سومین افت متوالی آیفکس

 سومین افت متوالی آیفکس
نماگر فرابورس ایران روز گذشته برای سومین روز متوالی به حرکت در مسیر نزولی ادامه داد و با افت 5 واحدی (معادل 5/ 0 درصد) در سطح 6/ 925 واحدی قرار گرفت

نماگر فرابورس ایران روز گذشته برای سومین روز متوالی به حرکت در مسیر نزولی ادامه داد و با افت 5 واحدی (معادل 5/ 0 درصد) در سطح 6/ 925 واحدی قرار گرفت. با احتساب افت دیروز، بازدهی این نماگر از ابتدای سال تاکنون به 7/ 5 درصد محدود شد. در این روز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را داشتند. در مقابل اما نماد معاملاتی پتروشیمی مارون مانع از افت بیشتر این نماگر شد.

 

فرابورس از دریچه آمار

روز گذشته بیشترین افزایش قیمت فرابورس ایران به معاملات سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری مسکن الوند، معدنی کیمیای زنجان گستران، تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا و بیمه پاسارگاد تعلق گرفت. در مقابل نیز نماد معاملاتی شرکت‌های آتیه داده‌پرداز، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان و دامداری تلیسه نمونه بیشترین کاهش قیمت روزانه را تجربه کردند. در‌مجموع طی معاملات روز دوشنبه، فعالان بازار شاهد جابه‌جایی حدود 342 میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود 135 میلیارد تومان در بازارهای چندگانه فرابورس بودند. از این میزان بازارهای اول و دوم در مجموع دادوستد 110 میلیون سهم به ارزش حدود 24 میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. معامله‌گران با دادوستد حدود 47 میلیون سهمی در نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان بالاترین حجم معاملات این روز را به این نماد اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات نیز به میزان 5 میلیارد تومان از‌آن «چکاپا» شد.

 

رصد فعالیت معامله‌گران در فرابورس

فرابورس ایران روز یکشنبه در مجموع شاهد تغییر مالکیت یک‌میلیارد و 350 میلیون تومانی به نفع معامله‌گران حقوقی بود. در این میان نماد معاملاتی شرکت‌ توسعه خدمات دريايي و بندري سينا بیشترین مشارکت بازیگران حقیقی را در سمت خرید به خود دید. بررسی تغییر مالکیت این شرکت طی روز معاملاتی گذشته حکایت از جابه‌جایی بیش از یک میلیون و 921 هزار سهم «حسینا» به ارزش 169 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی دارد. پس از «حسینا» نیز «چکاپا» شاهد بیشترین تغییر مالکیت به نفع معامله‌گران حقیقی به ارزش 140 میلیون تومان بود. در مقابل اما نماد معاملاتی شرکت ریل پرداز سیر شاهد بیشترین تغییر مالکیت سهام به نفع حقوقی‌ها بود. بر این اساس دیروز 6 میلیون و 600 هزار سهم «حریل» به ارزش 327 میلیون تومان از سبد سهام معامله‌گران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد.

 

از «اخزا»ها چه خبر؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز دیروز حدود 515 هزار ورقه به ارزشی افزون بر 51 میلیارد تومان در 549 نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. این بازار دیروز شاهد معامله بیش از 142 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در 290 نوبت معاملاتی به ارزش 14 میلیارد تومان بود. معاملاتی تماما مثبت که در محدوده قیمتی 96 تا 99 هزار تومان انجام شد و در پایان بیشترین رشد قیمت به مرحله نهم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا9» اختصاص پیدا کرد. با توجه به نزدیک شدن به زمان سررسید «اخزا»ها تا حدودی شاهد افزایش نرخ در میان این اوراق هستیم. روز گذشته نیز «اخزا8» با سررسيد 23 مرداد 96، به‌منظور پرداخت مبالغ اسمي اين اسناد متوقف شد. بر این اساس دیروز متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با افت 5/ 0 واحد درصدی نسبت به میانگین یک ماه گذشته در سطح 4/ 23 درصد قرار گرفت. نرخ سود موثر در «اخزا11» نیز که آخرین اوراق خزانه عرضه‌شده در بازار سهام است، در سطح 3/ 21 درصدی قرار گرفت.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۵:۱۲ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد