تالار شیشه‌ای در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی

 تالار شیشه‌ای در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با اتکا به رشد قیمت برخی از نمادهای بزرگ با رشد 402واحدی (معادل 5/ 0 درصد) مواجه شد و بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از 3/ 8 درصد رساند. شاخص کل هموزن اما طی هفته گذشته 5/ 1 درصد افت کرد. در همین حال در شامگاه جمعه روند رو‌به رشد قیمت فلزات پایه متوقف شد

شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با اتکا به رشد قیمت برخی از نمادهای بزرگ با رشد 402واحدی (معادل 5/ 0 درصد) مواجه شد و بازدهی خود از ابتدای سال را به بیش از 3/ 8 درصد رساند. شاخص کل هموزن اما طی هفته گذشته 5/ 1 درصد افت کرد. در همین حال در شامگاه جمعه روند رو‌به رشد قیمت فلزات پایه متوقف شد. روند صعودی قیمت فلزات پایه در دو ماه اخیرنقش چشمگیری در رشد قیمت شرکت‌های وابسته و به تبع آن بورس تهران داشت. بر همین اساس و با توجه به اهمیت رصد روند معاملات در این بازارها از سوی معامله‌گران در روز دوشنبه، به نظر می‌رسد بازار سهام امروز شاهد فضای احتیاط و انتظار باشد. در بازار سهام هم اکنون مهم‌ترین‌ جریان موثر در بازار، نزدیک شدن به پایان شهریور ماه و تسویه معامله‌گران اعتباری کارگزاری‌ها است. در همین حال چهارشنبه بازار با خبر تعیین حد اعتباری کارگزاران مواجه شد. به دنبال بروز مشکلات اعتباری به ویژه در مساله به وجود آمده در نماد معاملاتی شرکت آذرآب، انتظار برای کنترل حد و حدود اعتباری در بازار وجود داشت. در انتهای سال گذشته آیین‌نامه‌ای در این باره مطرح شد؛ اما این آیین‌نامه به دلیل اشکال ساختاری اجرایی نشد. حالا بعد از چند ماه مجددا موضوع کنترل حد اعتباری شرکت‌های کارگزاری مطرح شده است. امری که هم‌اکنون حدود و ملاک‌های آن برای فعالان بازار سهام شناخته شده نیست. در همین حال اعلام اجرای این محدودیت در روز چهارشنبه موجب شد تا حتی یک معامله عمده در نماد بانک ملت ایران شکل نگیرد و انجام این معامله مجددا برای روز 21شهریورماه آگهی شود.

 

در بازار سرمایه همچنان نگاه‌ها به سوی بازار پول است جایی که بازار سرمایه در انتظار انتقال منابع از آن به معاملات سهام است. هفته گذشته اما با اعلام تمدید بخش زیادی از سپرده‌ها به‌عنوان سپرده یکساله شانس انتقال نقدینگی به بازار کاهش یافته است. در همین حال چهارشنبه اولین بازگشایی نماد سخاب در فرابورس با موفقیت همراه شد.«سخاب5» با نرخ سود نزدیک به 19درصد وارد تابلوی فرابورس شد. در همین حال بازار با امیدواری‌هایی در زمینه افزایش بهای دلار و همچنین بهای مواد خام در بازار جهانی روبه رو است. در بازار جهانی بهای هر بشکه نفت خام برنت به 54دلار رسیده است. فلزات پایه اما بعد از یک رشد قابل ملاحظه در میانه هفته در شامگاه جمعه شاهد افت محسوس قیمت‌ها بودند. در بازار جهانی قیمت مس به هر تن 6هزار و 680دلار رسیده است. بهای هر تن سرب و روی نیز به ترتیب به 2هزار و 266دلار و 3هزار و 34دلار در هر تن رسیده است.

 

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن شاخص کل با افت 58واحدی مواجه شد. در معاملات رو چهارشنبه افت قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه، ملی مس، پالایشگاه اصفهان و سایپا موجب افت شاخص شد. با این افت 07/ 0 درصدی شاخص سهام در پایان معاملات این روز به رقم 83هزار و 675واحد رسید. در بازار روز چهارشنبه با توجه به تعطیلی در پیش عید غدیر بازار کم‌حجم‌تر از روزهای قبل دنبال شد.در بازار چهارشنبه در گروه انفورماتیک نماد تازه وارد مبین وان با عرضه بیش از روزهای قبل مواجه شد. البته صفوف خرید این نماد پایدار ماند. در این گروه براساس اعلام شرکت داده گستر عصر نوین با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی و همکار Vodafone، یکشنبه آینده اقدام به برگزاری جلسه معارفه می‌کند تا به‌عنوان چهارمین شرکت جدید آماده عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام شود.شرکت داده‌گستر عصر نوین که با نماد «های وب» از 31 مرداد سال جاری با پلاک 515 در بازار دوم معاملات بورس در بخش پست و مخابرات درج شد، روز یکشنبه 19 شهریور در هتل اسپیناس پالاس (واقع در سعادت آباد) به سهامداران معرفی می‌شود و مدیران آن آخرین وضعیت مالی و عملیاتی را تشریح می‌کنند.

«های وب» همگروه شرکت‌های آتیه داده‌پرداز و مبین وان کیش بوده و در زمینه ارائه خدمات انتقال داده‌ها و خدمات جانبی آن و فعالیت در زمینه فناوری اطلاعات، ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سایر خدمات کامپیوتری و مخابراتی و فعالیت‌های خدماتی و پشتیبانی پیمانکاری کلیه فعالیت‌های کامپیوتری و مخابراتی و ... فعال است. سرمایه اسمی این شرکت از 200میلیاردتومان در تیر به 400 میلیارد تومان رسید. این شرکت در مجمع سالانه خود در 20 اردیبهشت سال جاری، 305 ریال از سود را با سرمایه قبلی تقسیم کرد. های وب سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 386 ریال پیش‌بینی کرده است. همچنین داده‌گستر عصر نوین که با برنده شدن در مناقصه 10 ساله «ارائه اینترنت به 31 هزار و 250 روستا»، سومین شرکت برتر خدمات ارتباطات ثابت در سال گذشته شد، نماینده رسمی شرکت بین‌المللی Vodafone است. Vodafone شرکتی انگلیسی و یکی از غول‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات جهان و دومین شرکت بزرگ دنیا از نظر تعداد مشترکان محسوب می‌شود. در گروه لاستیک‌سازان گمرک ایران با اعلام مقررات واردات انواع لاستیک به کشور تاکید کرد: اخذ مجوز استاندارد برای واردات انواع لاستیک از طریق گمرکات اجباری است. به گزارش گمرک ایران، واردات انواع لاستیک در فهرست لیست کالاهای مشمول استاندارد اجباری سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد و کارشناسان، استاندارد سه‌گانه‌ای مبنی بر میزان مصرف سوخت، میزان ترمزگیری در جاده‌های خیس و لغزنده و نویز لاستیک در نظر می‌گیرند که این استاندارد اجرایی برای واردات انواع لاستیک از تمامی گمرکات اجرا می‌شود و کیفیت تمامی لاستیک‌های وارداتی با در نظر گرفتن تاریخ مصرف در تمامی گمرکات تحت نظارت سازمان ملی استاندارد ایران قرار دارد و صرفا پس از اخذ مجوز و انجام کنترل‌های کیفی کارشناسان این سازمان و تحت نظارت سازمان ملی استاندارد اجازه ورود به این کالا داده می‌شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار ضعیفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 121میلیارد تومان و در فرابورس به 112میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه در کل هفته ارزش معاملات با افت بیش از 26 درصدی نسبت به هفته ماقبل به 973میلیارد تومان رسید.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۵:۴۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد