راهکاری برای توقف‌های طولانی مدت بورس تهران

 راهکاری برای توقف‌های طولانی مدت بورس تهران
روز گذشته معاون بورس تهران به تشریح یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کنونی بازار سهام یعنی توقف طولانی‌‌مدت نمادهای معاملاتی پرداخت و برای حل و فصل این موضوع راه‌اندازی بازار تحت‌نظارت را پیشنهاد داد

روز گذشته معاون بورس تهران به تشریح یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کنونی بازار سهام یعنی توقف طولانی‌‌مدت نمادهای معاملاتی پرداخت و برای حل و فصل این موضوع راه‌اندازی بازار تحت‌نظارت را پیشنهاد داد. روح‌الله حسینی‌مقدم در این‌باره به خبرگزاری فارس گفت: سازمان بورس به دنبال این نیست که نمادها را طولانی‌مدت متوقف نگه دارد، چرا‌که وقتی نمادی توقف طولانی دارد، کشف قیمت درستی صورت نمی‌گیرد و عدم شفافیت به‌وجود می‌آید، ولی وقتی قیمت به درستی کشف شود و سرمایه‌گذاران با استراتژی‌های مختلف معامله را انجام دهند، شفافیت بیشتر می‌شود. وی در تشریح بازار تحت‌نظارت به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در بازار سهام کشور به کرات مشاهده شده است تا زمانی که یک نماد گزارش عملکرد یا شفاف‌سازی خود را ارائه نکند، از بازگشایی آن خودداری می‌شود. این در حالی است که در دیگر بورس‌های بین‌المللی نمادها بازگشایی می‌شوند و مرحله اخذ گزارش از ناشرنیز پیگیری می‌شود. بر همین اساس می‌توان با بازاری تحت‌نظارت میزان توقف طولانی‌مدت نمادها را در بورس تهران کاهش داد. معاون بورس تهران ادامه داد: انتظار می‌رود با به‌وجود آمدن بازار تحت‌نظارت مشکلات توقف طولانی‌مدت نمادها کمتر شود. وی افزود: پیشنهاد این موضوع به سازمان بورس داده شده است.

 

در این برنامه تلاش می‌شود زمان توقف نمادها به کمتر از 10 روز برسد. این اتفاق باعث می‌شود، به مدیران شرکت‌ها و عامه سرمایه‌گذاران علامت داده شود که در تاریخی مشخص سهام شرکت در بازار تحت نظارت معامله می‌شود. حسینی‌مقدم تاکید کرد: اگر بازار تحت‌نظارت اجرایی شود، توقف نمادها به شکل قابل‌توجهی کم می‌شود. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس همچنین از کاهش 25 درصدی نرخ کارمزد معاملات سهام و اوراق بهادار از سوی سازمان بورس خبر داد و گفت: افزایش نقدشوندگی در بازار به هر روشی همواره یکی از دغدغه‌های ذی‌نفعان بازار سهام بوده است.بر همین اساس باید به کاهش هزینه معاملات در بورس تهران توجه می‌شد. وی با بیان اینکه کاهش هزینه معاملات در بورس‌های دنیا به‌عنوان روشی برای افزایش نقدشوندگی سهام به‌کار گرفته می‌شود، بر لزوم تحقق این اتفاق در بازار سرمایه ایران تاکید کرد و افزود: سازمان بورس برای کاهش کارمزد معاملات ابتدا از خود شروع کرد و به دنبال آن شر کت بورس و سایر ارکان نیز باید از این موضوع تبعیت کنند، تا بتوان در نهایت کارمزد معاملات را کاهش داد.علاوه بر این رایزنی‌های خوبی با سازمان امور مالیاتی انجام شده تا مالیات معاملات نیز کاهش یابد یا شکل مالیات‌ستانی تغییر پیدا کند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۶:۵:۵۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد