حرکت منفی اما آرام آتی ادامه دارد

حرکت منفی اما آرام آتی ادامه دارد
روز دوشنبه برای سومین روز کاری متوالی بازارهای بین‌المللی، قیمت جهانی طلا 1433 دلار در هر اونس معامله شد.
روز دوشنبه برای سومین روز کاری متوالی بازارهای بین‌المللی، قیمت جهانی طلا 1433 دلار در هر اونس معامله شد. در آخرین روز کاری این بازارها، افزایش امیدواری‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصادی جهان و رشد شاخص‌های سهام آسیا به همراه افزایش ارزش دلار که در روزهای اخیر در برابر ین ژاپن به بالاترین رقم طی 4 سال گذشته رسیده است، موجب شد قیمت این فلز زرد در روز جمعه با سقوط 32 دلاری به پایین‌ترین رقم طی 2 هفته گذشته برسد.
هفته گذشته انتشار نرخ بیکاری آمریکا توسط وزارت کار این کشور موجب شد بانک مرکزی آمریکا بار دیگر نسبت به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی تجدید نظر کند و این مدت زمان و میزان اجرای طرح محرکه اقتصادی را کاهش دهد. برخی تحلیلگران بازارهای جهانی طلا معتقدند که قیمت جهانی طلا برای آغاز روند صعودی باید از سطح 1487 دلار عبور کند.
روز گذشته با بازگشایی بازارهای جهانی و افت قیمت اونس، بازار تهران نیز از ارزش هر مثقال طلایش کاست. در این روز افزایش محدود در قیمت دلار تا حدودی توانست اثر کاهش قیمت اونس طلا را خنثی کند. بهای دلار روز گذشته با افزایش یک درصدی به حدود 3500 تومان رسید. قیمت سکه نقدی اما روز گذشته نوسان چندانی نداشت که این موضوع باعث شد برخی کارشناسان بازار، از این امر به بزرگ شدن مجدد حباب سکه در بازار تعبیر کنند. بازار معاملات آتی در این روز شاهد نوسانات فراوان اما در دامنه محدود بود؛ به طوری که در فواصل زمانی کوتاه، به طور مداوم درصد تغییرات از مثبت به منفی و برعکس، تغییر می‌کرد. به گفته سلیمانی از کارگزاران بازار آتی سکه، دلیل این امر این است که اولا معامله‌گران کاهش چندانی را برای دلار پیش‌بینی نمی‌کنند و از سوی دیگر معامله‌گران این بازار قصد کاهش قیمت برای سکه آتی را بیش از این ندارند و بازار چندان فروشنده نیست که اين مسئله به‌دليل پیش‌بینی آنها از حباب گرفتن مجدد سکه نقدی است.
برخی سرمایه‌گذاران بازار ارز نيز، انتظار افزایش بهای دلار در روزهای آینده را دارند و اقدام به فروش دلار در بازار نکردند که این امر موجب بالا رفتن محدود قیمت دلار در بازار شد. دیروز در بازار قراردادهای سکه آتی، کف قیمت‌ها برای هر سه سررسید، کمتر از قیمت تسویه روز قبل از آن بود. از طرفی حجم معاملات هم مجددا همچون هفته گذشته بسیار کاهش یافت و نشان از حضور کمرنگ معامله‌گران در این بازار داشت که ترجیح می‌دهند منتظر اتفاقات روزهای آینده در مورد خبرهای انتخاباتی و همچنین مذاکرات روز پنج‌شنبه در استانبول باشند. به هر حال اتفاقات این هفته توانست تا حدودی بازارها را از رکود خارج کند، اما با این حال تحولات بازار در حد انتظار نبود به نحوی که باز هم چشم‌ها به هفته آینده و روشن شدن مسائل جدیدتری از انتخابات دوخته شده است.
روز دوشنبه بعد از نوسانات فراوان در بازار آتی سکه، در نهایت سکه سررسید اردیبهشت با کاهش 25/0 درصد، سررسید خرداد با افت 14/0 درصد و سکه سررسید تیرماه با کاهش 01/0 درصدی به ترتیب در محدوده قیمت (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 299 هزار تا یک میلیون و 305 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 335 هزار تا یک میلیون و 377 هزار و سکه سررسید تیرماه در محدوده یک میلیون و 371 هزار تا یک میلیون و 377 هزار تومان معامله شد. در این روز قیمت سکه سررسید اردیبهشت در پایین‌ترین حد، با بهای سکه نقدی برابری می‌کرد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۶:۲۷:۳۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد