رفتارهای نامتقارن در روند بازار آتی

 رفتارهای نامتقارن در روند بازار آتی
روند بازار آتی طی ابتدای هفته گذشته با تبعیت از دلار داخلی و در ادامه با تاثیر‌پذیری از طلای جهانی ادامه یافت.

روند بازار آتی طی ابتدای هفته گذشته با تبعیت از دلار داخلی و در ادامه با تاثیر‌پذیری از طلای جهانی ادامه یافت. در این رابطه با نگاهی به حرکت طلای جهانی و شاخص جهانی دلار به نظر می‌رسد با روندی نامتقارن در نگاه اول مواجه هستیم؛ چرا‌که با وجود اینکه شاخص دلار روندی کاهشی داشته، طلای جهانی اما روند افزایشی را در پیش نگرفته و طی هفته گذشته کاهش 22 دلاری را به ثبت رسانده است.بازار آتی طی هفته گذشته با ثبت حجم 31 هزار و 526 معامله به کار خود پایان داد. این در حالی است که سررسیدهای مختلف در این بازار با کاهش 4 تا 6 هزار تومانی مواجه شدند؛ بازار آتی در این کاهش‌ها از بازار طلا تبعیت کرد، می‌توانیم بگوییم کاهش قیمت‌ها در بازار آتی با کاهش قیمت‌ها در بازار طلا همگرا بود و این موضوع به‌طور منطقی هم درست است؛ به این دلیل که سکه آتی هم مبنای طلایی و هم مبنای دلاری دارد؛ البته ارزش طلایی‌اش بیشتر از ارزش دلاری‌اش است؛ هرچند ضریب تاثیر نوسان قیمت دلار در قیمت سکه بیشتر از قیمت طلا است؛ اما همچنان فعالان بازار نگران حباب قیمتی در قیمت سکه هستند و نسبت به کاهش‌های قیمت طلا بیشتر علاقه نشان می‌دهند. به‌طوری‌که با رصد هفتگی بازار به این موضوع پی خواهیم برد.

در ابتدای هفته گذشته تا حدودی بازار آتی و سکه از افزایش دلار داخلی تبعیت کرده اما پس از دو روز افزایش قیمت‌ها ادامه پیدا نکرد و بازار سکه با کاهش‌های قیمت طلا همسو شد. در این رابطه گفته می‌شود مشکلی که همیشه در بازار طلا به چشم می‌آید بازار سکه سنتی است. در این خصوص غالبا بازار از چند فاکتور و مولفه غیرقانونی و صوری برای افزایش‌ها و کاهش‌ها تبعیت می‌کند، می‌توان گفت وجود رانت دلالی در بازار سنتی گاهی باعث ایجاد خطا برای سرمایه‌گذاران می‌شود؛ به این سبک از معاملات در بازار سنتی، معاملات کاغذی می‌گویند که هم در بازار طلا، هم سکه و هم دلار وجود دارد، اما متاسفانه با وجود اینکه بورس دارای ساختارهای نظام‌مند و هدفمندی است، علاقه از سمت بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور برای راه‌اندازی بازار ارز جدی گرفته نشده است.

همچنان بازار سنتی در مورد انتقال معاملات سکه نقدی به بورس مقاومت می‌کند، منشا این مقاومت‌ها را باید در بانک مرکزی جست‌وجو کرد؛ در صورتی که بانک مرکزی، بازار سکه نقدی و بازار دلار را به بورس منتقل کند؛ هرچند نقص‌هایی در این میان مشاهده می‌شود؛ اما به مرور زمان با گسترش و تکمیل روند و چرخه معاملات و تکمیل بازار بورس و بازار سرمایه و پول در کنار یکدیگر از ورود خطاهایی که باعث ایجاد ضرر و زیان به مردم می‌شود، جلوگیری می‌کند.کارشناسان معتقدند معاملات کاغذی همیشه برای بازار گمراه‌کننده هستند و به نظر می‌رسد که بازار به این تجربه دست یافته که تبعیت از بازار طلای جهانی منطقی‌تر از بازار دلار و معاملات کاغذی صوری در بازار سنتی است.فعالان بازار همچنان نگران حباب قیمتی هستند و مشاهده می‌کنیم که قیمت سکه نقدی به دفعات تا یک میلیون و 220 هزار تومان افزایش پیدا کرده و چه با اونس 1300 و چه 1200 دلار نتوانسته به بازه قیمتی بالای یک میلیون و 220 هزار تومان برسد، این موضوع را باید زنگ خطری برای شکستن حباب قیمت سکه در نظر گرفت.

 

عدم تقارن در بازار جهانی

فرزان سهرابی، تحلیلگر و کارشناس بازار آتی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: می‌توان پیش‌بینی کرد همگرایی طلا و شاخص دلار از عدم توازن در بازار جهانی، مخصوصا بورس‌های آمریکایی خبر می‌دهد. در این رابطه از ماه‌های پیش، سرمایه‌گذاران و سرمایه داران منتظر بودند که شاخص سهام در آمریکا با اصلاح حداقل 25 درصدی روبه‌رو‌ شود؛ ولی این اتفاق فعلا رخ نداده است.این ناهماهنگی‌ها و عدم تقارن در بازار خبر از جابه‌جایی‌ بازیگران بین بازارها می‌دهد. از آنجا که شاخص دلار با شاخص‌های سهام در آمریکا همیشه همگرا بوده‌اند، به نظر می‌رسد کاهش شاخص دلار و به تبع آن عدم روند افزایشی طلای جهانی خبر احتمالی از کاهش ارزش شاخص‌های سهام آمریکا می‌دهد.کاهش‌های اخیر بازار طلای جهانی می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای کسانی ایجاد کند که از بازار سهام خارج شده و می‌خواهند به بازار طلا منتقل شوند؛ در این رابطه جای بازیگران در بازارهای آمریکا، بازارهای سهام و بازارهای طلا در حال تغییر است و این پیش‌بینی‌ها مغایر یکدیگر هستند.

وی در ادامه به موضوع اصالت بازارها و انتظارات اشاره کرده و می‌گوید: اصالت کل بازارها بر‌اساس انتظارات شکل می‌گیرد، در این رابطه انتظار فعالان نسبت به افزایش یا کاهش شاخص‌ها می‌تواند تفاوت نظرات را ایجاد کند و در برخی از مواقع در صورتی که این پیش‌بینی درست باشد، می‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذاران در حال تغییر بازارها و جابه‌جایی‌ هستند. این اتفاق فعلا می‌تواند مبنای کاهش قیمت طلا و همگرایی آن با شاخص دلار در بازار جهانی شود؛ اما این تحلیل زمانی کامل می‌شود که اصلاح مورد نظر فعالان بازار و شناسایی سود از سهام به واقعیت بپیوندد، آن زمان است که بعد از خروج سرمایه از بازار سهام، بازار طلا می‌تواند هدف خوبی برای ورود سرمایه‌های جدید باشد.

رابطه منطقی همیشگی بین بازار طلای جهانی و شاخص دلار وجود دارد که در مقاطع مختلف همیشه ارتباط معنا‌داری بین این دو متغیر وجود داشته است، این رقمی که در حال حاضر بازار طلای جهانی ثبت کرده (1221 دلار) با شاخص دلاری که بین عدد 95 تا 96 در نوسان است، مغایرت دارد.در بازار جهانی به این دلیل که قیمت طلا هم بر اساس دلار تعیین می‌شود به نظر می‌رسد شرایط حال حاضر که عدم تقارن حرکتی در بازار طلای جهانی و شاخص دلار است در صورتی که طلا نتواند به قیمت زیر 1200 و 1180 دلار برود، می‌تواند موقعیت خوبی برای ورود سرمایه‌های جدیدی باشد که به تبع اصلاح قیمتی و شناسایی سود از بازارهای سهام به بازار طلا وارد می‌شوند و این تحلیل صرفا درخصوص بازار جهانی و آمریکا است و ارتباطی به بازار داخلی ندارد.در پایان باید گفت اعلام نرخ بیکاری آمریکا در روز جمعه (که تا لحظه تنظیم این گزارش اعلام نشده است) می‌تواند تلاطم در بازار طلای جهانی ایجاد کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۷:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد