«سخاب» در صدر معاملات فرابورس

 «سخاب» در صدر معاملات فرابورس
شاخص‌کل فرابورس طی معاملات روز گذشته با رشد نزدیک 3/ 1 واحد (معادل 13/ 0 درصد) در ارتفاع 8/ 958 واحدی قرار گرفت. بررسی نوسانات فرابورس در هفته‌جاری نشان می‌دهد شاخص این بازار تحت تاثیر نمادهای بزرگ گروه محصولات شیمیایی و گروه فلزی با افت و خیز همراه بوده است، چنان‌که دیروز در ادامه فراز و فرودها، رشد قیمت سهام پتروشیمی مارون منجر به رشد شاخص فرابورس به میزان 4/ 2 واحد شد.

شاخص‌کل فرابورس طی معاملات روز گذشته با رشد نزدیک 3/ 1 واحد (معادل 13/ 0 درصد) در ارتفاع 8/ 958 واحدی قرار گرفت. بررسی نوسانات فرابورس در هفته‌جاری نشان می‌دهد شاخص این بازار تحت تاثیر نمادهای بزرگ گروه محصولات شیمیایی و گروه فلزی با افت و خیز همراه بوده است، چنان‌که دیروز در ادامه فراز و فرودها، رشد قیمت سهام پتروشیمی مارون منجر به رشد شاخص فرابورس به میزان 4/ 2 واحد شد. با این حال معامله‌گران شاهد معاملاتی کم‌حجم و کم‌عمق در این نماد بودند اما ارزش بالای این نماد فرابورسی تاثیر بسزایی در تغییرات شاخص این بازار به‌جا گذاشت.با کاهش حجم معاملات در نمادهای تاثیرگذار گروه فلزی، معدنی و محصولات شیمیایی، شاهد کوچ نقدینگی به سمت نمادهای با ریسک کمتر هستیم.

 

پس از رشدهای چشمگیر قیمت فلزات اساسی در تابستان و ثبت رکوردهای تاریخی به‌نظر می‌رسد که قیمت جهانی کالاها در وضعیت پایداری قرار گرفته است. در چنین فضایی بازار در انتظار گزارش عملکرد نمادهای وابسته به بازارهای جهانی است. بنابراین تحت تاثیر این فضا، تقاضا برای اسناد خزانه اسلامی افزایش یافت تا بدین طریق بازدهی بدون ریسک نصیب دارندگان این اوراق شود و شمار دیگری از سهامداران در پی نوسان‌گیری در تک‌نمادهایی چون گروه صنایع غذایی پارس بودند. دیروز حجم معاملات تک‌نماد گروه محصولات کاغذی فرابورس بیش از هفت میلیون سهم رقم خورد که این میزان معامله، نزدیک دو‌برابر میانگین هفتگی آن بود. به این ترتیب شاخص محصولات کاغذی فرابورس، نزدیک 2 درصد رشد روزانه را تجربه کرد و با احتساب معاملات روز گذشته، با افزایش بیش از 10 درصد در طول هفته اخیر همراه شد. حجم معاملات اسناد خزانه اسلامی بانکی نیز در روز گذشته افزایش داشت، چنان‌که معامله در نماد «سخاب4» نسبت به روز قبل(یکشنبه) نزدیک دو‌برابر شد. بر همین اساس اوراق «سخاب» روز گذشته بیشترین ارزش معاملات فرابورس را به نام خود ثبت کردد. نگاهی به جدول بیشترین ارزش معاملات نیز نشان می‌دهد که اوراق اسناد خزانه بانکی صدرنشین ارزش معاملات شدند و نماد «سخاب4» با ارزش بیش از 48 میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملاتی فرابورس را به ثبت رساند.از رخدادهای دیروز، انتشار گزارش فعالیت ماهانه شرکت پتروشیمی مارون در سامانه کدال بود. بر اساس این گزارش، تولیدات شرکت پتروشیمی مارون در ماه شهریور به میزان 4/ 2 درصد رشد داشته است. همچنین داده‌های این گزارش، از افزایش بیش از 12 درصدی درآمد ماهانه این شرکت حکایت دارد. با این وجود، روند معاملات بازار در روز گذشته گویای این است که سرمایه‌گذاران و فعالان بازار واکنش معناداری به انتشار این گزارش نشان ندادند و تنها 27 نفر از سهامداران حقیقی آن اقدام به فروش حدود 9 هزار و 500 سهم این نماد کردند.

 

جزئیات معاملات

دیروز حدود 201 میلیون ورقه بهادار در 33هزار و 494 نوبت معاملاتی در کل بازارهای فرابورس دست‌به‌دست شد. ارزش کل معاملات نیز بیش از 180 میلیارد تومان به ثبت رسید. از این میزان معامله، خریدوفروش حدود 90 میلیون سهم به ارزش حدود 30 میلیارد تومان به بازار اول و دوم فرابورس اختصاص یافت که نزدیک 15 درصد ارزش کل معاملات فرابورس است. در میان تغییرات قیمتی، نماد معاملاتی شرکت تازه‌وارد «ریشمک» با رشد نزدیک 5 درصدی بیشترین افزایش قیمت در میان شرکت‌های فرابورسی را به نام خود ثبت کرد. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و صنعتی و معدنی شمال‌شرق شاهرود به ترتیب با افت قیمت 1/ 4 و 8/ 3 درصد، بیشترین کاهش قیمت در فرابورس را رقم زدند. همان‌طور که اشاره شد، نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذی پارس با جابه‌جایی حدود 5/ 7 میلیون سهم، به ارزش 2 میلیارد و 800 میلیون تومان، بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در میان شرکت‌های فرابورس به‌ثبت رساند. نماد معاملاتی شرکت‌های مبین‌وان‌کیش و هتل کوثر اصفهان نیز پربیننده‌ترین نمادهای دیروز فرابورس بودند.

 

فروش بیشتر «حقیقی»ها

بررسی روند معاملات روز گذشته حاکی از فروش بیشتر سهام از جانب اشخاص حقیقی بود. چنان‌که شاهد جابه‌جایی یک میلیارد و 300 میلیون تومانی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی اشخاص حقوقی بودیم. به این ترتیب، اشخاص حقیقی در معاملات نمادهای معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، هتل پارسیان کوثر اصفهان و پالایش نفت لاوان بیشتر فروشنده بودند تا خریدار.بر همین اساس بیش از یک میلیون و 500 هزار سهم این سه نماد به سبد سهامداران حقوقی منتقل شد. از سوی دیگر، بیشترین خرید خالص سهامداران حقیقی در نمادهای ریل‌پرداز‌سیر و آتیه داده‌پرداز و ریل‌سیر‌کوثر به ثبت رسید. بنابراین با حمایت اشخاص حقیقی، شاخص گروه حمل و نقل فرابورس در روز گذشته نزدیک یک‌درصد رشد کرد.

 

«سخاب»ها در کانون توجه

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز نزدیک یک میلیون و 300 هزار ورقه در 660 نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش معاملات این اوراق به میزان 124 میلیارد تومان ثبت شد. خریدوفروش حدود یک میلیون و 200 هزار ورقه به بازار اسناد خزانه اسلامی تعلق گرفت که بیش از 60 درصد ارزش کل معاملات فرابورس را به ثبت رساند. نماد «سخاب4» با رشد 12/ 0 درصدی، بیشترین افزایش قیمت را در میان این اوراق تجربه و نرخ سود موثر 8/ 19 درصدی را نصیب دارندگان این اوراق کرد. همان‌گونه که اشاره شد، این نماد بیشترین حجم و ارزش معاملات در میان «سخاب»ها را به خود اختصاص داد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۲۶:۴۲ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد