افت 5/ 0 درصدی «آیفکس»

 افت 5/ 0 درصدی «آیفکس»
هفته گذشته شاخص کل فرابورس ایران با افت 5/ 0 درصدی در سطح 948 واحدی قرار گرفت. این نماگر پس از ثبت رکوردهای متوالی در روزهای اخیر و عبور از کانال 950 واحدی، در هفته گذشته(هفته منتهی به معاملات روز چهارشنبه 15 شهریورماه) با حرکت در مسیر کاهشی، با 6 واحد افت مواجه شد تا بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا‌کنون به 34/ 8 درصد برسد.

هفته گذشته شاخص کل فرابورس ایران با افت 5/ 0 درصدی در سطح 948 واحدی قرار گرفت. این نماگر پس از ثبت رکوردهای متوالی در روزهای اخیر و عبور از کانال 950 واحدی، در هفته گذشته(هفته منتهی به معاملات روز چهارشنبه 15 شهریورماه) با حرکت در مسیر کاهشی، با 6 واحد افت مواجه شد تا بازدهی فرابورس ایران از ابتدای سال جاری تا‌کنون به 34/ 8 درصد برسد.

 

نگاهی به آمار معاملات

شاخص کل فرابورس ایران در شروع معاملات هفته گذشته در بالاترین سطح تاریخی خود قرار داشت ( سطح 5/ 953 واحدی). در ادامه اما با حرکت در مسیر نزولی در آخرین روز معاملاتی هفته در سطح 948 واحدی ایستاد. طی هفته گذشته حدود یک میلیارد و 132 میلیون ورقه بهادار در فرابورس دست به دست شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که این متغیر (حجم معاملات) در هفته منتهی به 15 شهریور، با 23 درصد افت نسبت به هفته منتهی به 8شهریور مواجه شده است. ارزش کل معاملات فرابورس نیز در این هفته با ریزش 30 درصدی، از یک هزار و 126 میلیارد تومان(هفته منتهی به 8شهریور) به 780 میلیارد تومان در هفته گذشته کاهش یافت.

 

عرضه اولیه «گکوثر»

در معاملات روز یکشنبه، بیشترین حجم و ارزش معاملات روزانه فرابورس در هفته گذشته ثبت شد. به‌طوری که حدود 35 درصد کل حجم معاملات هفته گذشته به دادو‌ستدهای این روز اختصاص داشت.این موضوع تحت تاثیر عرضه اولیه هتل کوثر رخ داد. روز یکشنبه، فعالان فرابورس شاهد عرضه اولیه نخستین هتل در تابلوی معاملات این بازار بودند. در پایان هفته نماد معاملاتی شرکت هتل پارسیان کوثر اصفهان، در صدر جدول نمادها با بیشترین ارزش معاملات هفتگی قرار گرفت. بررسی‌ها نشان می‌دهد هفته گذشته گروه هتل و رستوران با حضور دو نماد «کگوثر» و «سمگا» با اختصاص دادن 42 میلیارد تومان از ارزش کل معاملات فرابورس (16 درصد از کل ارزش معاملات هفته)، بالاتر از گروه فلزات اساسی قرار گرفت.

 

عرضه اولیه «سخاب5»

در هفته اخیر، بازار اوراق با درآمد ثابت شاهد ورود اوراق تازه‌ای با نام «سخاب» در این بازار بود. اوراق اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب5» پس از حواشی عرضه در بازارهای غیرمتشکل، روز چهارشنبه برای نخستین بار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در دسترس معامله‌گران قرار گرفت و جان تازه‌ای به بازار کم‌رمق اوراق بدهی بخشید. قیمت این اوراق در نخستین ساعات گشایش در سطح 93 هزار تومان رقم خورد و در نهایت با 4/ 0 درصد افت در سطح 6/ 92 هزار تومان به کار خود پایان داد.بازگشت اوراق بدهی موسوم به «سخاب» به بازار سازمان‌یافته‌ای چون بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، خبر خجسته‌ای برای فعالان فرابورس بود. خبری که نویدبخش توسعه و تعمیق بازار بدهی و بهبود شفافیت در خریدوفروش و تعدیل نرخ سود این اوراق بود. انتشار این اوراق که در واقع یکی از راه‌های جایگزین دولت برای تامین مالی و پرداخت بدهی است،به علت گسیل یافتن در بستر نامناسب از هدف واقعی خود دور شده بود. با این وجود، با تصمیم درست سیاست گذار، این اوراق توانست به خانه واقعی خود بازگردد و چشم انداز رونق بازار بدهی را تقویت کند.در بازار اوراق با درآمد ثابت، اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم با نماد «اخزا11» روز چهارشنبه با رشد قیمت 15/ 0 درصدی رو‌به‌رو شد. نرخ سود این اوراق با نزدیک شدن به تاریخ سررسید به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، چنان که در پایان روز کاری هفته اخیر نرخ سود موثر این اوراق به 2/ 17درصد رسید.

 

تحولات بازار ابزارهای نوین در هفته گذشته

در هفته گذشته معامله‌گران شاهد جابه‌جایی بیش از 120 میلیون ورقه بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی بودند.این معاملات ارزشی بیش از 504 میلیارد تومان را به ثبت رساند. در این بازار، ارزش معاملات اوراق بدهی بیش از 360 میلیارد تومان رقم خورد که حدود 70 درصد ارزش کل بازار ابزارهای نوین را به خود اختصاص داد. با این وجود ارزش معاملات اوراق بدهی با افت هفتگی 46درصدی رو به رو شد. همچنین، در بازار ابزارهای نوین، فعالان فرابورسی شاهد رشد چشمگیر ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) نسبت به هفته منتهی به 8 شهریور بودند. در هفته گذشته، خریدوفروش حدود 116 میلیون ورقه بهادار به ارزشی بیش از 112 میلیارد تومان به ETF ‌ها تعلق گرفت.

 

تسه‌ها در دومین هفته شهریور

اوراق تسهیلات مسکن نیز با نزدیک شدن به روزهای پایانی تابستان و عبور از اوج تقاضای مسکن، هفته بی فروغی را پشت سر گذاشتند. در این هفته، بیش از 400 هزار ورقه تسهیلات مسکن در 21 هزار نوبت معاملاتی دست به دست شدو ارزشی بیش 31 میلیارد تومان را به ثبت رساند که حاکی از افت هفتگی 16 درصدی ارزش معاملات آن است.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۶:۳۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد