دامنه تغییرات سکه آتی در حدود منفی 4 درصد بود

دامنه تغییرات سکه آتی در حدود منفی 4 درصد بود
اونس جهانی طی روزهای گذشته کاهش شدید خود را تداوم بخشید تا اینکه سقوط بی‌سابقه قیمت طلای جهانی در روز جمعه به میزان 60 دلار و 21 سنت، بر تمام بازارها تاثیر گذاشت. در حال حاضر پیش‌بینی کارشناسان از تداوم این روند کاهشی حکایت دارد.
اونس جهانی طی روزهای گذشته کاهش شدید خود را تداوم بخشید تا اینکه سقوط بی‌سابقه قیمت طلای جهانی در روز جمعه به میزان 60 دلار و 21 سنت، بر تمام بازارها تاثیر گذاشت. در حال حاضر پیش‌بینی کارشناسان از تداوم این روند کاهشی حکایت دارد.
به گفته برخی تحلیلگران بازار، فروش ذخایر طلا توسط یکی از بانک‌های مهم قبرس به منظور تامین نقدینگی و بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا، کاهش جاذبه سرمایه‌گذاری روی طلا، مباحث نرخ بهره در ایالات‌متحده و رشد ارزش دلار عواملی هستند که موجب سقوط بهای اونس طلا شده‌اند. از سوی دیگر خروج دارایی سرمایه‌گذاران از این بازارها نیز از دلایل این افت قیمت به حساب می‌آید. پیش‌بینی‌ها از ثبات قیمت طلا در بازارهای جهانی بسیار اندک است، اما پیش‌بینی تحلیلگران این بازار در خصوص افزایش یا کاهش قیمت اونس جهانی تقریبا به یک میزان است. به اعتقاد برخی کارشناسان، در حال حاضر کاهش ارزش طلا در بازار با سرعتی بیشتر از معمول صورت گرفته است و در چنین شرایطی احتمال آغاز روند صعودی وجود دارد. از سوی دیگر برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که بهتر است هر چه سریع‌تر از این بازار خارج شوند؛ چراکه در حال حاضر علاقه چندانی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا وجود ندارد و قیمت‌های طلا بیشتر از سطوح فعلی نیز کاهش خواهد یافت، به همین دلیل طلا سهم بسیار کمی در سبد دارایی‌های سرمایه‌گذاران دارد.
در پی این کاهش قیمت در بازارهای بین‌المللی، قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخلی نیز روز شنبه کاهش چشمگیری یافت. بر همین اساس، قیمت سکه طرح جدید نسبت به روز پنج‌شنبه 54 هزار تومان ارزان شد. این در حالی است که قیمت دلار نیز در این روز با کاهش مواجه بود و در ساعاتی از روز به 3510 تومان هم رسید. به عقیده برخی فعالان بازار، این روند کاهشی در روزهای آینده ادامه پیدا خواهد کرد. در همین حال به پیش‌بینی وفادار ريیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، قیمت طلا از روز دوشنبه تا سقف 10 هزار تومان کاهش می‌یابد. این در حالی است که همچنان بحث ارز تک نرخی و تعیین تکلیف نرخ دلار در بودجه داغ است و گمانه‌زنی‌ها در این مورد ادامه دارد. در همین زمینه نايب ريیس اتاق بازرگانی ایران که با ایسنا گفت‌و‌گو کرده معتقد است: حذف ارز مرجع به تنهایی موجب تک نرخی شدن دلار نمی‌شود. از سوی دیگر معاون سابق بانک مرکزی تنها راه تک نرخی شدن ارز را تشکیل بورس ارز می‌داند و بر این باور است که قیمت ارز مبادله‌ای در مرکز مبادلات ارزی کشور دستوری است و نرخ‌های دستوری در اوضاع و شرایط اقتصادی کنونی جواب نمی‌دهد و شرایط را بدتر می‌کند. به هر روی فعالان بازار و معامله گران چشم انتظار قطعی شدن نرخ دلار در بودجه هستند که در نهایت شاهد تاثیر آن بر بازار قراردادهای آتی سکه نیز خواهیم بود.
معاملات آتی سکه نیز روز شنبه از این افت قیمت بی‌بهره نماند و با دامنه نوسان منفی 4 درصد در تمام سررسیدها کار خود را آغاز کرد. برخی کارشناسان این بازار بر این باورند که با توجه به حرکت نزولی طلای جهانی و سکه و دلار در بازار نقدی، کاهش مجدد قیمت‌ها در تمام سررسیدها بعید به نظر نمی رسد.
در همین حال روز شنبه در مبادلات قراردادهای آتی، سکه سررسید فروردین‌ماه با کاهش 31/3 درصد، سررسید اردیبهشت با کاهش 85/3 درصد و سکه سررسید خرداد با کاهش 9/3 درصدی در پایان معاملات، به ترتیب به قیمت یک میلیون و345 هزار، یک میلیون و382 هزار و یک میلیون و431 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که سکه سررسید فروردین‌ماه در هفته جاری تحویل خواهد شد.
بنا بر آخرین اطلاعیه بورس کالا، فرآیند تحویل برای قرارداد آتی سکه طلا سررسید فروردین‌ماه 92 در روزهای 27 و 28 فروردین‌ماه 1392 مطابق ضوابط انجام خواهد پذیرفت؛ بنابراين کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز، موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده در سایت بورس کالای ایران به نشانی www.ime.co.ir جهت تحویل سکه خود از طریق بانک سامان اقدام کنند.
در خصوص راه‌اندازی قرارداد آتی سکه طلا تحویل تیرماه 1392 نيز بنا بر آخرین اطلاعیه بورس کالا، این قرارداد از روز چهارشنبه مورخ 28/01/1392 راه‌اندازی شده و قابل معامله خواهد بود.قرارداد مذكور در اولین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی، با دوره گشایش به مدت 30 دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی، همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت عدم انجام معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف شده و مجددا همین فرآیند در روز کاری بعدی تکرار خواهد شد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۱:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد