معامله‌گران آتی «دلارباز» نشوند!

معامله‌گران آتی «دلارباز» نشوند!
اونس طلاي جهانی این روزها در سراشیبی تندی گرفتار شده است. می‌گویند بحران مالی در قبرس سقوط مجددش را موجب شده؛ بحرانی که منجر به طرح پیشنهاد فروش ذخایر 400 میلیون یورویی طلای این کشور شد؛ اما برای این کاهش شدید قیمت دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد.
اونس طلاي جهانی این روزها در سراشیبی تندی گرفتار شده است. می‌گویند بحران مالی در قبرس سقوط مجددش را موجب شده؛ بحرانی که منجر به طرح پیشنهاد فروش ذخایر 400 میلیون یورویی طلای این کشور شد؛ اما برای این کاهش شدید قیمت دلایل متعدد دیگری هم وجود دارد.
هر اونس طلا روز دوشنبه در بازارهای جهانی به زير یک هزار و 400 دلار رسید که البته در میانه معاملات قیمت‌های مختلفی را درک کرد و حتی به کف هزار و 383 دلار هم رسيد ولی مجددا افزایش محدودی را تجربه کرد. افزایش ارزش دلار در پی سیاست‌های مالی غرب و افزایش شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی هم از دیگر عوامل این افت قیمت هستند.
اکنون دیگر صحبت‌ها بر سر این است که آیا زمان حذف طلا از سبد سرمایه‌گذاری فرا رسیده است یا خیر؟ چراکه میزان جذابیت این فلز برای سرمایه‌گذاری بسیار کاهش یافته و دوران درخشش این فلز گرانبها به پایان رسیده است.
تحلیلگران بر این باورند که تمایل فعالان این بازارها احتمالا به سمت بازارهای سهام بیشتر خواهد شد. این در حالی است که برخی کارشناسان و سرمایه‌گذاران بین‌المللی امیدوار بودند با توجه به تشدید تنش در شبه جزیره کره و ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو، قیمت طلا در سال 2013 میلادی با افزایش روبه‌رو شود، ولی قیمت اونس جهانی از ابتدای امسال تاکنون بیش از 14 درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا هم قصد دارد بخشی از اجرای سیاست‌های انبساطی پولی خود را کاهش دهد که این امر نیز بر روند نزولی قیمت جهانی طلا تاثیرگذار خواهد بود.
بازار داخلی نیز به تبع بازارهای بین‌المللی و بنا بر پیش‌بینی‌ها، همچنان در سراشیبی است و قیمت طلا و سکه روز گذشته روند نزولی خود را ادامه داد و تمام پیش‌بینی‌ها از ادامه این روند حکایت داشت. البته به گفته کارشناسان، قیمت طلای داخلی بالاتر از قیمت واقعی آن نسبت به طلای جهانی است.
این امر نشان‌دهنده مقاومت این فلز زرد در برابر افت قیمت در بازارهای داخلی است. این مقاومت در حالی رخ داده است که در زمان افزایش اونس جهانی، به سرعت شاهد صعود چشمگیر قیمت طلا در بازارهای داخلی هستیم. گفته می‌شود با وجود این کاهش قیمت، طلا در بازار نقدی دارای حباب 150 هزار تومانی است که به همین دلیل برخی سایت‌های خبری بازار را به گرانفروشی متهم کردند. به عقیده برخی کارگزاران بازار قراردادهای آتی سکه، حباب سکه در روزهای آینده خواهد ترکید. در حال حاضر بسیاری از معامله‌گران در حال فروش سکه و خرید دلار هستند.
بازار معاملات آتی سکه هم همچون بازارهای نقدی کماکان روند کاهشی را حفظ کرده است به طوری که دیروز برای چهارمین روز متوالی شاهد دامنه نوسان منفی در این بازار بودیم.
کاهش قیمت‌ها دیروز در سررسید خرداد بیش از 60 هزار تومان بود. البته سررسید فروردین نیز کاهش را تجربه کرد اما به دلیل اینکه دیروز آخرین روز معاملاتی سکه این سررسید بود، نوسانات کمتری را متوجه خود ساخت. دیروز پس از پایان معاملات آتی، سررسید فروردین‌‌ماه بسته شد و پس از آن فرآیند تحویل‌ سکه‌ها از امروزآغاز مي شود. معاملات آتی سکه سررسید تیرماه نیز از 28 فروردین‌‌ماه آغاز خواهد شد.
روز گذشته بازار قراردادهای آتی سکه، در هر سه سررسید منفی بود به طوری که سکه سررسید فروردین با کاهش 81/1 درصد، سررسید اردیبهشت با کاهش 99/2 درصد و سررسید خرداد با کاهش 57/3 درصد به ترتیب در محدوده قیمتی یک میلیون و 345 هزار تا یک میلیون و 321 هزار تومان، سررسید اردیبهشت در محدوده قیمتي یک میلیون و382 هزار تا یک میلیون و 341 هزار و سررسید خرداد در محدوده قیمتی یک میلیون و 431 هزار تا یک میلیون و 380 هزار تومان معامله شد.
از سوی دیگر نرخ ارز در بودجه هنوز روشن نیست. به گفته برخی کارشناسان اصطلاح نرخ شناور برای بودجه صحیح نیست؛ چراکه باید در کشور بازار رقابتی، عمیق و با ثبات ارز وجود داشته باشد تا بتوان در مورد نرخ ارز شناور صحبت کرد. به گفته این تحلیلگران، ارز تک نرخی نیازمند نظام ارزی مشخص است، اما در شرایط کنونی نرخ ارز شناور با افزایش نرخ و بی‌ثباتی ارزی همراه خواهد شد و اگر عملی شود بی‌تردید به کسری بودجه دولت می‌انجامد.
از سوی دیگر مساله‌ای که مدت‌هاست بر سر زبان‌ها است، موضوع افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی است. مساله‌ای که صحبت‌ها پیرامون آن هنوز به نتیجه مشخص نرسیده است. برخی مخالفان این طرح می‌گویند افزایش نرخ سود سپرده‌ها منجر به افزایش نرخ تسهیلات می‌شود و قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد.
اما از سویی، افزایش نرخ سود سپرده، بر تمام بازارهای دیگر اثرگذار است. نقدینگی موجود در دست مردم هم به سمت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها که امن‌ترین محل برای سرمایه‌گذاری هستند خواهد رفت؛ به هر روی گمانه‌زنی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در این خصوص ادامه دارد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ فروردین ۱۳۹۲ ساعت ۶:۵۱:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد