روز بازگشایی‌های خیره‌کننده بورس

روز بازگشایی‌های خیره‌کننده بورس
بورس اوراق بهادار روز شنبه در شرایطی شاهد افت شاخص به میزان 277واحد بود که انجام 4 بازگشایی با رشد قیمتی بین 16تا 56درصد روزی جالب را در تالار رقم زد.
بورس اوراق بهادار روز شنبه در شرایطی شاهد افت شاخص به میزان 277واحد بود که انجام 4 بازگشایی با رشد قیمتی بین 16تا 56درصد روزی جالب را در تالار رقم زد.
در بازار سهام روز شنبه معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که افت بهای فلزات در بازارهای جهانی نگرانی را در گروه فلزی به ویژه نمادهای تولید‌کننده فلزات رنگین پدید آورد.کاهش بهای مس به زیر 7هزار و 400دلار و دورنمای کاهش بیشتر بهای این فلز موجب شد تا ملی مس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص به جای بگذارد.در همین حال افزایش عرضه‌ها در حالی که يك روز به عرضه هلدینگ خلیج فارس باقی مانده است، موجبات کاهش قیمت‌ها را فراهم كرد. هرچند که به نظر نمی‌رسد قیمت عرضه مجدد سهام هلدینگ خلیج فارس در کنار کمبود نقدینگی بازار بتواند مقدمات خرید این سهام از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی را فراهم کند اما برخی از سهامداران عمده وابسته دولتی برای خرید این سهام احتمالا وارد بازار خواهند شد. برخی از منابع از 4بانک ملت، صادرات، ملی و تجارت به همراه صندوق نفت به عنوان خریداران احتمالی این هلدینگ نام می‌برند. از سوي ديگر تجربه‌های گذشته بازار در برخورد با سهام پتروشیمی‌گران نظیر مارون و زاگرس در هنگام عرضه‌های اولیه نیز موجب شده است تا بخشی از بازار در انتظار آینده بعد از عرضه سهام این شرکت باقی بماند. در این میان عرضه هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورسی بازار سرمایه را وارد فاز جدیدی خواهد کرد که به عمق بیشتر بازار منجر می‌شود. هر چند که بورس ایران همچنان از کمبود مشارکت‌ها و نقدینگی در عذاب است و متناسب با میزان ارزش بازار نقدینگی فعال در بازار حضور ندارد که همین امر نیاز به سیاست‌گذاری جهت تقویت مالی فعالان بازار را ایجاد می‌کند.
روز شنبه در حالی که بازار همچنان با بحث در مورد هلدینگ خلیج فارس و افت قیمت نمادهای بزرگ بازار دست به گریبان بود، در میان شرکت‌های کوچک بازار بازگشایی‌های جالبی رخ داد. در این بخش، نماد شیمی دارویی داروپخش پس از آنکه تمامی گروه دارویی تحت تاثیر حذف ارز مرجع و جایگزینی ارز مبادلاتی با صف خرید و اقبال مواجه شده است، در بازگشایی پس از اعلام سود سال 92 با جهش 9/55 درصد قيمت مواجه شد. این جهش در حالی رخ داد که این شرکت سود سال 92 را تنها 18درصد نسبت به سود سال 91 خود افزوده است. در گروه خودرویی، ایرکاپارت صنعت (کاربراتور ایران) پس از اعلام 663ریال سود برای سال 92 در بازگشایی با 2/45 درصد رشد و نسوز آذر با اعلام 397ریال سود برای سال 92 با جهش 4/34 درصدی همراه شدند تا بازار شاهد خود نمایی شرکت‌های کوچک در مقابل شرکت‌های بزرگ بازار باشد. از سوي ديگر روز شنبه نماد گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز با افزایش سود سال 91 از 381ریال به 653ریال و اعلام سود 512ریالی برای سال 92 با جهش 9/15 درصدی همراه شد تا به‌رغم جو نامناسب گروه خودرویی، این نماد بازدهی مناسبي را به همراه بیاورد.
در بازار روز شنبه معامله‌گران شاهد صدر‌نشینی گروه دارویی بودند. جایي که انتظار می‌رود قیمت دارو پس از حذف ارز مرجع رشد 20تا 100درصدی را در قیمت شاهد باشد.
در همین رابطه مدیرعامل هلدینگ اعتلاالبرز در گفت‌وگو‌ با بورس ریپورت، تاثیر افزایش همزمان 50درصدی نرخ دارو وافزایش 100 درصدی نرخ ارز مرجع بر سودآوری شرکت‌های فعال در زمینه مواد و محصولات دارویی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تنها 60درصد فروش شرکت‌های دارویی را بهای تمام‌شده شامل می‌شود که از 100درصد بهای تمام شده 60درصد آن را هزینه‌های ارزی تشکیل داده است، در نتیجه عملا 40 درصد فروش به نرخ ارز وابسته می‌باشد.
شيرازي ادامه داد: جایگزینی نرخ ارز مرجع با نرخ مبادلاتی افزایش 70درصدی بهای تمام شده را شامل می‌شود که با افزایش 50درصدی نرخ فروش نه تنها این مبلغ جبران می‌گردد بلکه در صورتی که تغییر دیگری حادث نشود، حاشیه سود شرکت‌های دارویی حدود 40 درصد افزایش خواهد یافت.
اين در حالي است كه گشایش‌های اعتباری شرکت‌های دارویی از ابتدای سال جاری با احتساب نرخ ارز مرجع صورت نگرفته است.
وی ضمن اشاره به موجودی مواد اولیه شرکت‌های دارویی که پیش تر با نرخ 1226 تومانی خریداری نموده اند، گفت: موجودی مواد اولیه شرکت‌های دارویی به عنوان یک پتانسیل سودآوری در سال جاری برای آنها به شمار می‌آید.
از سوي ديگر در سال‌های اخیر ارزش جایگزینی صنعت دارو سه برابر شده است و با توجه به اینکه خرید تجهیزات دارویی با نرخ آزاد انجام می‌گردد، ساخت کارخانه‌های دارویی جدید به‌صرفه نيست.
در گروه غذایی، روز دوشنبه دو نماد صنعتی بهشهر و مارگارین برای برگزاری مجمع سالانه متوقف خواهند شد. انتظار می‌رود هر دو شرکت تقسیم سود مناسبی را در مجمع داشته باشند.
در گروه پتروشیمی، روز شنبه نماد حق تقدم هلدینگ نفت و گاز پارسیان متوقف شد. در این گروه همچنان نگاه‌ها به سوی سایت کدال و انتظار برای انتشار گزارش‌های 12ماهه است که تا کنون محقق نشده است.در این گروه، پتروشیمی فن آوران روز شنبه با معاملات پر حجمی مواجه شد؛ انتظار می‌رود این شرکت در مجمع سالانه تکلیف سود انباشته خود را مشخص كند.
در گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی، روز شنبه مجمع شرکت توسعه ملی با تقسیم 250ریال از سود 398 ریالی شرکت به کار خود پایان داد.
در گروه فلزی در حالی که بازار با شایعاتی در مورد احتمال اعلام سود بیش از 6هزار ریال از سوی فولاد خوزستان مواجه است همچنان نمادهای عمده فولاد‌سازی کشور با افت قیمت دست و پنجه نرم می‌کنند. در این گروه، لوله و ماشین‌سازی ایران نیز تحت تاثیر خبر فروش زمین انبار سابق شرکت با صف خرید همراه است.
در بورس فلزات نیز روز شنبه عرضه محصولات آلومینیومی با افت قیمت همراه شد که این افت ناشی از کاهش بهای آلومینیوم در بازار جهانی ارزیابی می‌شود.
در گروه معدنی، مدير سرمايه‌گذاري و مجامع شركت سنگ‌آهن‌ گل‌گهر در گفت‌وگو با معدن 24، اظهار كرد: سنگ‌آهن دانه‌بندي شده صادراتي گل‌گهر در سال گذشته در حدود 110 دلار براي هر تن به فروش رسيد كه درآمد ارزي حاصل از اين فروش صادراتي با نرخ توافقي ارز 1700 توماني در صورت‌هاي مالي تسعير شد. عليرضا اميدي گفت: در صورت تصويب و اجراي ارز تک نرخي در بودجه امسال دولت اين رقم با تعديل با اهميت سودآوري‌ها در حساب‌هاي مالي روبه‌رو‌ خواهد شد.
وي از پيش‌بيني صادرات يک ميليون تني سنگ‌آهن دانه‌بندي شده در بودجه برآوردي سال مالي 92 سخن گفت و افزود: در دوره مالي جاري نيز «کگل»فروش صادراتي خود را براي هر تن 110 دلار و درآمد ريالي حاصل از اين ارز را با نرخ توافقي 1700 توماني پيش‌بيني کرده است.
در همین حال مدیر سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه گذاری امید در خصوص روند اخیر سنگ‌آهنی‌ها در بورس به نمابورس گفت: به صورت سنتی در این مقطع زمانی از سال بحث عوارض و بهره مالکانه باعث ایجاد نوسان در این گروه می‌شود و در حال حاضر نیز شاهد این روند هستیم.
بهزادی پور در این زمینه خاطرنشان كرد: نگرانی در این خصوص کاملا غیرمنطقی است و به طور قطع دولت و معدنی‌ها به تفاهم قابل قبولی در این زمینه دست خواهند یافت.
وی در خصوص استراتژی‌های جدید شرکت سرمایه‌گذاری امید نیز گفت: سرمایه‌گذاری‌های کلانی در صنعت نفت و انرژی به عمل آمده که از آن جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در فاز سوم حوزه نفتی دارخوین اشاره کرد که در 2 تا 3 سال آینده درآمد قابل‌توجه و پایداری را به همراه خواهد داشت.
در گروه سیمانی، سیمان کرمان در گزارش عملکرد 12ماهه سال 91 خود پوشش یک هزار و 258ریال سود را به ازای هر سهم اعلام کرده است که این امر رشدی معادل 9درصد را نسبت به سال 90 نشان می‌دهد. سهام سیمانی به دلیل تقسیم سود مناسب در آستانه مجامع سالانه با اقبال مواجه هستند.
در مجموع بازار روز شنبه بازاری منفی بود که در آن شاخص کل 9/277 واحد افت کرد و به 40هزار و 255واحد رسید. ارزش معاملات نیز به 104میلیارد تومان رسید که 3/11 درصد آن را معاملات 5/17 میلیون حق‌تقدم نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از 250نمادی که به روی تابلو رفتند 111نماد با کاهش قیمت و 120نماد با رشد ارزش همراه شدند. ساير نمادها نيز بدون تغيير قيمت بودند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۴:۱۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد