سکه آتی آرام پیش می‌رود

سکه آتی آرام پیش می‌رود
مهم‌ترین رویدادی که در ابتدای هفته گذشته بازارهای جهانی طلا را متاثر ساخت، انتشار آمار نرخ بیکاری در آمریکا بود که منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها شد. این در حالی بود که پارامترهای تاثیرگذار بر این بازار در طول هفته قبل از آن، موجب شده بودند تا بازارهای جهانی شاهد افت مداوم اونس باشند.
مهم‌ترین رویدادی که در ابتدای هفته گذشته بازارهای جهانی طلا را متاثر ساخت، انتشار آمار نرخ بیکاری در آمریکا بود که منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها شد. این در حالی بود که پارامترهای تاثیرگذار بر این بازار در طول هفته قبل از آن، موجب شده بودند تا بازارهای جهانی شاهد افت مداوم اونس باشند.
بیشتر پیش‌بینی‌ها در آغاز هفته به دلیل وجود آمار ناامید‌کننده اشتغال در آمریکا و همچنین افزایش تنش‌ها در کره‌شمالی، از تداوم این روند افزایشی حکایت می‌کرد، اما نوسانات قیمت طلا در جهان طی هفته گذشته، هم روند افزایشی داشت و هم کاهشی.
در ابتدای هفته قبل، همسو با صعود قیمت جهانی طلا، در بازارهای داخلی نیز شاهد افزایش قیمت طلا و دلار بودیم که گفته می‌شد به خاطر افزایش تقاضا روی داده است؛ چراکه مردم و فعالان بازار نگران جو روزهای بعد از آن بودند. در همین حال مهم‌ترین رویدادی که بر بازارهای داخلی اثر گذاشت، مذاکرات دو روزه 1+5 با ایران بود که نهایتا در پایان روز شنبه به اتمام رسید. از آنجایی که معامله گران بازار دید مثبتی به نتایج این نشست نداشتند، در طول روز شنبه، در بازار نقدی و آتی شاهد افزایش چشمگیر قیمت‌ها بودیم به طوری که
دادوستدها در بازار آتی سکه، با دامنه تغییرات نزدیک به 4 درصد آغاز شد و البته در ساعات پایانی معاملات، در دامنه زیر 2 درصد به کار خود پایان داد؛ چراکه در انتهای روز و با انتشار برخی تحلیل‌های مثبت در خصوص نتیجه مذاکرات توسط رسانه‌های غربی، روند افزایش قیمت‌ها تعدیل شد.
روز یکشنبه هفته گذشته، اما مبادلات بازار قراردادهای آتی سکه، با قدرت فراوان آغاز شد؛ چراکه نتایج مذاکرات آلماتی تقریبا روشن شد. در نتیجه قیمت سکه در بازار نقدی و آتی با افزایش همراه بود. مساله دیگری که در هفته گذشته به شدت نظر بازاریان و معامله گران را متوجه خود ساخته بود، موضوع تک نرخی شدن ارز بود. از سوی دیگر به این دلیل که پیش‌بینی می‌شد تزریق ارز از سوی بانک مرکزی به بازار هم ادامه پیدا نکند، دیدگاه معامله گران از ادامه جو روانی منفی حکایت داشت که افزایش تقاضا برای دلار صنعتی در پایان فروردین ماه هم به این مساله دامن می‌زد، اما از همان ابتدای هفته پیدا بود که در روزهای بعد بازار شاهد یک روند خوداصلاحی خواهد بود که البته همین طور هم شد.


دوشنبه گذشته، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، بازار مبادلات آتی سکه، به دلیل سقوط اونس جهانی طلا، کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی و کاهش نوسان‌های ناشی از نتایج مذاکرات آلماتی، با یک روند خوداصلاحی شروع به افت کرد. قیمت دلار هم در بازار به 3550 تومان رسید. در ساعات ابتدایی آغاز معاملات آتی سکه، این روند نزولی بسیار آرام اتفاق افتاد که نشان از احتیاط معامله‌گران در بازار داشت. به نظر می‌رسید بازار مسیر خود را در روزهای پیش رو پیدا کند که البته از آنجایی که دیدگاه معامله گران بازار سکه و ارز به جو موجود چندان مثبت نبود، پیش‌بینی می‌شد این روال اصلاح بازار به کندی پیش برود. در این روز روند کاهش قیمت‌ها به قدری کند بود که در ساعاتی از روز، دامنه نوسان مثبت شد، اما مجددا کاهش پیدا کرد. روز دوشنبه همچنین در اولین جلسه کمیسیون تلفیق مجلس، قیمت دلار در بودجه 2450 تومان تعیین شد؛ قیمتی که با اعلام‌های پیش از سال نو برای قیمت دلار در بودجه، تفاوت چشمگیری داشت.
نوسانات بازار آتی در طول هفته گذشته طوری پیش رفت که روز سه‌شنبه مجددا شاهد سبز شدن بازار آتی سکه و افزایش قیمت‌ها بودیم. این در حالی بود که قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل افزایش شاخص سهام در بازارهای مالی آمریکا دوباره کاهش پیدا کرد. قیمت‌ها در بازار نقدی اما در این روز تمایل کمتری به کاهش داشتند؛ با این وجود به دلیل تزریق کوتاه‌مدت ارز به بازار، قیمت دلار سقوط کرد اما نوسانات سکه آتی در این روز در هر سه سررسید مثبت بود. به گفته تحلیلگران این بازار، این اتفاق به دلیل بحث داغ تعیین نرخ ارز در بودجه اتفاق افتاد که بازار را مجددا خریدار کرد. البته خریداران همچنان هراس داشتند که آن هم به خاطر تجربه‌ای بود که از روند نزولی چند ماه گذشته داشتند، اما به هر روی همچنان تمامی سیگنال‌های موثر بر بازار نقدی و آتی منفی بود.
روز چهارشنبه اونس جهانی نسبت به روز قبل از آن دوباره صعود کرد. بازارهای داخلی اما روز خود را با کاهش قیمت سکه و دلار آغاز کردند. بازار معاملات آتی سکه نیز از این امر مستثنی نبود و در هر سه سررسید با کاهش قیمت نسبت به آخرین قیمت روز گذشته آغاز به کار کرد. در این روز مجددا بحث بودجه بین سیاستمداران داغ بود و صحبت‌ها از قیمت 2500 تومان برای دلار در بودجه 92 حکایت داشت. در عین حال گمانه‌زنی‌هایی هم بود مبنی بر اینکه این نرخ قطعی نیست. به هر حال معامله گران بازارها همچنان چشم‌انتظار خبرهای تکمیلی از نرخ ارز بودند. در این روز در بازار معاملات آتی سکه ترس خریداران همچنان ادامه داشت که البته این ترس به فروشندگان بازار هم سرایت کرده بود. پیش از این، زمانی که قیمت‌ها در این بازار بالا می‌رفت، خریداران به بازار می‌آمدند، اما روند مبادلات در هفته گذشته به نحوی پیش رفت که شرایط برعکس شده و بازار صعودی، فروشندگان را جذب کرد.
اما روند منفی معاملات آتی سکه روز پنج شنبه نیز ادامه پیدا کرد. در این روز شاهد افت قیمت دلار در بازار آزاد نیز بودیم. روز پنج شنبه تعداد خریداران در بازار آتی بیش از فروشندگان بود. در همین حال انتظارها از نتایج جلسات کمیسیون تلفیق ادامه داشت تا اینکه اعلام شد کلیات بودجه مورد تایید قرار نگرفته است. به نظر می‌رسد داد و ستدها در هفته جدید نیز با توجه به مباحث بودجه‌ای آغاز شود و نوسانات اخیر بازار قراردادهای آتی سکه پس از مشخص شدن نرخ دلار در بودجه 92، مسیر خود را باز یابد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵:۴۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد