بیشترین افت آیفکس پس از انتخابات

 بیشترین افت آیفکس پس از انتخابات
نماگر فرابورس ایران روز گذشته افت 5 واحدی را تجربه کرد تا بیشترین افت شاخص پس از انتخابات ریاست جمهوری در کارنامه این بازار ثبت شود.

نماگر فرابورس ایران روز گذشته افت 5 واحدی را تجربه کرد تا بیشترین افت شاخص پس از انتخابات ریاست جمهوری در کارنامه این بازار ثبت شود. دیروز بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و آتیه داده‌پرداز بر عهده داشتند. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های «بیمه کوثر» و «بیمه سامان» مانع از ریزش بیشتر نماگر این بازار شدند. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس با کاهش 5/ 0 درصدی نسبت به روز شنبه در سطح 2/ 918 واحدی قرار گرفت. با این افت بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون عقب‌نشینی کرد و به 9/ 4درصد محدود شد.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود 6/ 2 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ صنايع فولاد آلياژي يزد بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 8 میلیون و 500هزار سهم «فولای» به ارزش 2/ 2 میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «ذوب» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 4/ 1 میلیارد تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی كشت و صنعت شهداب ناب خراسان شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز 831 هزار سهم «غشهداب» به ارزش 194 میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

 

فرابورس از دریچه آمار

در معاملات روز ‌یکشنبه در مجموع 367 میلیون و 900 هزار ورقه بهادار در 40 هزار و 849 نوبت معاملاتی به ارزش افزون بر 109 میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان عنوان پربیننده‌ترین نماد این روز فرابورس را به خود اختصاص دادند. درفرابورس، دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی شرکت‌های بهمن لیزینگ، بیمه سامان، بیمه کوثر، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و صنایع فولاد آلیاژی یزد قرار گرفت. در مقابل اما نمادهای معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن الوند، سیمان لار سبزوار، فولاد هرمزگان جنوب، مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و کی بی سی بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. روز گذشته فرابورس ایران شاهد بازگشایی 5 نماد معاملاتی متعلق به شرکت‌های بورس کالای ایران، تجهیز نیروی زنگان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، صنایع غذایی مینو شرق و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، بود. در مقابل نیز 2 نماد معاملاتی «فسدید» و «قشیر» با توقف نماد روبه‌رو‌ شدند.

 

ثبات نرخ سود «اخزا»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود 367 هزار ورقه به ارزش افزون بر 35 میلیارد تومان در 570 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله 289 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 331 نوبت معاملاتی به ارزش 27 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 92 تا 96 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا7» با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بیشترین رشد قیمت در این روز نیز به مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا9» اختصاص پیدا کرد. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش اندک متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز شنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد 04/ 0 واحد درصدی نسبت به روز شنبه، در سطح 68/ 23 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته افت 25/ 0 واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته افزایش 15/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

 

کاهش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله 74 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 5/ 5 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 71 تا 75 هزارتومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد 8/ 0 درصدی (نسبت به روز شنبه) مواجه شد و به 74 هزار و 190 تومان رسید. با وجود رشد قیمت «تسه»ها، اما آغاز ماه رمضان و افت حدودی تقاضای مسکن در این ماه، عامل فشار بر این اوراق است. با این وجود، نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، تابستان در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا مانع از افت قابل توجه «تسه»ها می‌شود. در شرایط کنونی نشانه‌های پیش‌رونق مسکن از جمله توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساخت مسکن، تعدیل رشد منفی بخش مسکن پس از 3 سال خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بیشترین کاهش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با افت 5/ 0 درصدی به «تسه9403» رسید و در مقابل سررسید خرداد 95 اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین رشد قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق به 7/ 21 درصد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام 100 میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید 14 میلیون و 933 هزار تومان صرف خرید این اوراق کنند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۹:۲۶:۵۰ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد