تقلای طلا در بازارهای جهانی نیمسال اول2017

تقلای طلا در بازارهای جهانی نیمسال اول2017
اونس طلا در 6 ماه اول سال حدود 7 درصد رشد را برای خود ثبت کرده تا فصل جدید با بیم و امید فنی-بنیادی آغاز شود، گرچه فعلا ناامیدی بر بازار غالب است.

فلز زرد با آنکه در فصل دوم سال نسبت به فصل نخست تحت فشارهای بیشتری بوده، در مجموع سال خوبی را پشت‌سر گذاشته است. اونس طلا در حالی روز جمعه در پایان فعالیت بازار نیویورک روی بهای 1241 دلار ایستاد که سال 2016 را با بهای 1261 دلار به پایان برده بود. اونس در فصل اول 2017 حدود 8 درصد رشد را تجربه کرد اما در فصل دوم با 6/ 0 درصد افت متوقف شد. ماه ژوئن نیز با افت بیش از 2 درصدی ماه خوبی برای طلا نبود.

با این همه،‌ ماندن اونس در میانه‌های کانال 1200 دلار نشانه مقاومت فلز زرد برای افت بیشتر است. اونس طلا در 6 ماه اول سال حدود 7 درصد رشد را برای خود ثبت کرده تا فصل جدید با بیم و امید فنی-بنیادی آغاز شود، گرچه فعلا ناامیدی بر بازار غالب است.در 6 ماه گذشته در حالی که افت دلار حامی طلا بوده، سقوط بهای نفت خام دشمن فلز زرد بوده است. شاخص‌های برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت هر دو بیش از 14 درصد سقوط را در نیمه نخست سال میلادی به خود دیده‌اند .

نفت خام کالای رهبر بازار کالاست و دیگر روندها را متاثر می‌کند. همزمان با اثرگذاری کاهشی نفت، تشدید انقباض پولی در آمریکا که نشانه اعتماد مقام‌های بانکی این کشور به ادامه رشد اقتصادی است، خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن را کاهش داده است. با همه اینها، مقاومت طلا برابر افت بیشتر و همچنین داغ ماندن برخی از تنش‌های سیاست داخلی آمریکا و همچنین بحران‌های ژئوپلیتیک امید طلا را پابرجا نگه داشته است.در نیمه دوم سال، طلا بیش از هر چیزی به امید تحولات ژئوپلیتیک خواهد بود، گرچه از تشدید انقباض پولی در آمریکا هم در هراس خواهد بود. اگر روند تضعیف دلار مقابل ارزهای عمده ادامه داشته باشد، عامل افزایشی بسیار مهمی برای طلا فراهم خواهد بود که خرید آن را بالا نگه خواهد داشت.

با آنکه امید طلا هنوز از دست نرفته است، ژوئن که اولین ماه افت طلا در سال 2017 بود، امید کوتاه‌مدت را مخدوش کرده است. نظرسنجی‌های تازه کیتکو نشان می‌دهد اکثر کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد انتظار افت قیمت طلا را در اولین هفته نیمه دوم سال دارند. کیتکو در گزارشی نوشته که سرمایه‌گذاران خرد هرگز در دو سال گذشته، به این میزان کاهشی نبوده‌اند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد