بازار بورس به سوی تعادل

بازار بورس به سوی تعادل
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته آخرین پس‌لرزه‌های عرضه بزرگ هلدینگ خلیج فارس را با تسویه وجوه این خرید هزار میلیارد تومانی پشت سر گذاشت و رو به تعادل رفت.
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته آخرین پس‌لرزه‌های عرضه بزرگ هلدینگ خلیج فارس را با تسویه وجوه این خرید هزار میلیارد تومانی پشت سر گذاشت و رو به تعادل رفت.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با گذشت سه روز از عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس، بايد وجوه خرید روز نخست را می‌پرداختند که با تسویه این خرید، بازار آرامش بیشتری را تجربه کرد. به اين ترتيب از میانه ساعت معاملات به ویژه از ساعت 10 شاخص رو‌به رشد گذاشت و توانست بخش عمده‌ای از افت یک ساعت اول را جبران کند. بازار با تشکیل صف خرید برای نمادهای معدنی- فلزی به عنوان ضعیف‌ترین نمادهای بازار در طول هفته کاری گذشته آرامش بیشتری یافت تا در نهایت شاخص تن به 17واحد افت بدهد.
در همین حال در بازار انتشار گزارش‌های 12ماهه شرکت‌های عمده بورسی نیز امیدواری‌هایی را در بازار ایجاد کرده است؛ دیروز فولاد خوزستان گزارش 12ماهه خود را منتشر کرد که رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به سال قبل حکایت می‌کند. انتظار می‌رود شمار بیشتری از شرکت‌های بزرگ در روزهای آتی گزارش خود را منتشر کنند، به ویژه گزارش‌های شرکت‌های پتروشیمی در انتظار انتشار هستند. اکثر شنیده‌ها حکایت از گزارش‌های محافظه کارانه شرکت‌های بورسی در 12ماهه در گروه‌های پتروشیمی و نفتی دارد.
دیروز همچنین شرکت همراه اول نخستین مجمع سال جاری در میان شرکت‌های بزرگ را برگزار کرد که به تقسیم سود 902تومانی منجر شد. پرداخت فوری این سود از امروز نیز به بهبود نقدینگی آسیب دیده بازار کمک می‌کند. نقدینگی بازار به ویژه پس از عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس آسیب جدی دیده است که بايد جبران شود. در بازار دیروز در تحولات مهم معامله‌گران شاهد آن بودند که سخنگوی کمیسیون تلفیق از موافقت اعضای این کمیسیون با ارز ۲۴۵۰ تومانی در بودجه ۹۲ خبر داد. قادری ادامه داد: در خصوص قیمت هر بشکه نفت نیز در کمیسیون تلفیق مباحثی مطرح شد و نمایندگان نظرشان را در خصوص نفت بشکه‌ای 95 دلار عنوان کردند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به قیمت سال‌های گذشته نفت بشکه‌ای 95دلار می‌تواند قیمت قابل قبولی باشد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در خصوص قیمت ارز هم مباحث مفصلی داشتیم، بعضی‌ها اعتقادشان بر این بود که نرخ ارز را1700 تومان محاسبه کنیم که رای نیاورد؛ همچنین پیشنهاد 2 هزار و 2200 تومان هم رای نیاورد و در نهایت پیشنهاد دولت یعنی 2450 تومان رای آورد.
وی اضافه کرد: البته این به معنای حذف نظام شناور مدیریت شده نیست و نظام ارزی ما نظام ارزی شناور مدیریت شده است و ما تنها برای اینکه یک عدد ریالی را به عنوان درآمدهای نفتی در بودجه داشته باشیم، مقرر کردیم. این نماینده مجلس گفت: ما در بودجه هیچ جا اشاره به نرخ ارز نمی‌کنیم و نرخ مرجع نداریم؛ ما مبالغ را به صورت ریالی می‌بندیم. وی ادامه داد: مرجع تعیین نرخ ارز، شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی است و ممکن است که جمع بندی آنها این باشد که در حال حاضر منابع ارزی که در اختیارشان است می‌تواند 2450 تومان را تعریف کند و یک ماه دیگر درآمدهای ارزی اضافه شود و نرخ ارز را پایین بیاورند و این محدودیت قانونی برای آنها وجود ندارد.
در همین حال با اعلام حذف ارز مرجع از اقتصاد کشور و افزایش بهای مواد غذایی از جمله گوشت و روغن نباتی در روزهای اخیر معامله‌گران شاهد تشکیل صف‌های خرید در نماد غذایی‌ها بودند که این امر در مورد نمادهای قند و شکری بیشتر به چشم می‌خورد.
در بازار دیروز در گروه پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس همچنان مورد بحث کارشناسان بازار بود. در این نماد، تملک هلدینگ بر 45درصد سهام بازرگانی پتروشیمی که این شرکت مالک 95درصد «پترول» به همراه 17درصد سهام پتروشیمی پردیس و سهام قابل ملاحظه پتروشیمی کرمانشاه می‌باشد، از نکات جالب توجه است. در همین حال کارشناسان بازار در انتظار انتشار گزارش‌های 12ماهه شرکت‌های زیر‌مجموعه این هلدینگ به عنوان تصویری واضح‌تر از شرکت‌های زیر‌مجموعه آن هستند.
همچنين روز گذشته هلدینگ خلیج فارس شاهد شفاف‌سازی در مورد خوراک شرکت بود؛ هر چند که بهای خوراک این شرکت براساس بند حسابداری به صورت 65درصد فوب بر مبنای خوراک مایع اخذ شده و از این نظر با 95درصد شرکت‌های دیگر فاصله دارد، اما مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نامه‌ای به مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام نمود: حدود 97 درصد خوراک مصرفی شرکت‌های تولیدی میعانات گازی و یا مایعات از قبیل گاز طبیعی غنی و NGL و نفتا و سایر مشتقات نفتی است که از پالایشگاه‌ها دریافت مي‌شود و 3 درصد باقیمانده از گازهای اتان و سایر مشتقات گازی تامین مي‌شود. بنابراین افزایش قیمت خوراک گازی (متان و اتان) تاثیر چندانی در قیمت تمام شده محصولات شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ نخواهد داشت. ضمن اینکه گاز طبیعی متان به عنوان خوراک در هیچ یک از شرکت‌های بندر امام، بوعلی، پارس و برزویه مورد مصرف ندارد. در گروه پتروشیمی، دیروز شفاف‌سازی پتروشیمی شیراز مبنی بر احتمال عدم تکمیل طرح توسعه این شرکت در سال جاری باعث شد این شرکت به صف فروش فرو رود. این صف فروش بر هلدینگ نفت و گاز پارسیان نیز تاثیر منفی گذاشت. پتروشیمی شیراز در صورت تکمیل طرح توسعه به یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان اوره جهان تبدیل خواهد شد.در میان تولید‌کنندگان اوره دیروز پتروشیمی پردیس در گزارش سه ماهه واقعی منتهی به اسفند91 مبلغ 260 تومان به ازای هر سهم محقق کرده است. سود سال 92 شرکت (منتهی به 30 آذر 92) در حال حاضر مبلغ 1050 تومان می‌باشد که در سه ماهه 25 درصد آن را پوشش داده است. شرکت در سه ماهه فروش آمونیاک نداشته و هر کیلو اوره را نیز به طور میانگین 712 تومان به فروش رسانده است. نرخ فروش در آخرین بودجه ارائه شده 703 تومان بوده است. در گروه خودرویی، شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رنا با 300 میلیارد تومان سرمایه برای هر سهم در سال مالی منتهی به شهریور 92 بر اساس عملکرد واقعی دوره 6 ماهه نخست مبلغ 24 ریال زیان پیش‌بینی کرده که دوره 6 ماهه مورد بررسی منجر به زیان 80 ریالی به ازای هر سهم شده است.
«ورنا» طي نامه‌هایي در اسفند 90 و تیر 91 اعلام كرده که شرکت سرمايه‌گذاري گروه صنعتي رنا در نظر دارد در اجراي مصوبات هيات مديره شرکت نسبت به واگذاري سهام بلوکي ايران خودرو از طريق بورس اوراق بهادار اقدام كند و در حال انجام مذاکرات جهت فروش سهام فوق است اما واگذاري سهام فوق تاکنون صورت نگرفته است و اثرات آن در پيش‌بيني سال مالي منتهي به شهریور 92 لحاظ نشده است. در گروه انفورماتیک احتمال دریافت کارمزد از خدمات کارت‌های شتاب و شبکه پایانه‌های خرید وضعیت پیچیده‌ای را برای شرکت‌های خدمات کارت ایجاد کرده است.
مدیرعامل شاپرک از اجرایی شدن دریافت کارمزد بابت خدمات شرکت‌های psp در سال جاری خبر داد. سامان قطبی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در حال حاضر کارمزدی از هیچ تراکنشی دریافت نمی‌شود، در پاسخ به این سوال که عده‌ای از مغازه‌داران و فروشندگان یا خریداران در مورد شاپرک ابهاماتی از جمله کسر درصدی کارمزد دارند، گفت: البته پیشنهادی مبنی بر دریافت کارمزد بابت خدماتی که شرکت‌های psp می‌دهند به بانک مرکزی ارسال شده و منتظر پاسخ بانک مرکزی در این زمینه هستیم. در گروه فلزی دیروز نماد ملی مس به‌رغم شایعات منتشره در مورد احتمال عدم پوشش کامل سود سال 91 به صف خرید رسید.انتظار می‌رود شرکت تا 10 درصد کمتر از سود 137تومانی سال 91 را محقق کرده باشد. در گروه ساختمانی دیروز، آس‌پ به شفاف‌سازی در مورد قیمت سهم و EPS سال جاری خود پرداخته است. شرکت اعلام کرد: قیمت سهم بعد از بازگشایی نماد در تاریخ 4 دی ماه 91 و بعد از برگزاری مجمع سال 91، مبلغ3148 ریال بوده که در مقایسه با قیمت‌های امروز (320 تومان‌) تفاوت چندانی نداشته و این افزایش 27 درصدی ،پوشش کاهش قیمت این سهم در ماه‌های ابتدایی سال مالی جدید بوده است. حقوقی‌ها نیز بعد از برگزاری مجمع سال 91 در سهم خیلی فعال نبوده‌اند. افزایش بی‌سابقه نرخ مواد ،مصالح ساختمانی و دستمزدها و همچنین نرخ ارز، تاثیرات افزایش بهای تمام شده در بخش مسکن را در اواخر سال گذشته به همراه داشته است که در نتیجه شاهد افزایش نرخ مسکن بودیم و چون این روند فزاینده و رو به بالا بود، تغییر نگرش و تحلیل سهامداران را به سمت افزایش نرخ فروش مسکن در بخش املاک و تاثیر مثبت و صعودی در قیمت سهام شرکت‌های ساختمانی به دنبال داشت.
بالاخره اینکه سود هر سهم سال مالی منتهی به شهريور 92 شرکت به مبلغ 1122 ریال فعلا تعدیلی ندارد. در گروه برقی شرکت کمتر شناخته شده لامپ شهاب دیروز شاهد انتشار برخی خبرها بود.
میانگین بازدهی نماد معاملاتی شرکت لامپ پارس شهاب از ابتدای سال تاکنون حدود 38درصد بوده است و این در حالی است در مدت مشابه میانگین بازدهی این صنعت حدود 20درصد گزارش می‌شود.
فلاح مدیر امور سهام «بشهاب» درگفت‌وگو با خبرنگار بورس ریپورت،در خصوص این مطلب اظهار کرد: گزارش12ماهه سال 91 شرکت و همچنین گزارش مالی پیش‌بینی درآمد هر سهم سال 92 «بشهاب» هنوز آماده و تایید نشده است.
وی با اشاره به تصمیم شرکت جهت انجام افزایش سرمایه 150درصدی عنوان کرد: افزایش سرمایه مذکور از محل سود انباشته انجام خواهد گرفت و در حال حاضر گزارش توجیهی آن آماده شده است. به گفته این مقام مسوول‌ «بشهاب» برای سال مالی 92خود تصمیمی برای انجام طرح توسعه جدید ندارد. افزون بر اين، شرکت توانسته است حدود 80درصد از سود پیش‌بینی شده سال مالی91 خود را در 9 ماه پوشش دهد این در شرایطی است که پوشش کامل سود پیش‌بینی و همچنین افزایش آن به گزارش 12ماهه شرکت بستگی دارد که اطلاعات مربوط به آن هنوز آماده نشده است.
در گروه معدنی، مدیر عامل شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود پیرامون ارزیابی عملکرد سال گذشته در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز عنوان کرد: در ارتباط با عملکرد 12 ماهه سال 91 باید گفت که «کشرق» توانسته در دوره مذکور با تحقق 445 ریال سود به ازای هر سهم تقریبا به طور کامل پیش‌بینی سود برآوردی 447 ریالی خود را پوشش دهد. غلامرضا جلالی در ادامه افزود: می‌توان در بیان دلیل عمده پوشش کامل سود برآوردی هر سهم در سال گذشته به افزایش قیمت زغال‌سنگ در شش ماهه دوم سال به ترتیب به میزان 5/16 درصد در مرحله اول و در مرحله دوم به میزان 8/18 درصد اشاره کرد، که این افزایش به تصویب رسیده و به زودی ابلاغ خواهد شد. بنابراین این شرکت در پی رشد قیمت زغال‌سنگ، موفق به رشد سودآوری خود شده است. جلالی پیرامون وضعیت تولید شرکت در سال 91 و 92 اظهار کرد: برای سال گذشته و سال جاری تولید به ترتیب به میزان 160 هزار و 180 هزار تن برآورد شده، اما باید خاطر نشان کرد که این مجموعه از پتانسیل تولید به میزان بیش از آنچه برآورد شده برخوردار است. حال آنکه به دلیل احداث کارخانه زغال شویی، در سال 93 به زغال‌سنگ بیشتری نیاز است؛ از همین رو جهت تامین آن، از تولید مازاد برآنچه برآورد شده خودداری می‌شود. در مجموع بازار سهام دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات به 112میلیارد تومان رسید که 25درصد آن را معامله 8/36 میلیون سهم صنایع پتروشیمی خلیج فارس تشکیل داد. از 244 نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 93نماد با کاهش قیمت و 147نماد با رشد ارزش معامله شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت بودند.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۱:۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد