حرکت آیفکس در مسیر صعودی‌

 حرکت آیفکس در مسیر صعودی‌
ماگر فرابورس ایران روز گذشته با رشد بیش از 3‌واحدی مواجه شد و در صدد جبران افت خود در هفته گذشته برآمد. این نماگر، دیروز با افزایش 3/ 0 درصدی در سطح 923‌واحدی ایستاد

نماگر فرابورس ایران روز گذشته با رشد بیش از 3‌واحدی مواجه شد و در صدد جبران افت خود در هفته گذشته برآمد. این نماگر، دیروز با افزایش 3/ 0 درصدی در سطح 923‌واحدی ایستاد. شنبه هفته گذشته شاخص حدود 5 واحد ریزش کرده بود و در ادامه نیز نوسانات اندکی را رقم زد. روز گذشته این بازار شاهد خرید و فروش بیش از 125‌میلیون سهم به ارزش 65 میلیارد تومان بود؛ این میزان معامله در 23 هزار و 750 نوبت معاملاتی رقم خورد. از این میزان داد‌وستد، حدود 84‌میلیون سهم در 13 هزار و 255 نوبت معاملاتی به ارزشی بالغ بر 21‌میلیارد تومان در بازار اول و دوم فرابورس معامله شد.

 

نگاهی اجمالی به معاملات

بررسی معاملات روز گذشته فرابورس نشان می‌دهد که رشد نماگر فرابورس مرهون معاملات مثبت در نمادهای معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و تولید نیروی برق دماوند بود. به‌طوری که این نمادها در مجموع حمایتی 2/ 4 واحدی از رشد آیفکس داشتند. درمقابل معاملات منفی نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولید برق عسلویه مپنا، پالایش نفت لاوان و نفت پاسارگاد با فشار حدود یک واحدی از رشد بیشتر این نماگر جلوگیری کردند. بیشترین ارزش معامله (در بازارهای اول و دوم)در روز گذشته با بیش از 14 میلیارد تومان به نماد معاملاتی سرمايه‌گذاري مس سرچشمه تعلق گرفت. دست‌به‌دست شدن بیش از 34 میلیون سهم «ذوب» نیز این نماد را در صدر نمادها با بیشترین خرید و فروش‌های دیروز فرابورس نشاند. نگاهی به دادوستدهای صورت‌گرفته در بازار پایه نیز حاکی از مبادله بیش از 40 میلیون سهمی به ارزش نزدیک به 9 میلیارد تومان در تابلوهای معاملاتی این بازار بود.

 

تداوم روزهای سبز «اوان»

رصد آخرین معاملات فرابورس نشان می‌دهد، نمادهای گروه اطلاعات و ارتباطات از رشد قیمتی مناسب برخوردار بودند. دیروز نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش، در هشتمین روز حضور خود در فرابورس رشد حدود 5 درصدی را تجربه کرد و در مجموع، بازدهی 41 درصدی را نصیب سهامدارانش کرد. در همین گروه «اپرداز» نیز در مسیر صعودی حرکت کرد و با صف خرید حدود یک میلیون و 500 هزار سهمی روبه‌رو‌ ‌‌شد. به این ترتیب این گروه، در میان صنایع سبزپوش فرابورس قرار گرفت.

 

بررسی تغییر مالکیت فرابورس

روز گذشته معامله‌گران شاهد تغییر مالکیت بیش از 2 میلیارد تومانی به نفع سهامداران حقوقی بودند. بررسی تغییر مالکیت در معاملات دیروز فرابورس نشان می‌دهد که نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان با ثبت رقم حدود 480 میلیون تومانی بیشترین نقش را در انتقال مالکیت کل بازار به نفع حقوقی‌ها داشت. پس از «ذوب»، نماد معاملاتی شركت مواد ويژه ليا با تغییر مالکیت حدود 330 میلیون تومانی، دومین نماد با بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقوقی بود. از سوی دیگر، نماد معاملاتی شرکت توسعه حمل‌ونقل ريلي پارسيان بیشترین انتقال مالکیت به نفع سهامداران حقیقی را با ثبت ارزشی بالغ بر 260 میلیون تومان رقم زد. پس از «حپارسا» نیز معامله‌گران شاهد جابه‌جایی حدود یک میلیون و 300 هزار سهم «ثتران» به ارزش 123 میلیون تومان از سوی بازیگران حقوقی به حقیقی بودند.

 

افزایش سود «اخزا»‌ها

دیروز بازار اوراق با درآمد ثابت، بیش از 260 هزار ورقه بهادار به ارزشی حدود 26 میلیارد تومان را در 451 نوبت معاملاتی داد و ستد شد. بررسی معاملات این بازار نشان می‌دهد که بازیگران بازار در این روز، شاهد تغییر حدود یک درصدی قیمت اوراق اجاره دانا پتروریگ کیش و اجاره هواپیمایی ماهان بودند. همچنین معامله‌گران این بازار، شاهد دست‌به‌دست شدن بیش از 190 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی به ارزش حدود 19 میلیارد تومان در 242 نوبت معاملاتی بودند. روز گذشته، متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با رشد 8/ 0 واحد درصدی نسبت به روز شنبه در سطح 3/ 22 درصد قرار گرفت. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته تغییر محسوسی را تجربه نکرده است.

 

آخرین تغییرات«تسه‌»ها

روز یکشنبه بازار اوراق تسهیلات مسکن فرابورس نیز با خرید و فروش حدود 85 هزار ورقه بهادار در 2 هزار و 851 نوبت معاملاتی به کار خود پایان داد. این میزان معامله ارزشی بالغ بر 6 میلیارد تومان برای اوراق تسهیلات مسکن رقم زد. همچنین روز گذشته متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن با افت 1/ 0 درصدی به 79 هزار و 276 تومان رسید. در این روز قیمت «تسه 9604» و «تسه 9503»، در سطح مقاومتی 80 هزار تومانی معامله شدند. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 22‌درصدی باقی ماند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳:۴۰ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد