دومین افت متوالی آیفکس

 دومین افت متوالی آیفکس
نماگر فرابورس ایران دومین روز معاملاتی هفته جاری را نیز با افت به پایان رساند. بر این اساس دیروز آیفکس با افت 9/ 3 واحدی (4/ 0 درصد) در سطح 900 واحدی قرار گرفت. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و تولید برق عسلویه مپنا بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مانع از افت بیشتر این نماگر شد.

نماگر فرابورس ایران دومین روز معاملاتی هفته جاری را نیز با افت به پایان رساند. بر این اساس دیروز آیفکس با افت 9/ 3 واحدی (4/ 0 درصد) در سطح 900 واحدی قرار گرفت. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های سهامی ذوب آهن اصفهان، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت لاوان و تولید برق عسلویه مپنا بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه مانع از افت بیشتر این نماگر شد.

عقبگرد «ذوب» به پیش از افزایش سرمایه

همان‌طور که اشاره شد دیروز بیشترین تاثیر منفی بر نماگر فرابورس از جانب نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان وارد شد. عدم فروش بلوک 7/ 16 درصدی «ذوب» برای سومین مرتبه همچنان این سهم را در رکود معاملاتی گرفتار کرده است. افت‌های اخیر سهام این شرکت سبب شده است تا روز گذشته قیمت «ذوب» به آخرین قیمت پیش از افزایش سرمایه کاهش پیدا کند و بازدهی سهام این شرکت در این مدت صفر شود. روز شنبه نیز در حالی گزارش فعالیت ماهانه این شرکت روی سامانه کدال قرار گرفت که این گزارش حاکی از تحقق 5/ 17 درصدی فروش پیش‌بینی شده در بودجه 96 این شرکت است. «ذوب» در پیش‌بینی سال جاری خود مبلغ فروش را 4 هزار و 206 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است و گزارش مقداری و ريالی فروش این شرکت نشان می‌دهد در فصل بهار 734 میلیارد تومان فروش محقق شده است. یکی از مهم‌ترین‌ مشکلات این شرکت بدهی بانکی و هزینه مالی است. در اولین پیش‌بینی بودجه 96 این شرکت، سود عملیاتی 24 میلیارد تومانی فرض شده است. این در حالی است که هزینه مالی 600‌میلیارد تومان و در نهایت زیان خالص 118‌میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. به نظر می‌رسد در صورت افزایش مقداری فروش یا توفیق در عرضه محصولات جدید، «ذوب» به سمت نقطه سر به سری سود پیش رود.

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت حدود یک میلیارد و 257 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقیقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان بیشترین حمایت بازیگران حقیقی را به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از 8 میلیون و 700 هزار سهم «وگستر» به ارزش 2 میلیارد و 450 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از آن نیز «بهپاک» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 696 میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز یک میلیون و 230 هزار سهم «سرچشمه» به ارزش 594 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

 

از «اخزا» و «تسه» چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز بیش از 378 هزار ورقه به ارزش افزون بر 5/ 38 میلیارد تومان در 623 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. همچنین در این روز شاهد معامله بیش از 228 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 363 نوبت معاملاتی به ارزش 23 میلیارد تومان بودیم. «اخزا»ها همچنان در محدوده قیمتی 94 تا 98 هزار تومان نوسان دارند. دیروز معاملات این اوراق در شرایطی دنبال شد که تمامی این نمادها با رشد قیمتی به معاملات روزانه خود پایان دادند. در حالی تنها 3 ماه به سررسید جدیدترین اوراق موجود (اخزا11) باقی مانده است که با وجود متعادل شدن نرخ سود در میان این اوراق همچنان خبری از عرضه اسناد خزانه جدید در این بازار نیست. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش اندک متوسط نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی نسبت به روز شنبه دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد 1/ 0 واحد درصدی نسبت به روز شنبه در سطح 26/ 23 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته افت 24/ 0 واحد درصدی و در مقایسه با میانگین اسفند 95 کاهش 46/ 4 واحد درصدی را تجربه کرده است.

همچنین روز گذشته فرابورس شاهد معامله حدود 71 هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش افزون بر 5 میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود و «تسه»ها به نوسان در بازه 72 تا 75 هزار تومان ادامه دادند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با رشد 4/ 0 درصدی (نسبت به روز شنبه) مواجه شد و به 74 هزار و 880 تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت روز گذشته در میان این اوراق نیز با رشد 12/ 1 درصدی به «تسه9502» رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در 7/ 21 درصد باقی ماند. به نظر می‌رسد قرار گرفتن در فصل تابستان (اوج تقاضا در بازار مسکن) با توجه به پایان ماه رمضان مهم‌ترین عامل حمایت از «تسه»ها است. در عین حال رشد تعداد معاملات مسکن در سه ماه ابتدایی سال و پیش‌بینی خروج مسکن از رکود در ابتدای مهر نیز می‌تواند دورنمای رشد «تسه»ها را تقویت کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴:۲۹ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد