پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حامی اونس ماندند

 پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت حامی اونس ماندند
بهای اونس طلا که دو هفته پیش، بیش از 2 درصد رشد کرده بود، هفته گذشته نیز حدود یک درصد رشد کرد تا امید حاضران و ناظران بازار به روند کوتاه‌مدت تشدید شود.

بهای اونس طلا که دو هفته پیش، بیش از 2 درصد رشد کرده بود، هفته گذشته نیز حدود یک درصد رشد کرد تا امید حاضران و ناظران بازار به روند کوتاه‌مدت تشدید شود. نظرسنجی‌های کوتاه‌مدت نشان می‌دهد هم اکثریت کارشناسان حرفه‌ای و هم اکثریت سرمایه‌گذاران خرد انتظار رشد قیمت‌های طلا را در هفته جدید کاری که از امروز شروع می‌شود، دارند، هفته‌ای که میان ماه‌های میلادی مه و ژوئن-اولین ماه تابستان- بخش شده است. اونس طلا که دو هفته پیش روی بهای 1256 دلار ایستاده بود، هفته گذشته تا بهای 1267 دلار اوج گرفت.

در آخرین نظرسنجی «کیتکو» از تحلیلگران، 18 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان، 13 نفر معادل 72 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و تنها یک نفر معادل 6 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. 4 نفر معادل 22 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است 756 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 456 نفر معادل 62 درصد، افزایش و 213 نفر معادل 28 درصد، کاهش قیمت‌ها را در 5 روز کاری این هفته پیش‌بینی کرده‌اند. 78 نفر معادل 10 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. کسانی که نظر خنثی دارند، جهت‌گیری بازار را نامشخص می‌دانند یا نتیجه نوسان‌ها را بازگشت به قیمتی نزدیک به قیمت نهایی هفته گذشته می‌بینند.

تحلیل‌های حرفه‌ای

فیل فلین، تحلیلگر ارشد بازار در «پرایس فیوچرز گروپ» می‌گوید:‌ «آخر هفته گذشته شاهد شتاب گرفتن طلا بودیم. اینکه فدرال رزرو دست به افزایش نرخ‌های بهره خواهد زد، پیش‌تر اثر خود را بر بازار گذاشته است. حتی دلار ممکن است بیش از این تضعیف شود و طلا را مورد حمایت قرار دهد. به‌علاوه، شاهد تهدیدهای بیشتری از سوی تروریسم هستیم که می‌تواند به افزایش خرید طلا به عنوان سرمایه امن منجر شود.» چارلز ندوس، استراتژیست ارشد بازار در «لاساله فیوچرز گروپ» هم با اشاره به بهبود چهره فنی طلا،‌ می‌گوید که انتظار افزایش قیمت‌ها را دارد. او معتقد است که اگر اونس طلا مرز 1280 دلار را رد کند، عبور از مرز 1300 دلار دشوار نخواهد بود: «اگر قیمت نهایی هفته، بالای 1280 دلار باشد، پایان موقعیت‌های فروش می‌تواند 20 دلار دیگر هم به قیمت اونس اضافه کند.» تفسیر شان لوسک، مدیر صندوق تجاری در موسسه «والش تردینگ» این است که در حال حاضر تعداد سفته بازانی که فروشنده یا کاهشی هستند، بسیار کم است. او می‌گوید: «داده‌های اقتصادی در حال تضعیف است و نگرانی‌های ژئوپلیتیک زیادی وجود دارد. همان داستان قدیمی است. من فکر می‌کنم مسیر طلا رو به بالاست. گمان می‌کنم در بازارهای سهام شاهد عقب‌نشینی خواهیم بود و این کمک‌بیشتری را برای فلز زرد فراهم خواهد کرد.» کن موریسون، دبیر خبرنامه «موریسون درباره بازارها» هم انتظار رشد قیمت‌ها را دارد. او به توانایی طلا برای جهش حتی هنگام احیای دلار اشاره می‌کند که نشان می‌دهد قدرت طلا در مقطعی رابطه فلز زرد و دلار را از بین برده است.» موریسون می‌گوید: «الگوی فنی و رشدهای اخیر نشان می‌دهد که رشد طلا تنها مربوط به تضعیف دلار نیست. من نمی‌توانم بپذیرم که طلا حتی در زمان تقویت دلار هم شاهد رشد قیمت‌ها باشد، اما توجه به نمودارهای فنی نشان می‌دهد که مسیر طلا رو به بالاست.» اما همه کارشناسان افزایشی نیستند. کوین گرادی، رئیس «فینیکس فیوچرز اند آپشنز» خود را «اندکی کاهشی» توصیف می‌کند. او با بیان احتمال افزایش نرخ‌های بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا در نشست ماه ژوئن، می‌گوید که این امر باعث وجود فروشندگانی در سطوح فعالی قیمت شده است.»

روند تابستانی

اونس در حالی با تحلیل‌های افزایشی روبه‌رو است که تابستان در پیش است، فصلی که در آن بازار طلا از نظر تاریخی با کاهش چشمگیر مبادلات روبه‌رو می‌شود. با این همه، یک تحلیلگر ارشد اقتصادی معتقد است که شرایط امسال می‌تواند متفاوت باشد.به گزارش سایت طلا به نقل از کیتکو، تام کندال رئیس بخش راهبرد فلزات گرانبها در «استاندارد بانک» می‌گوید: «فصل تابستان از نظر تاریخی با کاهش مبادلات و افت رونق بازار فلزات گرانبها روبه‌رو بوده است، ولی این احتمال وجود دارد که این شرایط امسال متفاوت باشد.»

او می‌افزاید: «میانگین عملکرد قیمت طلا در ماه‌های ژوئن و جولای طی سال‌های گذشته نشان می‌دهد که افت تقاضای جواهرات در این مدت موجب کاهش قیمت جهانی طلا می‌شود. ولی بررسی میانگین قیمت طلا در 5 سال گذشته طی ماه‌های ژوئن و جولای نشانگر واقعیت‌های جالبی است. قیمت طلا در 5 سال قبل در این دو ماه با نوسانات زیادی روبه‌رو بوده به طوری که در سال 2013 میلادی با افت 11درصدی روبه‌رو شده و سال گذشته رشد 33/ 8 درصدی را ثبت کرده است. روند نوسانات ارزش دلار و گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا می‌تواند مهم‌ترین عوامل موثر بر تغییر قیمت طلا در ماه‌های تابستان باشد. وضعیت تقاضای فیزیکی در بازار هند و اعلام سیاست‌های مالیاتی این کشور نیز عامل مهمی برای نوسانات قیمت طلا خواهد بود.

اگر دولت هند بخواهد رویکرد شدیدتری اتخاذ کرده و مالیات را افزایش دهد، این مساله در نهایت به ضرر تقاضای فیزیکی در این کشور و قیمت جهانی طلا خواهد بود.» کندال می‌گوید: «افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی، افت قیمت نفت و افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا نیز می‌تواند عامل مهمی برای افت قیمت جهانی طلا باشد. کاهش ارزش دلار نیز به تقویت قیمت طلا کمک خواهد کرد. در شرایط کنونی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که فدرال رزرو در نشست ژوئن نرخ بهره را افزایش خواهد داد، اگر این امر محقق نشود، قیمت طلا با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد.» از سوی دیگر بحران بدهی آمریکا و تشدید تنش‌های سیاسی در دولت ترامپ نیز عامل مهم و تاثیرگذاری بر قیمت جهانی طلا خواهد بود. تنش‌های وابسته به دولت آمریکا ممکن است سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا را هم تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیلگر ارشد موسسه سرمایه‌گذاری «آلیانز» بر این باور است که فدرال رزرو آمریکا باید در شرایط کنونی از دخالت خودداری کرده و نرخ بهره را تغییر ندهد. در حالی که انتشار متن مذاکرات نشست ماه مه فدرال رزرو آمریکا ابهامات تازه‌ای را درباره افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن به وجود آورده است، محمد العریان تحلیلگر باسابقه موسسه آلیانز تاکید کرد، منافع دخالت فدرال رزرو آمریکا به سرعت در حال کاهش است. او می‌گوید: «به‌نظر من دخالت فدرال رزرو در شرایط کنونی برای تغییر سیاست‌های پولی و نرخ بهره، تبعات منفی زیادی در بلندمدت خواهد داشت. بسته محرک پولی فدرال رزرو تاکنون موجب اختلالات زیادی در بازارهای بین‌المللی شده است. اجرای سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو، موجب افزایش ساختگی شاخص سهام در بازارهای مالی شده است.»‌ این کارشناس برجسته می‌افزاید: «روند صعودی شاخص سهام آمریکا همچنان ادامه داشته است و سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر تصویب برنامه‌های مالی و اقتصادی دونالد ترامپ هستند. »

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۹:۳۱:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد