ورق سکه آتی برگشت

ورق سکه آتی برگشت
روز گذشته با پیش‌بینی تمدید محرک‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا قیمت جهانی طلا باز هم افزایش یافت.
روز گذشته با پیش‌بینی تمدید محرک‌های اقتصادی از سوی بانک مرکزی آمریکا قیمت جهانی طلا باز هم افزایش یافت. به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که اقتصاد آمریکا کمتر از آنچه انتظار می‌رفت رشد کرده است، سرمایه گذاران احتمال می‌دهند بانک مرکزی این کشور استفاده از محرک‌های اقتصادی را در آمریکا تمدید کند.
در این راستا همزمان با کاهش ارزش دلار، بهای طلا در بازارهای جهانی دیروز هم افزایش یافت و به یک هزار و 606 دلار و 70 سنت در هر اونس رسید. به اعتقاد تحلیل گران، قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی در هفته‌های گذشته با کاهش روبه‌رو شد ولی تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهند که سیر صعودی قیمت طلا در میان مدت و بلند مدت حفظ خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی بانک‌های مرکزی بزرگ جهان، مهم‌ترین عامل افزایش قیمت طلا در هفته‌های آینده خواهد بود.
از طرفی قیمت دلار در بازارهای داخلی روز گذشته با کاهش اندکی مواجه شد که این امر باعث شد مبادلات آتی سکه، با روند منفی آغاز شود؛ بطوریکه قیمت سکه آتی در این روز در هر دو سررسید در محدوده زیر 2 درصد دنبال شد. بر همین اساس سکه سررسید اسفند با 7/1 درصد کاهش، به قیمت یک میلیون و 478 هزار تومان و سررسید فروردین با کاهش 65/1 درصدی به قیمت یک میلیون و 539 هزار تومان معامله شد.
در همین حال روز گذشته خبر بازگشایی قرارداد آتی سکه طلا برای تحویل اردیبهشت‌ ۹۲ از هفته آینده در بورس کالا اعلام شد. همیشه با آغاز به کار یک قرارداد جدید در معاملات آتی، هیجان بازار افزایش می‌یابد. البته با توجه به اینکه موعد سررسید این قرارداد طولانی است، کارشناسان توصیه می‌کنند که آماتورها در ابتدا وارد این بازار نشوند و پس از مشخص شدن قیمت‌ها به صورت محدود به خرید و فروش در این سر رسید بپردازند.
در عين حال، معامله گران بازار آتی همچنان چشم انتظار اعلام آخرین خبرها از پیش فروش سکه هستند. بنا به خبرهای رسیده، احتمال کاهش تعداد و زمان تحویل سکه‌های پیش فروش وجود دارد. به گزارش خبرگزاري فارس، کارگروهی در بانک مرکزی، در حال بررسی شرایط بازار، میزان استقبال احتمالی از طرح وعملکرد دوره قبل پیش‌فروش سکه است و شرایط جدید پیش‌فروش هفته آینده اعلام خواهد شد. از سوی دیگر خبرگزاری مهر از پیش فروش سکه در ماه پایانی سال از طریق یک سامانه اینترنتی خبر داده که بانک مرکزی در حال طراحی این سامانه است. بر این اساس، پیش فروش سکه از طریق این سامانه بدون مراجعه به بانک و از طریق ثبت نام انجام خواهد شد. همچنین در این گزارش آمده که پیش فروش سکه به هفته آینده موکول شده است. احتمالا دو بانک ملی و تجارت، اجرای برنامه پیش فروش سکه‌های بانک مرکزی را بر عهده خواهند داشت؛ البته این دو بانک هنوز ابلاغیه‌ای از سوی بانک مرکزی مبنی بر شرایط پیش فروش، زمان و غیره دریافت نکرده اند. به عقیده برخی کارشناسان این پیش‌فروش باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر جذب نقدینگی بالا در ایام پایانی سال، تعهد تزریق طلای کمتری را برای این بانک ها به وجود آورد تا طلای کمتری را نسبت به دوره قبل به بازار سرازیر کند.
اغلب تحليل ها از بازار در روزهای آينده به برنامه ريزی‌های دولت در خصوص تزريق ارز يا اجرای طرح پيش فروش سکه بستگی دارد. از سوی دیگر اخبار و گزارش ها حاکی از واریز عیدانه در هفته آینده به حساب خانوارها است؛ بنا به اعلام معاون بودجه معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری، لایحه بودجه سال 92 هم یکشنبه آینده تقدیم مجلس خواهد شد و این در حالی است که بنا به خبرهای رسیده، نرخ دلار در بودجه نهایی شده؛ هرچند اعلام نشده است. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۲:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد