هفته صفر درصدی بازار سهام

 هفته صفر درصدی بازار سهام
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد جوی آرام توام با‌ثبات شاخص کل بود. بر همین اساس بازار سهام، معاملات هفته منتهی به 14 تیر را تنها با کاهش 4واحدی نماگر اصلی خود به پایان رساند. هفته گذشته در بازار سهام همچنان معامله‌گران شاهد تداوم حضور عوامل رکود‌زا بودند. کمبود نقدینگی مشکل اصلی معاملات این روز‌های تالار شیشه‌ای است

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته شاهد جوی آرام توام با‌ثبات شاخص کل بود. بر همین اساس بازار سهام، معاملات هفته منتهی به 14 تیر را تنها با کاهش 4واحدی نماگر اصلی خود به پایان رساند. هفته گذشته در بازار سهام همچنان معامله‌گران شاهد تداوم حضور عوامل رکود‌زا بودند. کمبود نقدینگی مشکل اصلی معاملات این روز‌های تالار شیشه‌ای است. به نظر می‌رسد بالا بودن نرخ سود در بازارهای کم‌ریسک نقش مهمی در کاهش ورود جریان نقدینگی به بورس دارد (با توجه به ریسک‌های پیرامون بازار سهام). علاوه بر کمبود نقدینگی در بورس، نامشخص بودن ترکیب دولت آینده به‌ویژه در حوزه اقتصادی، نگرانی‌ها از روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی و وضعیت کلان اقتصادی کشور که موجب کاهش فروش شرکت‌ها شده است، دیگر عواملی هستند که باعث رکود بازار سهام شده‌اند.این شرایط در مجموع سبب شده است که معامله‌گران تا زمان مشاهده تغییرات محسوسی در عوامل مذکور بیش از پیش در فضای انتظاری قرار بگیرند.در صحنه بازار جهانی بهای نفت مجددا رو به کاهش گذاشت و درکانال 47-48دلار برای نفت برنت قرار گرفته است. بهای فلزات نیز پس از رشد‌های نسبتا چشمگیر اخیر در مسیر اصلاح قرار گرفته‌اند.بر همین اساس بهای هر تن مس 5هزار و 847دلار گزارش شد. بهای روی 2هزار و 790دلار و بهای سرب به 2هزار و 295دلار رسیده است (در هرتن).

در بازار چه خبر بود؟

در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد جو نسبتا بهتری در مقایسه با روزهای قبل از آن بودند. جوی که در نهایت موجب رشد 68 واحدی شاخص کل شد. نماگر بازار سهام روز چهارشنبه به مدد رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های همراه، آسان‌پرداخت، تجهیزات مپنا و پالایشگاه تهران توانست افزایش حدود 1/ 0 درصدی را تجربه کند.در آخرین روز معاملات بورس تهران فعالان تالار شیشه‌ای شاهد رشد قیمت یکدست قندی‌ها بودند. در بازار روز چهارشنبه عمده توجه معامله‌گران حقیقی همچنان به سمت نمادهای کوچک بود و در مقابل حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ در بازار حمایت کردند. در بازار این روز، فعالان تالار شیشه‌ای، شاهد بازگشت بسیاری از نمادها به گردونه معاملات بودند. نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان هرمزگان پس از ارائه صورت‌جلسه مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده، ایران‌ارقام پس از کاهش سود از 281 ریال به 231ریال، حق‌تقدم خرید سهام گروه دارویی البرز، ارتباط سیار ایران بعد از افزایش سرمایه از 4هزار، به 9هزار و 600میلیاردریال، پارس سوئیچ پس از تقسیم سود 2400ریالی، گروه دارویی برکت بعد از تقسیم سود 212ریال، ‌داروسازی فارابی پس از تقسیم سود 1450ریال، گروه دارایی البرز بعد از تقسیم سود 670 ریال، صنایع شیمیایی فارس و قند قزوین هر دو با تقسیم سود 40ریال به ازای هر سهم و سایپا‌آذین وکمک‌فنر ایندامین سایپا بدون تقسیم سود در مجمع، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند.همچنین در این روز دوره معاملاتي اوراق اختيار فروش تبعي شركت داروپخش با سررسيد خرداد97 آغاز مي‌شود.

بنابر پیام مقام ناظر نماد معاملاتی «هپخش703»، سهام پایه، شرکت داروپخش با قیمت اعمال، 16449ریال است. همچنین سقف خرید برای هر کد معاملاتی حقیقی 50 هزار ورقه و هر کد معاملاتی حقوقی یک میلیون ورقه و بالاتر از آن با موافقت عرضه‌کننده صورت می‌پذیرد. در ضمن حداقل حجم عرضه روزانه 20 میلیون ورقه، کل حجم عرضه 45 میلیون و 500 هزار ورقه است. صرفا سهامدارانی می‌توانند از حق اختیار فروش تبعی خود در تاریخ اعمال استفاده کنند که هر دو سهام پایه و اختیار فروش تبعی آن را در یک روز خریداری کرده باشند.این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد آنها را ندارند.در گروه خودرویی روز چهارشنبه اعلام شد در سه ماه اول سال جاری در مجموع ۳۰۶ هزارو ۵۴۵ دستگاه خودرو در کشور تولید شده که رشد 2/ 15درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

در گروه واسطه‌گری مالی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه صورت‌های مالی 9 ماهه سال منتهی به 31 شهریور 1396 را با سرمایه 750 میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در دوره 9 ماهه یاد شده مبلغ 357 میلیارد و 815 میلیون ریال سود خالص کسب کرد و به هر سهم مبلغ 477 ریال سود اختصاص داد.در گروه فلزی عضو انجمن فولاد از افزایش 20 درصدی قیمت فولاد در داخل و در پی افزایش قیمت جهانی این محصول خبر داد و گفت: قیمت هر کیلو تیر آهن بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده به 1800 تا 1900 تومان رسیده است.سیدرضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه قیمت جهانی فولاد با روندی افزایشی روبه‌رو شده است، اظهار کرد: این مساله باعث بالا رفتن قیمت تمام‌شده فولادسازان در کشور شده و در نتیجه قیمت شمش فولاد، بیلت و محصولات نوردی حدود 20 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در عین حال بازار داخل با رکود همراه است و افرادی اقدام به خرید محصولات نوردی می‌کنند که مصرف‌کننده واقعی باشند. وی با اشاره به افزایش نرخ دلار طی دو هفته اخیر، گفت: در کنار این مساله معامله‌گران شاهد افزایش قیمت جهانی فولاد نیز بودند که این دو عامل در مجموع باعث رشد قیمت فولاد در کشور شدند. با این حال باز هم قیمت بیلت در کشور پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است. شهرستانی توضیح داد:‌ هم‌اکنون قیمت هر کیلو بیلت داخلی کمتر از 400 دلار است اما قیمت جهانی این محصول به حدود 440 دلار می‌رسد. وی با بیان اینکه فولادسازان داخلی طی یک ماه اخیر قیمت هر کیلو از محصول خود را حدود 200 تومان افزایش داده‌اند،‌ گفت: قیمت شمش فولاد طی 4 ماه اخیر حدود 400 تومان بالا رفته است و در حال حاضر بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده، با قیمت هر کیلو 1550 تومان عرضه می‌شود. در این میان پیش‌بینی می‌شود تا هفته آینده قیمت این محصول به 1600 تومان نیز برسد.روز چهارشنبه در پی اتمام سال مالی منتهی به 30 اسفند سال گذشته، شرکت ملی صنایع مس ایران، بیمه دانا و پتروشیمی خارک زمان برگزاری مجمع سالانه را اعلام کردند. سهامداران شرکت ملی صنایع مس ایران، می‌توانند برای شرکت در مجمع عمومی روز چهارشنبه 28 تیر ماه 96 که ساعت 14 در تهران، سالن سازمان حج و زیارت برگزار می‌شود، گرد هم آیند.بیمه دانا در ساعت 10 روز سه‌شنبه 27 تیر ماه سهامداران خود را به مجمع عمومی عادی سالانه که در تهران، سالن الماس برگزار خواهد شد، دعوت کرده است.بر اساس این گزارش، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی خارک ساعت 15 روز چهارشنبه 28 تیرماه در محل تهران، مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه الزهرا، سالن نور برگزار می‌شود.

در گروه تصفیه نفت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تشریح کرد. سردار عبادالله عبداللهی درباره آخرین وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار است بزرگ‌ترین‌ پالایشگاه میعانات گازی جهان شود به خانه ملت گفت: فاز اول ستاره خلیج فارس از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح و در حال حاضر روزانه در مجموع 22 میلیون لیتر فرآورده تولید می‌کند که از این میزان 10تا 12 میلیون لیتر آن بنزین با اکتان 96 به بالا است. عبداللهی از فعالیت در فازهای دو و سه پالایشگاه خلیج فارس خبر داد و افزود: اکنون در این دو فاز به شدت مشغول کار هستیم تا طبق وعده قبلی بتوانیم تا پایان سال با شرط تامین منابع مالی این دو فاز را تکمیل و آماده بهره‌برداری کنیم.در تحولات فرابورس ایران، شرکت لیزینگ ایران و شرق (سهامی عام) پس از احراز شرایط پذیرش از روز چهارشنبه به عنوان یکصد و شصت و یکمین نماد معاملاتی (هشتاد و نهمین شرکت بازار دوم) در فهرست نرخ‌های فرابورس ایران درج شد. بر‌اساس این گزارش؛ تاریخ پذیرش این شرکت به 27 مهرماه سال گذشته بازمی‌گردد که پایان هفته گذشته با نماد معاملاتی «ولشرق» در گروه واسطه‌گری‌های مالی و پولی، زیر گروه لیزینگ مالی روی تابلوی فرابورس ایران نشست. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به 217میلیارد تومان و در فرابورس به 118میلیارد تومان بالغ شد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۵:۳۳ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد