ورق سکه آتی برگشت!

ورق سکه آتی برگشت!
رویداد مهمی که در ادامه این هفته بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، نشست روسای بانک‌های مرکزی بزرگ جهان است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می کنند نتیجه این نشست، به تداوم سیاست تسهیل پولی منجر خواهد شد.
رویداد مهمی که در ادامه این هفته بازارهای جهانی را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، نشست روسای بانک‌های مرکزی بزرگ جهان است که سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می کنند نتیجه این نشست، به تداوم سیاست تسهیل پولی منجر خواهد شد.
همین امر موجب ادامه روند افزایشی قیمت جهانی طلا در روز گذشته شد. به پیش‌بینی کارشناسان برگزاری این نشست در روزهای آینده تاثیر زیادی بر برقراری ثبات و آرامش در بازار جهانی طلا خواهد داشت. از سوی دیگر به گفته برخی تحلیلگران، سطوح پایین قیمت‌ها، فعالان بازار طلا را به تغییر پوزیشن‌ها تشویق کرده است و پس از اتمام کل نیروی کاهشی در بازار، قیمت‌ها دوباره صعود خواهند کرد.
در حال حاضر سرمایه‌گذاران در انتظار اثرات کاهش 85 میلیارد دلاری بودجه آمریکا هستند؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند میزان کاهش بودجه بسیار ناچیز است؛ در نتیجه تاثیر خاصی بر رشد اقتصادی آمریکا نخواهد داشت و به همین دلیل اثر این امر بر افت اونس طلا محدود است. نشست بانک مرکزی اروپا نيز در حالی قرار است روز پنج‌شنبه برگزار شود که نگرانی‌ها درمورد وضعیت اقتصادی منطقه یورو همچنان پابرجا است.
در بازارهای داخلی تا روز دوشنبه، قیمت سکه و دلار با افت عجیبی همراه بود که این روند کاهشی تا پایان روز دوشنبه ادامه داشت؛ به طوري كه بازار آزاد و به تبع از آن بازار معاملات آتی سکه، عملا با یک شوک عجیب روبه‌رو شدند که دلیل این امر شایعه لغو تدریجی تحریم‌ها و به ویژه لغو تحریم سوئیفت و جو ناشی از این امر بود که باعث شد بازار واکنشی اساسی به این شایعات نشان دهد؛ واکنشی که نشان دهنده حاکمیت جو روانی در این بازار بود. البته خبر لغو تدریجی تحریم‌ها به این دلیل که از سوی وزیر امور خارجه اعلام شد، بازار را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار داده بود.
همچنین روز گذشته وزیر اقتصاد نیز بر این موضوع تاکید کرد که کاهش فشار تحریم‌ها موجب افت ارزش دلار شده است و پیش‌بینی کرده بود که سیر نزولی قیمت دلار در بازار ادامه یابد که البته این‌طور نشد.
همه اینها در حالی است که عرضه ارز در یک ماه اخیر توسط دولت به بازار افزایش یافته و تامین بخشی از ارز مورد نیاز بازار از مرکز مبادلات ارزی نیز در کاهش قیمت دلار موثر بوده است؛ اما گویا تاثیر جو روانی منتشر شده از اخبار مذاکرات از سایر گزینه‌ها قوی‌تر است.
اما قیمت سکه و دلار دیروز در بازارهای داخلی با افزایش چشمگیری نسبت به روز قبل از آن مواجه شد که دلیل آن شایعه‌هایی در خصوص احتمال بی‌نتیجه بودن مذاکرات هسته‌ای ایران بود؛ از جمله مایکل‌مان، سخنگوی کا‌ترین اشتون اعلام کرده است که ایران باید به جامعه جهانی اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای‌اش برای اهداف صرفا صلح‌جویانه است. این مساله روز گذشته در نهایت بازار را با روندی معکوس روبه‌رو کرد.
این در حالی بود که در پی سقوط بهای طلا و ارز در روزهای گذشته، اعلام شد که بهای سکه پیش فروش بانک مرکزی پنجاه هزار تومان کاهش یافته است. به نظر می رسد در این مورد این بازار است که جهت تصمیمات بانک مرکزی را مشخص می‌کند.
به گفته یک تحلیلگر بازار آتی، هنوز نمی‌توان این اتفاق را، به خوداصلاحی بازار تعبیر کرد یا به طور حتم گفت که روند بازار تغییر کرده است؛ چراکه تمام این اتفاقات در سایه جو روانی حاکم بر بازارها حادث شده است. سلیمانی معتقد است که احتمالا امروز روند بازار مشخص خواهد شد.
همه این اتفاقات در حالی است که به گزارش ایسنا روز گذشته، سخنگوی وزارت امور خارجه کشور اعلام کرده است که ادامه رویکرد منطقی در آلماتی تحریم‌ها را از بین خواهد برد.
مهمانپرست همچنین اعلام کرده است که مذاکرات به سمت مثبتی رو به حرکت است و نتایج تاکنون بهتر از گذشته دنبال شده است و می‌تواند در چارچوب کاملی به نتیجه برسد و مجموعا احساس می‌شود دید مثبتی نسبت به نتایج مذاکرات وجود دارد. البته مهمانپرست درخصوص اظهارات وزیر امور خارجه درباره توقف تدریجی تحریم‌ها گفت: این تحریم‌ها مربوط به رویکرد 1+5 و چشم‌انداز نشست‌ها بوده و نشان‌دهنده این است که اگر در چنین فضایی مذاکرات ادامه پیدا کند، تحریم‌ها از بین می‌رود.
بالاخره بازار معاملات آتی سکه نیز به تبع از اتفاقات بازار، دیروز مثبت بود. در چند روز گذشته، جو روانی مثبت حاکم بر بازارها، بازار معاملات آتی را در وضعیت فروش قرار داده بود، به نحوی که برای پنج روز متوالی روند منفی در دامنه نزدیک به 5 درصد، این بازار را محاصره کرده بود؛ اما روز گذشته روند معاملات آتی سکه در هر سه سررسید مثبت بود.
سکه سررسید اسفند، فروردین و اردیبهشت به ترتیب با مثبت 06/3 درصد، مثبت 01/2 درصد و مثبت 83/1 درصد، به قیمت یک میلیون و 348 هزار، یک میلیون و 394 هزار و یک میلیون و 449 هزار تومان معامله شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۸:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد