توقف «آیفکس»پس از دو روز توفانی

 توقف «آیفکس»پس از دو روز توفانی
شاخص کل فرابورس روز یکشنبه با افت 6/ 0 واحدی (معادل 07/ 0 درصد) در ارتفاع 947 واحدی ایستاد. این نماگر که اولین چهارشنبه شهریور و معاملات روز شنبه بر مدار صعودی چشمگیر حرکت و رشد بیش از 2/ 1 درصدی را ثبت کرده بود، دیروز پس از نوسان در کانال 950 واحدی، به روند رو به رشد خود خاتمه داد.

شاخص کل فرابورس روز یکشنبه با افت 6/ 0 واحدی (معادل 07/ 0 درصد) در ارتفاع 947 واحدی ایستاد. این نماگر که اولین چهارشنبه شهریور و معاملات روز شنبه بر مدار صعودی چشمگیر حرکت و رشد بیش از 2/ 1 درصدی را ثبت کرده بود، دیروز پس از نوسان در کانال 950 واحدی، به روند رو به رشد خود خاتمه داد.

 

نگاهی اجمالی به معاملات

معامله‌گران فرابورس روز یکشنبه حدود 270 میلیون سهم را در 32 هزار و 299 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست کردند و ارزش معاملاتی بالغ بر 88 میلیارد تومان را به ثبت رساندند. حدود 100 میلیون سهم این معاملات با ارزش تقریبی 34 میلیارد تومان متعلق به بازار اول و دوم فرابورس بود که در 13 هزار و 96 نوبت معاملاتی خریدوفروش شدند. نگاهی به تابلوی معاملات فرابورس نشان می‌دهد نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس همانند روز شنبه، همچنان تاثیرگذارترین نماد بر شاخص کل فرابورس است. این نماد با حمایت دو و نیم واحدی، مانع از ریزش بیشتر این نماگر شد. پس از نماد «زاگرس»، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی خراسان نیز دومین نماد مثبت تاثیرگذار بر شاخص بود. گروه پتروشیمی برای دومین روز متوالی بیشترین حمایت مثبت را از آیفکس رقم زدند. از سوی دیگر، معاملات منفی در نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، تولید نیروی برق دماوند، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و شرکت آهن و فولاد ارفع بیشترین تاثیر کاهنده بر نماگر فرابورس را به جا گذاشت. برآیند این معاملات سبب افت اندک آیفکس شد. بررسی وضعیت نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس حاکی از معامله بیش از سه میلیون و 100هزار سهم این نماد در روز یکشنبه بود. دیروز، هفتمین روز متوالی مثبت این نماد بود که پس از نوسانات زیاد در مرداد، توانست با مسیر صعودی خود زمینه رشد آیفکس را رقم زند. دیروز نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش بیشترین رشد قیمت را تجربه کرد و نماد معاملاتی شرکت صنعتي بهپاك با کاهشی 5 درصدی بیشترین افت قیمت فرابورس را رقم زد. همچنین جابه‌جایی بیش از 34 میلیون سهم نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان این نماد را در صدر جدول حجم معاملات نشاند. بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس نیز با ارزش معاملاتی در حدود 5/ 6 میلیارد تومان به نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس تعلق گرفت.

 

صف خرید در پشت درهای «اوان»

نماد معاملاتی شرکت مبین وان کیش همچنان در لباس سبز به تاخت‌وتاز خود ادامه می‌دهد و پربیننده‌ترین نماد معاملاتی فرابورس است. این نماد در جدول تغییرات قیمتی فرابورس با ثبت 29 تومان افزایش، بیشترین رشد قیمت این بازار را رقم زد. نماد معاملاتی مبین وان کیش، همانند روزهای گذشته معاملاتش با صف خرید پر‌حجم 27‌میلیونی در قیمت ۶۲۲ تومان دنبال شد. در نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز نیز شاهد نوسان مثبت تا حاشیه 5/ 1درصد مثبت و محدوده قیمتی هزار و هفت تومانی بودیم.

 

بازگشایی «کشرق»

روز یکشنبه نماد معاملاتي شرکت صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود به میدان معاملات فرابورس بازگشت. این نماد پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه صاحبان سهام و تقسيم سود نقدي هر سهم و ارائه اطلاعات پيش‌بيني تعديل شده سال 1396 با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد، روز يكشنبه پنجم شهریور در دسترس معامله‌گران فرابورس قرار گرفت و مُهر مُجاز خورد.

 

تغییر مالکیت به نفع بازیگران حقیقی

روز یکشنبه، برآیند تغییر مالکیت فرابورس به نفع سهامداران حقیقی رقم خورده است. ارزش کل تغییر مالکیت این بازار به ارزشی بیش از 3/ 3 میلیارد تومان از پرتفوی سهامداران حقوقی به سوی سبد سهام سهامداران حقیقی جابه‌جا شده است. بررسی جریان معاملات نشان می‌دهد خریدوفروش بیش از 6 میلیون سهم نمادهای معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و گروه صنایع کاغذ پارس بیشترین تغییر مالکیت به نفع سهامداران حقیقی را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر، معامله حدود 10 میلیون سهم نمادهای معاملاتی شرکت‌ سهامی ذوب‌آهن اصفهان و شرکت آهن و فولاد ارفع در صدر جدول تغییر مالکیت سهام به سبد سهامداران حقوقی بود. پس از این نمادها، معامله بیش از یک میلیون و 100 هزار سهم نماد معاملاتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به سبد سهامداران حقوقی واریز شد.

 

«اخزا»ها

روز گذشته، در بازار اوراق با درآمد ثابت، بیش از 250 هزار ورقه بهادار به ارزش حدود 25 میلیارد تومان در 425 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. از این میزان معامله، خریدوفروش170 هزار اوراق به ارزشی بیش از 16 میلیارد تومان در 192 نوبت معاملاتی به اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. بیشترین حجم و ارزش معاملات اخزاها به نماد «اخزا11» تعلق گرفت. نرخ سود موثر «اخزا11» نیز با افزایش 3/ 0 واحد درصدی نسبت به روز شنبه در سطح 1/ 21 درصد قرار گرفت. در روزهای اخیر، به دنبال چشم‌انداز کاهش نرخ سود، زمینه برای اقبال بیشتر سرمایه‌گذاران به سوی بازارهای موازی از قبیل بورس و فرابورس فراهم شده است. به نظر می‌رسد با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، تقاضا برای اوراق بدهی نظیر اسناد خزانه اسلامی افزایش خواهد یافت و سبب رونق بازار این اسناد شود.

 

اوراق تسهیلات مسکن

در بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز معامله‌گران شاهد جابه‌جایی 100 هزار و 911 ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 8 میلیارد تومان در 5 هزار و 283 نوبت معاملاتی بودند. در میان این اوراق، قیمت ورقه تسهیلات مسکن آذر 95 با حدود 2 درصد رشد، در صدر جدول تغییرات قیمت‌ قرار گرفت. بیشترین حجم معاملات این بازار با جابه‌جایی 46 هزار و 127 ورقه به تسهیلات مسکن مرداد 96 تعلق گرفت. معامله حدود 6/ 3 میلیارد تومانی ورقه تسهیلات مسکن مرداد 96 این نماد را در بالاترین رتبه ارزش معاملات این بازار نشاند. هر چند معامله‌گران روز شنبه شاهد افت دسته‌جمعی قیمت این اوراق بودند اما روز گذشته بیشتر اوراق تسهیلات مسکن با رشد قیمت روبه‌رو شدند، چنان که قیمت تسهیلات مسکن فروردین 96 از 75 تا 81 هزار تومان در نوسان بود و بیشترین قیمت دیروز این اوراق را به نام خود به ثبت رساند. دیروز همچنین ناظر بازار اعلام کرد مدت اعتبار اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن صادره پانزدهم اسفند 1393 و پانزدهم شهریور 1394 برای نقل و انتقال (خريد و فروش و هبه) پانزدهم شهریور سال جاری به پایان مي‌رسد. بنابراین نمادهاي معاملاتي مذكور در پايان معاملات روز چهارشنبه مورخ 15شهریور96 متوقف می‌شوند.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۴۲:۱۶ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد