقدینگی نیاز به افزایش سرمایه دارد که در این راستا برنامه‌‌ای برای سال آینده در نظر گرفته شده است.
بازار خودرو معجزه‌اي ندارد
در گروه خودرویی، مدیرکل‌ دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با اعلام اینکه نرخ محاسباتی انواع خودروهای داخلی تا 9 اردیبهشت 92 اعلام می‌شود، گفت: برای کاهش قیمت خودرو در بازار منتظر معجزه نباشید.
شهرام میر‌آخورلو در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که، در مصوبه اخیر دولت تاکید شده بود، قیمت تجاری خودرو حد فاصل قیمت محاسباتی و آزاد تعیین شود، چرا سازمان حمایت به‌رغم تکلیفی که بر آن شد، قیمت‌های محاسباتی خودرو را اعلام نکرده است و تنها به اعلام قیمت‌های تجاری بسنده کرد؟ گفت: قطعا تعیین و اعلام قیمت محاسباتی در فرآیند قیمت‌گذاری خودرو در دستور کار این سازمان قرار دارد. وی با بیان اینکه در مرحله نخست اجرای مصوبه دولت، قیمت‌های تجاری که حد فاصل بین قیمت محاسباتی و بازار آزاد است از جانب خودروسازان اعمال می‌شود، افزود: سازمان حمایت به دلیل عدم تأخیر در اجرای مصوبه دولت قیمت‌های بازار را ملاک عمل قرار داده است و در گام اول تلاش می‌کند قیمت خودرو را نزدیک به قیمت محاسباتی خود اظهاری شرکت‌ها كند. درمجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل با 55واحد رشد به 38هزار و710واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 4/136 میلیارد تومان بود که 6/35 درصد آن را معاملات پالایشگاه اصفهان تشکیل داد. همچنين از 223 نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 97نماد با کاهش قیمت و 120نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها هم تغييري نداشتند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۸:۱۲:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد