سکه آتی، خوش‌بین به نتایج مذاکرات

سکه آتی، خوش‌بین به نتایج مذاکرات
روز چهارشنبه بهای طلا در بازارهای بین‌المللی سقوط جدیدی را تجربه کرد که امواج آن در بازار داخلی پس از یک روز تعطیلی، سبب کاهش قیمت انواع طلا شد. احتمال توقف سیاست‌های انبساطی و همچنین گزارش‌های اقتصادی مثبت از اقتصاد آمریکا موجب این ریزش شد.
روز چهارشنبه بهای طلا در بازارهای بین‌المللی سقوط جدیدی را تجربه کرد که امواج آن در بازار داخلی پس از یک روز تعطیلی، سبب کاهش قیمت انواع طلا شد. احتمال توقف سیاست‌های انبساطی و همچنین گزارش‌های اقتصادی مثبت از اقتصاد آمریکا موجب این ریزش شد.
در همین حال در روزهای اخیر پیش بینی‌هایی از سقوط قیمت اونس به کانال 1000 دلاری به گوش می‌رسد؛ چراکه بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که قیمت جهانی طلا به زودی به کمتر از 1200 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. اکنون قیمت طلا نسبت به ماه‌های گذشته در پایین‌ترین سطح تثبیت شده است، بنا براین احتمال کاهش بیشتر قیمت جهانی این فلز وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، اقدامات دولت هند نیز در کاهش تقاضا و واردات طلا تاثیر زیادی بر افت احتمالی قیمت طلا خواهد داشت؛ چراکه هند بزرگ‌ترین واردکننده طلای جهان به شمار می‌رود. البته ریزش قیمت اونس روز گذشته در حالی رخ داد که تقاضای این فلز زرد رنگ در روزهای اخیر در بازارهای چین و هند افزایش یافته بود.
قیمت طلا در بازارهای داخلی روز گذشته در ادامه روند کاهشی خود مجددا افت کرد. در این روز بازار سکه به تبع کاهش قیمت طلا، ریزش حدود 20 هزار تومانی را به خود دید. يکی از دلايل کاهش قيمت در بازار داخلی خبر تزريق سکه‌های پيش فروش شده اسفند 91 به بازار از سوی بانک مرکزی است. بنا به اعلام این بانک، خريداران سکه‌های پيش فروش شده می‌توانند در هفته آينده برای تحويل سکه‌های خود به بانک‌ها مراجعه کنند. روز گذشته رییس کل بانک مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری موج اعلام کرد که برای 15 سال طلا خریداری شده و بانک مرکزی تمهيداتی را نيز برای اين بخش از تحريم‌ها در نظر گرفته است، بنابراين به هيچ مشکلی بر نخواهیم خورد. وی همچنین با اشاره به تقويت مرکز مبادلات ارزی از سوی بانک مرکزی تصريح کرد: ظرف يک ماه گذشته سه ميليارد دلار در اختيار مرکز مبادلات ارزی قرار گرفته است. در همین حال قیمت دلار نیز روز گذشته کاهش یافت. این در حالی است که در این روز رییس کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد که بر اساس آخرین تصمیم مجلس، در نهایت مکانیزم تعیین نرخ ارز به عهده بانک‌ مرکزی گذاشته شده است.
روز گذشته همچنین چشم معامله‌گران سکه، ارز و بازار آتی، به مذاکرات هسته‌ای و همین طور پاسخ نهایی اتحادیه اروپا به ایران دوخته شده بود. کاهش قیمت‌ها نشان از وجود جو خوش‌بینی در این بازارها داشت؛ به طوری که قیمت سکه در معاملات آتی بورس کالا بیش از روزهای گذشته، شاهد ریزش بود. در همین حال حجم معاملات در روز چهارشنبه در این بازار به طرز چشمگیری کاهش یافت که نشان از انتظار معامله‌گران و امتناع از ایجاد موقعیت‌های جدید خرد یا فروش بود.
نوسانات سکه در معاملات آتی بورس کالا روز چهارشنبه در هر سه سررسید در دامنه زیر 2 درصد منفی شد. سکه سررسید اردیبهشت با کاهش 33/1 درصد، سررسید خرداد با افت 18/1 درصد و سکه سررسید تیر ماه با 24/1 درصد کاهش به ترتیب در محدوده قیمتی (پایین‌ترین و بالاترین قیمت) یک میلیون و 290 هزار تا یک میلیون و 296 هزار تومان، سررسید خرداد در محدوده یک میلیون و 324 هزار تا یک میلیون و 330 هزار تومان و سکه سررسید تیرماه در محدوده یک میلیون و 361 هزار تا یک میلیون و 367 هزار تومان معامله شد.
بر اساس آخرین اطلاعیه بورس کالای ایران، ﻓﺮآﻳﻨﺪ ﺗﺤﻮﻳﻞ سکه ﻗﺮارداد آتی اردﻳﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه 92 ، در روزﻫﺎی 28 و 29 اردﻳﺒﻬﺸﺖ ﻣﺎه 1392 اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ؛ بنابراين ﻛﻠﻴﻪ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن ﻓﺮوﺷﻨﺪه و ﺧﺮﻳﺪار دارای ﻣﻮﻗﻌﻴﺖ ﺗﻌﻬﺪی ﺑﺎز ﻣﻮﻇﻔﻨﺪ ﺑﺮاﺳﺎس ﺿﻮاﺑﻂ اﻋﻼم ﺷﺪه در سایت بورس کالای ایران، ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻮﻳﻞ ﺳﻜﻪ ﺧﻮد اﻗﺪام كنند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۷:۵:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد