استراحت بازار بورس اوراق بهادار تهران

استراحت بازار بورس اوراق بهادار تهران
بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد حاکمیت جو استراحت و اصلاح قیمتی بود. بازار سهام از روز شنبه گذشته شاهد تلاش معامله‌گران حقیقی و حقوقی برای شناسایی سود و عرضه سهام بود که این امر دیروز بیش از گذشته به چشم می‌آمد.
با رسیدن شاخص به مرز45هزار واحد بیشتر کارشناسان انتظار رخداد این شرایط را داشتند که همین امر موجب شد دیروز بیشتر نمادها با عرضه‌های سنگین مواجه شده و برخی از نمادهای پیشرو بازار نظیر نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی با صف فروش مواجه شوند. در این میان خوش‌بینی نسبت به آینده بازار و حضور نقدینگی تازه در بازار موجب شد دیروز حجم معاملات به حد بی سابقه 386میلیارد تومان در بورس و فرا‌بورس برسد که اوج این حجم معاملات در نماد شگفتی ساز پالایشگاه تهران رقم خورد که نزدیک به 110میلیارد تومان از سهام این شرکت دست به دست شد. در همین حال نکته جالب در بازار دیروز ثبات صف خرید نماد هلدینگ خلیج فارس بود که این نماد پس از ورود پر حاشیه خود به بازار سرمایه همچنان با صف خرید و عدم تحرک به دلیل حجم مبناي بالا در آن مواجه است. در همین حال عدم انتشار گزارش شش ماهه شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ و 9 ماهه شرکت مادر نیز ابهامهایی را در مورد این نماد به همراه آورده است. از نکات قابل توجه دیگر در بازار دیروز اعلام عرضه اولیه دو شرکت پتروشیمی خراسان و مسکن شمال غرب در روز چهارشنبه همزمان با دومین روز نمایشگاه سالانه بورس بود که این عرضه‌ها می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران حقیقی را به سوی بازار جلب کند. مسکن شمال غرب از زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و پتروشیمی خراسان نیز از زیر‌مجموعه‌های هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و هلدینگ نفت و گاز پارسیان است. در بازار دیروز در تحولات کلان اقتصادی معامله‌گران شاهد اعلام رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به دکتر عباسی وزیر پیشنهادی دولت برای وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی بودند.
در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد اعلام شرایط معاملات توافقی در بازار پایه فرابورس بودند که به نوعی یادآور خاطره بازار سوم و چهارم در سال‌های گذشته است. نگاهی به گذشته از سال‌های 85 تا‌کنون نشان از آن دارد که همچنان بورس با همان مشکلات گذشته دست به گریبان است و نمادهایي که در آن زمان در بازار سوم و چهارم معامله شده بودند اینک با تعداد بیشتر راهی معاملات توافقی بازار پایه شده‌اند. در همین حال به‌رغم گذشت مدت قابل ملاحظه‌ای از فعالیت بازار پایه فرابورس همچنان عدم اعلام آمار این بازار به ویژه قیمت اوراق ابهاماتی را به ویژه در تضاد با ماده 31قانون بورس اوراق بهادار ایجاد کرده است. براساس ماده 31 «ﺑﻮرس» ﻣﮑﻠﻒ اﺳﺖ ﻓﻬﺮﺳﺖ، ﺗﻌﺪاد و ﻗﯿﻤﺖ اوراق ﺑﻬﺎدار ﻣﻌﺎﻣﻠﻪﺷﺪه در روزﻫﺎي ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ را ﻃﺒﻖ ﺿﻮاﺑﻂ ﻣﺼﻮب «ﺳﺎزﻣﺎن» ﺗﻬﯿﻪ و ﺑﻪ اﻃﻼع ﻋﻤﻮم ﺑﺮﺳﺎﻧﺪ. اﯾﻦ ﻓﻬﺮﺳﺖ در ﺣﮑﻢ ﺳﻨﺪ رﺳﻤﯽ اﺳﺖ و در ﺳﻮاﺑﻖ ﺑﻮرس ﻧﮕﺎهداري ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. از این رو چالش حل نشده‌ای در مورد تضاد فعالیت بازار پایه با وظایف بورس به چشم می‌خورد. در بازار دیروز در گروه پتروشیمی مدیر امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به زودی ٥٠ درصد باقی مانده سهام هلدینگ خلیج فارس به صورت بلوکی عرضه خواهد شد.
باقیمانده سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به زودی عرضه می‌شود. به گزارش ایرنا، مدیر امور مجامع و سهام شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: ٥٠‌درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس به زودی از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه معرفی خواهد شد و پیش بینی می‌شود این عرضه در قالب ٣ بلوک انجام شود. مرتضی رحیمیان افزود: هیات واگذاری با اعلام زمان و شرایط فروش نحوه عرضه سهام باقی مانده هلدینگ خلیج فارس را مشخص خواهد کرد و به طور یقین این عرضه‌ها به صورت بلوکی است. وی تصریح کرد: امسال با واگذاری پتروشیمی تبریز، سهم صنعت پتروشیمی از کل واگذاری‌ها در قالب سیاست‌های اصل ٤٤ قانون اساسی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. در این گروه، عدم تامین به موقع و کامل ماده اولیه مورد نیاز به منظور تولید محصول اصلی پتروشیمی فارابی طی سال گذشته موجب شد تا روند تولید مجتمع با موانعی رو‌به‌رو شود.
معاون بازرگانی شرکت پتروشیمی فارابی در ارتباط با وضعیت تولید طی سال گذشته در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد: در پی عرضه محصولات تولیدی شرکت پتروشیمی شازند اراک در بورس کالا از مرداد ماه سال گذشته و کاهش سهمیه خرید پتروشیمی فارابی از محصولات این شرکت، فرآیند تولید محصولات «شفارا» طی سال گذشته با مشکلاتی همراه بوده است.
امیر سامان اسفندیاری افزود: از این رو این شرکت درصدد افزایش تولید دیگر محصولات دیگر خود برآمده به گونه‌ای که می‌توان گفت این امر موجب تعدیل آثار منفی ناشی از کاهش تولید بر سودآوری «شفارا» طی سال گذشته شده است. در گروه غذایی، عضو هیات مدیره انجمن روغن نباتی از اعمال کاهش 10 درصدی قیمت روغن توسط سازمان حمایت خبر داد و گفت: ارز مرجع روغن برنگشته است و ثبت سفارش‌ها بر اساس ارز مبادله‌ای انجام می‌شود. ابوالحسن خلیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره وضعیت ارز مرجع روغن نباتی گفت: کلیه ثبت سفارش‌ها در شبکه بانکی بر اساس ارز مبادله‌ای صورت می‌گیرد و این به معنای آن است که ارز مرجع روغن نباتی در حال حاضر برای ثبت سفارش اختصاص نمی‌یابد. وی افزود: فقط موجودی مربوط به شرکت بازرگانی دولتی ایران با ارز مرجع وارد شده است و پس از آن واردات روغن با ارز مبادله‌ای بوده است. در همین حال، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت از تخصیص ارز مرجع به شکر خبر داد و گفت: از روز گذشته ۱۰۰ هزار تن شکر در بین صنوف و صنایع مختلف در حال توزیع است. حسن رادمرد در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در مورد وضعیت شکر و ارز مرجع این کالا اظهار داشت: در حال حاضر شکر ارز مرجع دریافت می‌کند و قصد افزایش قیمت شکر را نداریم. همچنین از نظر وضعیت ذخایر شکر خام و تصفیه شده نیز شرایط بسیار خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد.
اين در حالي است كه وضعیت واردات شکر همانند سابق است و تغییر خاصی رخ نداده است.
در گروه تجهیزات دیروز مپنا در حالی به دلیل شروع دوباره عرضه‌های سرمایه‌گذاری کارکنان مپنا با صف فروش همراه بود که معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از توافق با سازمان بورس برای معامله برق ۱۵ نیروگاه در بورس انرژی خبر داد و گفت: نقدینگی ماهانه ۱۰۰ میلیارد ریال تامین شد. در گروه سیمانی، مدیر مالی شرکت سیمان بهبهان در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز خاطرنشان كرد: در صورت اختیار انجمن سیمان پیرامون مدیریت بازار داخلی و خارجی و به دنبال آن گسترش بازارهای خارجی برای صادرات سیمان تنها بخشی از مشکلات شرکت‌های این صنعت بر طرف خواهد شد. زيرا مشکل اصلی شرکت‌های این گروه عدم دریافت درآمدهای حاصل از صادرات به صورت ارزی است.
محمدتقی معین پیرامون قیمت پایه صادرات سیمان ابراز کرد: تفاوت قیمت پایه فروش صادراتی سیمان در مقایسه با کشورهای خارجی بسیار بالا است به گونه‌ای که هر تن سیمان تولید شده در کشور با قیمت 50 تا 70 دلار به کشورهای خارجی صادر می‌شود، حال آنکه این محصول در کشورهای خارجی در محدوده قیمتی160 تا 180 دلار به ازای هر تن سیمان به فروش می‌رسد. بنابراين انتظار رشد قیمت پایه صادرات محصولات تا 150 دلار و با ارز مبادله‌ای توسط انجمن می‌رود.
محمدتقی معین افزود: به این ترتیب مقدار فروش صادراتی «سبهان» طی سال گذشته حدود 17 درصد رشد داشته که به مدد آن درآمد فروش صادراتی نیز با افزایش 49 درصدی همراه بوده است.
وی ادامه داد: محصولات تولیدی شرکت به کشور عراق صادر می‌شود و طی سال گذشته ارز مرجع به عنوان مبنای تسعیر ارز درآمدهای صادراتی در نظر گرفته می‌شد. حال آنکه در پی تصویب طرح حذف ارز مرجع و به روی کار آمدن ارز مبادله‌ای از سوی مجلس، «سبهان» نیز طی سال جاری درآمد حاصل از صادرات خود را با ارز مبادله‌ای در صورت‌های مالی تسعیر می‌کند، البته این نکته نیز حائز اهمیت است که این شرکت همانند سایر فعالان این گروه، درآمد حاصل از صادرات خود را به صورت ریالی دریافت می‌کند.
در گروه معدنی دیروز نمادهای سنگ‌آهنی در حالی با عرضه سنگین مواجه شدند كه در بخش عمده‌ای از نمادها با خریدهای مناسبی همراه شدند.
در همین ارتباط مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع معدنی امید در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: با تغییر شاخص‌های اقتصادی در کل دنیا به تدریج روند قیمت‌های جهانی که کاهش آنها نیز متأثر از همین تغییرات بود، روندی رو به رشد پیدا خواهد کرد. محمدعلی احمدزاده‌اصل با اشاره به چگونگی تداوم این رشد اظهار کرد: به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت‌های جهانی از حرکتی آرام، اما پیوسته برخوردار باشد و به احتمال زیاد شاهد جهش ناگهانی قیمت‌ها نخواهیم بود. وی اضافه کرد: نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر به دلیل کاهش محسوس P/E شرکت‌های این گروه، سهام آنها از پتانسیل مناسبی برای افزایش برخوردار است و به طور قطع در سال جاری شاهد رشد مناسب قیمت سهام آنها خواهیم بود. در گروه بانكي، پست بانك با انتشار آگهي، برگزاري مجمع سال‌هاي 89 و 90 خود در روز 29 ارديبهشت‌‌ماه جاري را اعلام كرد. در گروه لاستيكي نيز ايران‌تاير كه سال گذشته در بازگشايي نماد با 40 درصد رشد قيمت مواجه شده بود بار ديگر ديروز پس از بازگشايي 74 درصد رشد قيمتي را تجربه كرد. لاستيك بارز نيز ديروز در آستانه توقف نماد براي برگزاري مجمع افزايش سرمايه، با معاملات سنگيني مواجه شد. در مجموع بازار دیروز شرایط اصلاحی داشت که در آن شاخص 95 واحد افت کرد و به 44هزار و 898واحد رسید. از 251نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز 135واحد با کاهش قیمت و 110نماد با رشد ارزش معامله شدند و ساير نمادها بدون تغيير قيمت بودند.       
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۱۸:۴۵ قبل از ظهر
نظرات (1)

انوشه  ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۲۴:۱۸ قبل از ظهر

واسه دستای تپلی خیلی مناسبه کسایی که انگشت هاتی قوی دارن واسشون مناسبه البته من انگشتم لاغره خخخخخ ولی اینم تو کارایی هست که خیلی دوسش دارم

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد