پیش‌فروش 2008 مغایرتی با قانون ندارد

 پیش‌فروش 2008 مغایرتی با قانون ندارد
روز گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در واکنش به پیش پرداخت خودروی 2008 توسط مشتریان و همچنین امکان بازپرداخت هزینه اضافه این خودرو اعلام کرد که....

سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان اعلام کرد: شرایط پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ با مفاد قانون و آیین‌نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مغایرتی ندارد. روز گذشته سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در واکنش به پیش پرداخت خودروی 2008 توسط مشتریان و همچنین امکان بازپرداخت هزینه اضافه این خودرو اعلام کرد که با توجه به مباحث و مطالب اخیر پیرامون موضوع پیش‌فروش خودرو پژو ۲۰۰۸ و ابهامات ایجاد شده درخصوص مطابقت شرایط پیش‌فروش خودروی مذکور با شرایط مندرج در قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان خودرو و آیین‌نامه اجرایی آن به اطلاع می‌رساند، شرایط پیش‌فروش خودروی یاد شده با مفاد قانون و آیین‌نامه اجرایی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مغایرتی نداشته به‌نحوی‌که مطابق ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی یادشده، عرضه‌کننده موظف است در سامانه اطلاع‌رسانی خود قبل از شروع فروش اینترنتی نسبت به اطلاع‌رسانی پیرامون محصولات با قید مشخصات خودرو و شرایط فروش اقدام کند که این موضوع از ناحیه شرکت ایران خودرو رعایت شده است.

 

 

در ادامه این توضیح آمده است، ازآنجاکه فروشنده ملزم به رعایت ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده است؛ بنابراین در روش فروش خودروی پژو ۲۰۰۸ از نوع پیش‌فروش عادی، باید قیمت خودرو مطابق قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد در نظر گرفته شود، به این معنی که قیمت نهایی خودرو پس از کسر پیش پرداخت و با احتساب سودهای دوران مشارکت و تاخیر احتمالی باید مطابق قیمت مصوب فروش شرکت در مقطع زمانی موعد تحویل قرارداد باشد.

سازمان حمایت همچنین تصریح کرده که در این ارتباط تبصره ذیل ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی مذکور تاکید می‌کند میزان پیش پرداخت معادل ۵۰ درصد قیمت فروش نقدی در زمان عرضه باید لحاظ شود که این امر در مورد خودروهایی که دارای فروش فوری و به‌عبارتی نقدی، یعنی پرداخت کل مبلغ در زمان خرید در مقطع زمانی عرضه هستند یا پیش از این به بازار عرضه شده و قیمت نهایی آن مشخص شده است، مصداق داشته و قابل‌محاسبه خواهد بود، لیکن درخصوص خودروی پژو ۲۰۰۸ که هنوز به تولید انبوه نرسیده و پارامترهای موثر بر قیمت تمام شده و فروش آن نظیر دستمزد، نرخ مواد، نرخ ارز، تعرفه ورود قطعات و... در آینده مشخص می‌شود امکان‌پذیر نیست، محاسبه ۵۰ درصد قیمت فروش می‌تواند به‌صورت برآوردی و حدودی در نظر گرفته شود.

در ادامه توضیح سازمان حمایت آمده است که در حال حاضر با توجه به اینکه قیمت قطعی اعلامی از سوی شرکت ایران خودرو برای مرحله اول تحویل حدود ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده، در نتیجه شرکت ایران خودرو می‌تواند با توجه به درخواست ثبت‌نام‌کنندگانی که تمایل به استرداد مبلغ مابه‌التفاوت پیش‌فروش خودرو را دارند، اقدام کنند. یادآور می‌شود قیمت مابه التفاوت پرداختی از سوی خریداران به قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد محاسبه خواهد شد و تا آن زمان سود مشارکت به ودیعه پرداخت خواهد شد.

منبع خبر: 
  ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۴:۵۷:۴۶ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد