سکه آتی در کانال مثبت به پیش رفت

سکه آتی در کانال مثبت به پیش رفت
بهای جهانی طلا با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز گرانبها، روز گذشته مجددا افزایش یافت. با این همه بهای طلا در ماه جاری با مطرح شدن احتمال پایان زودتر از موعد سیاست‌های تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا، 4 درصد کاهش یافته است.
بهای جهانی طلا با افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران برای این فلز گرانبها، روز گذشته مجددا افزایش یافت. با این همه بهای طلا در ماه جاری با مطرح شدن احتمال پایان زودتر از موعد سیاست‌های تسهیل پولی بانک مرکزی آمریکا، 4 درصد کاهش یافته است.
به عقیده تحلیلگران بی‌‌نتیجه ماندن انتخابات در ایتالیا، نگرانی سرمایه‌گذاران را نسبت به احتمال تشدید بحران بدهی منطقه یورو برانگیخته و تقاضا برای طلا را افزایش داده است. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی جهانی، اروپا نگران است عدم‌پیروزی قاطع هیچ یک از احزاب ایتالیا در این انتخابات، سومین اقتصاد بزرگ اروپا را به وضعیتی مشابه انسداد سیاسی یونان مبتلا کند. از طرفی گمانه‌زنی‌ها در خصوص نتیجه اظهارات ريیس بانک مرکزی آمریکا نیز بر افزایش بهای جهانی طلا بی تاثیر نبود.
در بازارهای داخلی نیز روز گذشته قیمت سکه و دلار در بازار آزاد با افزایش محسوسی روبه‌رو شد که دلیل آن گمانه‌زنی‌های مختلف در خصوص نتایج نشست آلماتی و همچنین نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تقاضا برای سکه بود. به تبع از بازار آزاد، بازار معاملات آتی سکه نیز روز گذشته با روند مثبت آغاز شد و با همین روند تا پایان روز ادامه یافت، البته دیروز تغییرات مثبتی قیمت سکه آتی در هر سه سررسید در مقایسه با روز دوشنبه کمتر بود؛ به طوری که هر سه سررسید در دامنه زیر 4 درصد دنبال شد در حالی که در روز دوشنبه این تغییرات نزدیک به 5 درصد بود. سکه سررسید اسفند، فروردین و اردیبهشت به ترتیب با مثبت 89/2 درصد، 21/3 درصد و 64/3 درصد به قیمت یک میلیون و 467، یک میلیون و 450 و یک میلیون و 603 هزار تومان معامله شد.
جزئیات طرح پیش ‌فروش سکه که از روز گذشته آغاز شد حاکی از افزایش 200 شعبه عرضه کننده پیش فروش سکه توسط بانک تجارت است. در این مرحله از پیش فروش، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار یک میلیون و 250 هزار تومان است. به گزارش ایسنا محمود بهمنی در مورد علت عدم‌پرداخت سود ۱۸ درصدی برای پیش‌فروش سکه گفت: در آنجا علی‌الحساب بود یعنی در زمان افزایش قیمت سودش نصیب خریدار نمی‌شد، ولی در شرایط فعلی اگر سکه افزایش قیمت پیدا کند خریدار خرید خود را انجام داده و سود حاصل از قیمت نصیبش می‌شود. همچنین از قول بهمنی گفته شده برخی از خریداران ممکن است که دسترسی به پیش خرید سکه نداشته باشند؛ بنابراین می‌توان اجرای طرح را در مرحله بعد به صورت اینترنتی انجام داد، البته در صورت ضرورت، در روزهای آینده فروش اینترنتی نیز آغاز خواهد شد.
امروز همچنین قرار است لایحه بودجه تقدیم مجلس شود و نرخ دلار در آن مشخص خواهد شد؛ در همین خصوص بهمنی اعلام کرد: به نظر بانک مرکزی، بهترین قیمت برای دلار در بودجه سال آینده، نرخ مرکز مبادلات ارزی است. از سوی دیگر سخنگوی مرکز مبادلات ارزی نیز اظهار كرد: عرضه ارز در بازار بین بانکی و مرکز مبادلات تقویت خواهد شد. در همین زمینه محمود دودانگه عضو هيات عامل صندوق توسعه ملی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس گفت در حال حاضر ارز صندوق توسعه ملی با نرخ مبادلاتی در این مرکز عرضه می‌شود. همه این عوامل خبر از کاهش نوسان و ارزش ارز در بازار آزاد در آینده نزدیک دارد که نتایج آن را در بازار معاملات آتی سکه نیز شاهد خواهیم بود.
به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو قیمت آتی با یک روند خوداصلاحی در قیمت روبه‌رو شود که این موضوع پس از یک دوره افزایشی قابل انتظار است. این در حالی است که انتشار اخبار و شایعات اقتصادی و سیاسی تاثیرات خود را بر بازار گذاشته و در صورتی که خبر دیگری نباشد در روزهای پیش رو بازار به مسیر متغیرهای واقعی خود بازمی‌گردد که نقدینگی بازار، ارز تزریقی، سکه‌های پیش فروشی و نزدیکی به پایان سال مهم‌ترین این متغیرها هستند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱۸:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد