بیشترین افت آیفکس در ۱۱ ماه اخیر

 بیشترین افت آیفکس در ۱۱ ماه اخیر
شاخص فرابورس در جریان معاملات روز گذشته با افت چشمگیر ۲۲ واحدی (۴/ ۲ درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۶/ ۹۱۵ واحدی ایستاد. این افت بیشترین ریزش شاخص فرابورس از ۱۹ آبان ماه سال گذشته به شمار می‌رود.

بازار سهام از روز شنبه در روند ریزشی قرار گرفته است و همچنان بر مدار نزولی در حرکت است. معاملات دیروز زیر سایه سنگین احتیاط با فشار فروش همراه بود. سهامداران حقیقی که در فضاهای هیجانی بازار بیشتر فروشنده‌اند دیروز نیز عمدتا در صف‌های فروش نشستند تا بیشترین افت شاخص فرابورس در ۱۱ ماه اخیر به ثبت رسد.

به نظر می‌رسد نگرانی‌ها و التهابات در فضای سیاسی کشور سایه خود را بر بازار سهام گسترده است. غالب معامله‌گران، احتیاط بیشتری را چاشنی کار خود کرده و تصمیم به خروج از بازار گرفته‌اند. ترامپ در هفته گذشته اظهار کرد که پایبندی ایران به برجام را رد می‌کند. موضع‌گیری مجدد رئیس‌جمهوری‌ آمریکا درباره برجام با موجی از نگرانی‌ها در بین سرمایه‌گذاران همراه شده است. در چنین فضایی بود که سهامداران کم‌کم ترجیح دادند از بازار خارج شوند تا ببینند سرانجام برجام چه خواهد شد. بر همین اساس روز گذشته همگام با ریزش بورس تهران، شاهد افت قیمت سهام در اغلب نمادها در فرابورس ایران بودیم. چنان‌که از ۲۴ صنعت فعال در فرابورس، شاخص ۲۳ صنعت کاهش یافت. شاخص بسیاری از گروه‌ها بیش از ۴ درصد افت کرد. دیروز شاخص گروه فلزات اساسی نزدیک ۵/ ۳‌درصد افت کرد؛ شاخص گروه محصولات پتروشیمی نیز افت ۵/ ۲درصدی را شاهد بود. از نمادهای اثرگذار دیروز، شرکت‌های بزرگ زیرگروه پتروشیمی و فلزات اساسی بودند که بیشترین تاثیر را بر افت شاخص فرابورس داشتند. به این ترتیب، معاملات منفی در نماد شرکت پتروشیمی مارون با تاثیر بیش از ۷ واحد، بیشترین اثر بر افت شاخص را رقم زد. نمادهای زیرگروه فلزی، از جمله شرکت فولاد هرمزگان جنوب، سهامی ذوب آهن اصفهان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه نیز در مجموع نزدیک ۶ واحد شاخص را تنزل دادند. دو نماد شرکت پالایش نفت شاوان و پالایش نفت شیراز نیز تاثیر نسبتا بالایی در کاهش نماگر فرابورس داشتند. تنها صنعتی که در بازار دیروز با رشد شاخص همراه شد گروه مواد و محصولات دارویی بود. حمایت تمام‌قد سهامدار حقوقی از نماد معاملاتی داروسازی کاسپین، معاملات مثبت در نماد تولید و صادرات ریشمک و همچنین رشد قیمت سهام داروسازی تولید دارو شاخص این گروه را ۲/ ۱ درصد افزایش دادند. شرکت تولید و صادرات ریشمک با رشد قیمت حدود یک درصد، پربیننده‌ترین نماد معاملاتی دیروز فرابورس بود. بیشترین ارزش معاملاتی شرکت‌های فرابورس نیز با رقم ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون به نام نماد «ریشمک» ثبت شد. معامله حدود ۶۰ میلیون سهمی در نماد سهامی ذوب‌آهن اصفهان این نماد را در صدر بیشترین حجم معامله فرابورس نشاند. نماد تازه‌وارد لیزینگ ایران شرق نیز که از روز گذشته وارد معاملات شده است با رشد قیمت نزدیک ۵ درصدی بیشترین افزایش قیمت را به ثبت رساند. در مقابل، بیشترین کاهش قیمت در میان شرکت‌های فرابورس به نام نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی به ثبت رسید. در مجموع روز گذشته شاهد خریدوفروش نزدیک ۳۰۰ میلیون اوراق بهادار از جمله سهم، حق‌تقدم، اوراق تسهیلات مسکن و اسناد خزانه اسلامی به ارزش ۳۳۰ میلیارد تومان بودیم. از این میان، دست به‌دست شدن ۱۳۶‌میلیون سهم و حق تقدم به بازار اول و دوم فرابورس تعلق گرفت. حدود ۸۰ درصد ارزش کل معاملات دیروز به دادوستد در بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص یافت. بر همین اساس معاملات اوراق اسناد خزانه در صدر بیشترین ارزش معاملاتی فرابورس قرار گرفت. در تحولات مهم پیرامون فرابورس و در ادامه عرضه‌های اولیه اخیر، امروز (دوشنبه، هفدهم مهرماه) تعداد ۸۰ میلیون سهم از کل سهام شرکت آسیا سیر ارس، از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت توکا ریل به روش ثبت سفارش عرضه می‌شود.
 عرضه‌ «سخاب ۷» در روز دوشنبه

دیروز، آخرین روز معاملات اوراق «اخزا» در فرابورس بود. بر این اساس، نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم در نماد «اخزا۱۱»، در پایان معاملات دیروز، شانزدهم مهرماه متوقف شد.این در حالی است که امروز(دوشنبه، هفدهم مهر) اوراق اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید بیست و هشتم اسفندماه سال بعد(سال ۹۷) برای اولین بار پس از پذیرش در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس در نماد «سخاب۷» عرضه می‌شود تا آخرین عضو خانواده «سخاب‌ها» به جمع آنها بپیوندد. به این ترتیب، در بازار اسناد خزانه اسلامی یک نماد (اخزا۱۱) بسته شد و نماد جدید دیگری (سخاب۷) باز می‌شود.
تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها

برآیند تغییر مالکیت روز گذشته فرابورس نیز همچون اغلب روزهای گذشته به نفع بازیگران حقوقی به پایان رسید. بر این اساس بیش از ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از سبد سهامداران حقیقی به مجموع دارایی اشخاص حقوقی فرابورس افزوده شد. در جریان دادوستدهای دیروز سهامداران حقیقی در معاملات نمادهای هتل پارسیان کوثر اصفهان، پالایش نفت لاوان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بیشتر فروشنده بودند تا خریدار. در معاملات این سه نماد بود که بیشترین جابه‌جایی سهام به نفع اشخاص حقوقی رقم خورد. از سوی دیگر، شاهد خرید بیشتر اشخاص حقیقی در نمادهای توکاریل، توکا رنگ فولاد سپاهان و داروسازی تولیددارو بودیم که در مجموع نزدیک ۶۰ میلیون به سبد سهامداران حقیقی واریز شد.

منبع خبر: 
  ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۷:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد