سومین نزول پی در پی آیفکس

 سومین نزول پی در پی آیفکس
روز گذشته بیشترین اثر منفی را در محاسبه شاخص کل، نماد «شراز» به جای گذاشت، بعد از آن نمادهای «وملل»،«کوثر»،«بپاس» و «شاوان» بیشترین نمادهای موثر در افت شاخص بودند

نماگر فرابورس ایران روز گذشته در ادامه مسیر افت خود از ابتدای هفته جاری، با نزول 6/ 1 واحدی مواجه شد. بعد از اینکه روز یکشنبه بیشترین افت بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات رقم خورد، دیروز نیز بسیاری از صنایع مسیر نزولی را ادامه دادند. روز گذشته بیشترین اثر منفی را در محاسبه شاخص کل، نماد «شراز» به جای گذاشت، بعد از آن نمادهای «وملل»،«کوثر»،«بپاس» و «شاوان» بیشترین نمادهای موثر در افت شاخص بودند.

 در مقابل نیز نمادهای «هرمز» و «مارون» در مقابل افت بیشتر شاخص ایستادند. در نهایت شاخص کل فرابورس با کاهش حدود 2/ 0 درصدی نسبت به روز دوشنبه در سطح 6/ 916 واحدی قرار گرفت. با این افت بازدهی آیفکس از ابتدای سال تاکنون عقب‌نشینی کرد و به 7/ 4درصد محدود شد. همان‌طور که گفته شد بیشترین اثرمنفی را بر شاخص نماد«شراز» داشته است. پالایش نفت شیراز که معاملات روز گذشته را با صف فروش به پایان رساند، شاهد حضور 100 درصدی بازیگران حقیقی در سمت فروش بود. قیمت این نماد که از اواسط تابستان سال گذشته در محدوده قیمتی 800 تومان بوده است، حالا به حدود 1600 تومان رسیده است. از این‌روطبیعی است که بعد از این رشد قابل توجه، «شراز» روند اصلاحی به خود بگیرد و تا حدودی رشد‌های هیجانی خود را تخلیه کند. درخصوص رشد این نماد کارشناسان معتقدند ابهامات گروه پالایشی همواره توجه برخی معامله‌گران را به نمادهای زیر مجموعه این صنعت را جلب کرده است.در شرایط کنونی نیز با توجه به وجود ابهامات نظیر مقدار فروش و بهای تمام‌شده در این صنعت تقاضا در سهام این نمادها به وجود آمده است. با این حال در این فضا «شراز» به عنوان یک نماد کوچک‌تر گروه پالایش از منظر ارزش بازار، بیشتر توانسته خودنمایی کند.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود 2 میلیارد تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ صنايع فولاد آلياژي يزد بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 7 میلیون و 500هزار سهم «فولای» به ارزش 2 میلیارد تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «حسیر» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 1/ 1 میلیارد تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی آتیه داده‌پرداز شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز 227 هزار سهم «اپرداز» به ارزش529 میلیون تومان از پرتفوی حقیقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

 

فرابورس از دریچه آمار

در معاملات روز ‌یکشنبه در مجموع 259 میلیون و 200 هزار ورقه بهادار در 34 هزار و 650 نوبت معاملاتی به ارزش افزون بر 182 میلیارد تومان دست به دست شد. نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب‌آهن اصفهان و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان عنوان پربیننده‌ترین نماد این روز فرابورس را به خود اختصاص دادند. درفرابورس، دیروز، بیشترین افزایش قیمت در اختیار نماد معاملاتی بیمه سامان بود. این شرکت که در دو روز معاملاتی پیش از این نیز رشد‌های مطلوبی داشته است دیروز نیز با حمایت 85 درصدی سهامداران حقوقی در سمت خرید صعود 5 درصدی را به ثبت رساند. روز گذشته فرابورس ایران شاهد بازگشایی 5 نماد معاملاتی متعلق به «ومشان»، «سفاسی»، «غشوکو»، «غمینو»، «کالا» و «وسبحان» بود. «غشوکو» و «غمینو» دو شرکت صنایع مواد غذایی بودند که توانستند با عملکردی مطلوب در سال 95 در میان سهامداران سود تقسیم کنند. این شرکت‌ها طی سال گذشته توانستند با مدیریت فروش، توزیع و ارائه محصولات جدید در بازار روند سوددهی خود را بهبود بخشند. در این میان بحث صادرات برای این شرکت‌ها در سال 96 بسیار مهم ارزیابی شد. موضوعی که می‌تواند فروش این شرکت‌ها را نسبت به قبل با افزایش قابل توجهی مواجه کند. همچنین سهامداران سرمایه‌گذاری سبحان نیز در پایان مجمع رای به تقسیم سود 18 ریالی دادند.

آخرین تغییرات «اخزا» ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود یک میلیون ورقه به ارزش افزون بر20 میلیارد تومان در 571 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله 309هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 323 نوبت معاملاتی به ارزش 30 میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی 92 تا 96 هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. دیروز معاملات «اخزا»ها در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها به جز «اخزا10» و «اخزا 9» با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد 06/ 0 واحد درصدی نسبت به روز یکشنبه، در سطح 74/ 23 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط هفته گذشته افت 19/ 0 واحد درصدی و در مقایسه با میانگین ماه گذشته افزایش 21/ 0 واحد درصدی را تجربه کرده است.

کاهش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله 82 هزار و 500 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 6 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 71 تا 75 هزارتومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افت 22 درصدی (نسبت به روز دوشنبه) مواجه شد و به 73 هزار و 194 تومان رسید. پیش‌تر نیز گفته شد آغاز ماه رمضان و افت حدودی تقاضای مسکن در این ماه، عامل فشار بر این اوراق است. با وجود این، نزدیک شدن به فصل رونق مسکن-تابستان- در کنار چشم‌انداز رشد تقاضا مانع از افت قابل توجه «تسه»ها می‌شود. در شرایط کنونی نشانه‌های پیش‌رونق مسکن از جمله توقف روند نزولی صدور پروانه‌های ساخت مسکن و تعدیل رشد منفی بخش مسکن پس از 3 سال خوش‌بینی‌ها به خروج مسکن از رکود را تقویت کرده است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱:۵ بعد از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد