فتوحات بورس ادامه می يابد؟

فتوحات بورس ادامه می يابد؟
پس از آنكه بورس تهران در تعطيلات نوروزي ركورد 40 هزار واحدي را ثبت كرد همزمان با شروع جدي بازار، شاخص دوباره به كانال 39 هزار واحدي عقب‌نشيني كرد
شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در روزهاي كاري تعطيلات نوروزي با جهش خيره‌كننده‌ بيش از دو هزار واحدي از ارتفاع 40 هزار واحدي عبور كرد و بازدهي 5/5 درصدي را از خود به نمايش گذاشت. رشد نوروزي شاخص بورس تا آنجا پيش رفت كه اين دماسنج مهم و تعيين‌كننده بازار سهام حتي محدوده 40 هزار و 151 واحدي را نيز در روز چهارشنبه گذشته تجربه كرد. اما اين صعود‌ها و ركوردهاي خيره‌كننده چندان بادوام نبود و هنوز طعم شيرين سودهاي نوروزي 92 باقي بود كه ترمز رشد بازار از ابتداي هفته جاري كشيده شد. دليل افت‌هاي مجموعا 240 واحدي شاخص بورس طي دو روز گذشته را بدون شك مي‌توان به برآورده نشدن انتظارهاي معامله‌گران از تحولات اخير سياسي و افزايش محافظه‌كاري در آنها نسبت داد.
در اين ميان مهم‌ترين پرسشي كه در شرايط كنوني براي سرمايه‌گذاران بورس به وجود آمده است، اين است كه آيا وضعيت آينده شاخص اميدواركننده خواهد بود و آيا اساسا شاخص به لحاظ تكنيكال مي‌تواند انتظارات موجود مثل عبور از ارتفاع 44 هزار واحدي را برآورده كند؟
اما بايد ديد تحليلگران تكنيكال درباره شاخص چه مي‌گويند؟ و آيا اميدي به صعود مجدد اين نمايشگر اوضاع و احوال بازار سرمايه وجود دارد؟
«دنياي اقتصاد» اين پرسش را با شماري از تحليلگران تكنيكال بازار سرمايه مطرح كرده و پاسخ اغلب آنها نيز اين است كه با برطرف شدن ابهامات موجود در فضاي كشور و نزديك شدن به فصل مجامع، روند صعودي در انتظار شاخص خواهد بود.
تکنیکال هسته‌ای
شیما صالحی از تکنیکالیست‌های بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: شروع پر‌رونق بورس 92، اگر‌چه تاییدی بر روندهای تاریخی سال‌های گذشته بود، ولی رالی صعودی قبل از آغاز فصل مجامع خود پتانسیل پر‌قدرتی در پیشبرد بازار محسوب می‌شود که البته با کاتالیزور انتظارات مثبت سهامداران و سرمایه‌گذاران از نتایج مذاکرات هسته‌ای قدرت و شدت بیشتری پیدا کرد. البته بعد از اعلام نتایج مذاکرات، شاهد موج تعدیلی بودیم که انتظار داریم این روند، کوتاه‌مدت باشد و در سایه ارائه گزارش‌های 12 ماهه شرکت‌ها که آنها هم از شرایط مناسب و مطلوب و برگزاری مجامع پر‌رونق حکایت دارد، کمرنگ شود.
وی در ادامه توضیح داد: قبل از اعلام نتایج مذاکرات دو روزه گروه 1+5 با ایران بر سر توافقات هسته‌ای در آلماتی قزاقستان جو مثبت حاکم بر بازار و انتظارات سرمایه‌گذاران خود به یک پتانسیل مثبت برای ارتقاي شاخص مبدل شد، اما بعد از مذاکرات و مشخص شدن مواضع طرفین در مورد موضوعات اساسی، انتظارات خوش‌بینانه فعالان بازار پایان یافت که شاهد نتایج آن در شاخص بازار 18 فروردین‌ماه بودیم و انتظار داریم این تعادل کاهشی فعلا در بازار حفظ شود.
حال شاخص خوب است
این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه به بررسی وضعيت شاخص در انديكاتورها و همچنين موج‌شمارها در نمودار شاخص پرداخت و گفت: با توجه به کانال‌های رسم شده در تصویر، شاهد کانال میان مدت آبی رنگ هستیم که در حال حاضر با فتح قله 40000 واحد، شاخص به سقف کانال رسم شده دست یافته است.
صالحی ادامه داد: انتظار داریم بعد از تعدیل و تثبیت شرایط سیاسی ذکر شده و قرار گرفتن در فصل مجامع، دماسنج بازار سهام براي بار ديگر شاهد روند تعادلی صعودی باشد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر روندهای میان مدت و بلند‌مدت شاخص در موج سوم الیوت قرار دارد که مهم‌ترین، موثق‌ترین و طولانی‌ترین موج الیوت محسوب می‌شود و در نهایت می‌توان گفت حال شاخص خوب است.
صعود ادامه دارد
احسان حاجی از ديگر تحلیلگران بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو‌ با خبرنگار ما فتح قله 40 هزار واحدی را اتفاق بسیار مهمی برای بازار دانست و گفت: رسیدن به محدوده 40 هزار هم مانند 30‌هزار عدد مهمی برای بازار بود؛ اصولا این اعداد رند صرفا از لحاظ روانی در بازار تاثیر گذارند و در واقع تاثیرگذاری این امر از دیگر عوامل مهمتر و مطرح تر است.
وی ادامه داد: اما در شرایط کنونی و در واقع حال و هوای تعطیلات از یک سو و امیدواری به مثبت بودن مذاکرات سیاسی از سوی دیگر باعث ورود منابع جدید به بازار سرمایه و حرکت شاخص کل به محدوده بالاتر از 40 هزار شد.
حاجی در ادامه به بررسی وضعیت آینده شاخص از دريچه تکنیکال پرداخت و گفت: از منظر تکنیکال کماکان روند بلند مدت شاخص افزایشی است و هنوز سیگنالی مبنی بر تغییر روند دیده نمی‌شود.
وی خاطرنشان کرد: اما این حرکت جهشی با وجود آنکه از ابتدای سال جدید عدد 42 هزار و 800 واحد را هدف قرار داده، اما چون از قدرت و پشتوانه کافی برخوردار نیست، همچنان در نوسان است.
وی ادامه داد: بنابراین برای رسیدن به این عدد به زمان کافی نیاز است، که در این رابطه افت بازار طی روزهای پیش رو و رسیدن به حداقل محدوده 39 هزار و 400 واحدی (38درصد حرکتی که از 36500 شروع شده است) جهت بازيافتن نیرو و تجدید قوای مجدد دور از ذهن نیست.
این تکنیکالیست بازار سرمايه خاطرنشان کرد: با این حال همانطور که گفته شد در بلندمدت کماکان روند شاخص صعودی است و حداقل تا افت شاخص به زیر 36 هزار و 400 واحد این نظریه پابرجاست. همچنین در صورت افت شاخص به زیر محدوده 36400 نیز این حرکت صرفا یک اصلاح بزرگ تلقی می‌شود و مادامی که طی فصل جاری شاخص بالاتر از 30 هزار واحدی را شاهد باشيم، تغییر روندی در بلند‌مدت صورت نگرفته است.
وی در ادامه اظهاراتش به وضعيت شاخص در انديكاتورها و همچنين موج‌شمارها اشاره کرد و گفت: در بحث تکنیکال، اندیکاتورها در صورتی که چند سیگنال هم جهت بدهند می‌توانند به عنوان راهنمای معامله‌گر عمل کنند.
حاجی ادامه داد: شاخص کل هم‌اکنون بالاتر از میانگین 50 و 100 دوره ای خود حرکت می‌کند که تمایلات صعودی را می‌رساند، اما نوع حرکت نشانگر‌های RSI و ADX کم شدن قدرت حرکت بازار را نمایش می‌دهند.
شاخص چرا افت كرد...؟
شایان کرمی از دیگر تکنیکالیست‌های بازار سرمایه نیز معتقد است: نتایج تجربی نشان می‌دهد در ماه‌های نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری معمولا عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد که باعث افت شاخص می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به نتیجه مذاکرات 1+5 و افزایش قیمت سکه و ارز ممکن است، دوباره نقدینگی به سمت این بازارها برود که با توجه به ضریب همبستگی منفی بین شاخص بورس و بازار سکه احتمال کاهش شاخص زیاد است. از سوی دیگر به‌رغم آنکه شاخص کل بورس از سطح 40 هزار واحدی عبور کرد، اما با بررسی نمودار آن می‌توان سطح 40 هزار واحدی را یک سقف برای شاخص بورس در نظر گرفت زیرا در این سطح یک الگوی مقاومتی دیده می‌شود؛ با توجه به اینکه در نمودار که روند شاخص براساس تناوب هفتگی نشان داده می‌شود، یک واگرایی کلاسیک بین شاخص RSI و شاخص بورس ایجاد شده است، این نوع واگرایی یک الگوی برگشتی است؛ زیرا شاخص سقف جدید ایجاد کرده است به طوری که سقف A کوتاهتر از سقف B است، اما در RSI سقف 1 از 2 بلندتر است.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به اینکه شاخص RSI نیز در منطقه خرید هیجانی است، احتمال افت شاخص در کوتاه‌مدت بیشتر از افزایش آن است.
این تحلیلگر تکنیکال در ادامه به پیش روند کوتاه مدت شاخص پرداخت و گفت: با استفاده از قاعده MINI PITCHFORK برای پیش روند کوتاه مدت شاخص می‌توان نتیجه گرفت که 80 درصد موارد قیمت به خط میانه برخورد می‌کند، لذا می‌توان اولین کف را برای شاخص، مقدار 38 هزار و 870 واحدي دانست.
کرمی ادامه داد: فیبوناچی داخلی براساس آخرین روند صعودی شاخص نیز حکایت از آن دارد که خط 36 هزار و 356 واحد کف بسیار قدرتمندی برای شاخص است که هم سقف سابق بوده و هم خط حمایتی 6/23 درصد فیبوناچی و هم ضلع پایین چنگک. وی تصریح کرد: در نتیجه در کوتاه‌مدت احتمال کاهش شاخص تا مرز 36 هزار و 356 واحد بسیار محتمل است، اما نتایج تجربی همواره حاکی از این بوده است که شاخص در بلند مدت بازده مثبت دارد و این امر باعث پیدایش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با رویکرد منفعل است.
وی ادامه داد: این صندوق‌ها همواره تلاش می‌کنند تا سبدی طراحی کنند که مطابق شاخص (INDEX TRACKING) عمل کند. پس می‌توان گفت شاخص قطعا مرز 40000 واحد را رد خواهد کرد، اما در کوتاه‌مدت نهایتا تا مرز 36350واحد نزول خواهد کرد. وی در پایان تاکید کرد: شاخص در بلند مدت همواره بازده مثبت دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۳:۲۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد