توقف روند نزولی شاخص سهام

 توقف روند نزولی شاخص سهام
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد توقف افت شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به رشد نمادهایی نظیر ملی مس، مخابرات و پالایشگاه‌های بندرعباس و تهران شاهد رشد ۴۷ واحدی شاخص کل بودند. امری که کارشناسان آن را به بازگشایی مناسب بازارهای جهانی نسبت می‌دهند. دیروز بازار با انتشار نامه‌ای از سوی بانک مرکزی مواجه شد که در آن ناصر حکیمی، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی از کاهش کارمزدهای عملیات کارتی خبر داد. اقدام بانک مرکزی دیروز به تشکیل صف‌های فروش در نمادهای اصلی گروه شامل کارت اعتباری کیش، تجارت الکترونیک پارسیان، به‌پرداخت و آسان‌پرداخت منجر شد.

در مدل جدید قرار است کارمزد برخی تراکنش‌های خرید مانند خرید شارژ به‌طور کامل از دارنده کارت دریافت شود و در مورد دیگر تراکنش‌های خرید هم تا سقف مشخصی از مبلغ کارمزد توسط دارنده کارت و از مبلغی به بالا توسط پذیرنده پرداخت شود. به‌نظر می‌رسد این سقف بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود. از سوی دیگر سقف کارمزد پرداختی به شرکت‌های پی‌اس‌پی که تاکنون یک درصد تا سقف ۲۰۰ تومان بوده به رقم ثابت ۱۵۰ تومان کاهش پیدا می‌کند. متوسط کارمزد دریافتی شرکت‌های پی‌اس‌پی اکنون حدود ۱۷۵ تومان در ازای هر تراکنش خرید است. به دنبال این نامه شرکت کارت اعتباری کیش در نامه‌ای ارائه پیش‌بینی جدید در مورد درآمدهای شرکت را منوط به شفاف شدن نرخ‌های خدمات از سوی بانک مرکزی اعلام کرد. همچنین سعید جهانشاهلو معاونت مالی و پشتیبانی شرکت آسان‌پرداخت در این خصوص شفاف سازی کرد: سازمان در این مورد درخواست شفاف‌سازی کرده و به‌زودی اطلاعات کافی در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت. در رابطه با موضوع مطرح شده توجه به دو نکته ضروری است؛ نخست آنکه بخشی از درآمد‌های شرکت مربوط به کارمزد می‌شود و بخش عمده درآمدهای «آپ» از محلی غیر از کارمزد شاپرک است. نکته دوم آنکه شرکت خدمات PSP ارائه می‌کند و در هر صورت بابت ارائه این خدمات، کارمزدی دریافت خواهد شد. قرار نیست کارمزد خدمات PSP قطع شود و فقط محل دریافت کارمزدها مورد بحث است.  در بازار دیروز در کنار این تحولات، نکته مهم دیگر بازار رسیدن ارزش دلار به ورای مرز ۴هزار تومان بود.

 دیروز دلار پس از رشد یک درصدی روز چهارشنبه هفته گذشته برای دومین بار شاهد یک درصد رشد در روز بود که همین موضوع نظرها را به سوی بازار ارز جلب کرد. در گروه کانی غیرفلزی شرکت شیشه همدان از تمامی سهامداران، وکیل یا قائم‌مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت ۱۵ روز شنبه ۲۹ مهر ماه در محل هتل سیمرغ برگزار می‌شود، حاضر شوند.  در گروه انفورماتیک شرکت داده گستر نوین معروف به «های وب» مجوز اپراتور مجازی تلفن همراه نوع اول را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرد و با رشد قیمت سهام روبه‌رو شد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که تاکنون به شرکت‌هایی چون کیش‌سل پارس، نگین ارتباطات آوا و ارتباطات همراه شاتل مجوز اپراتور مجازی تلفن همراه داده، برای شرکت بورسی داده‌گستر نوین این مجوز را برای ۵ سال صادر کرد.

اعلام خبر این رویداد که مجوز آن صادر شده موجب رشد نسبی معاملات «های‌وب» شده است. اپراتور مجازی تلفن همراه یا MVNO (برگرفته از Mobile Virtual Network Operator) نوعی اپراتور موبایل تلقی می‌شود که عملا دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها نیست. این اپراتورها معمولا با یک اپراتور موبایل (MNO) که دارای امکانات فیزیکی برای ارسال مکالمات و داده‌ها است، قرارداد منعقد می‌کنند تا با خریداری خدمات به شکل عمده از آنها، بتوانند به فروش با نام و برند اختصاصی خود بپردازند. در گروه تصفیه نفت دیروز نفت بهران اعلام کرد که قصد افزایش سرمایه معادل ۵۰درصد را دارد. این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد. در گروه پتروشیمی نیز هلدینگ خلیج فارس برای روز سی‌ام ماه جاری سهامداران خود را برای مجمع عادی سالانه و فوق‌العاده افزایش سرمایه دعوت کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۲۵۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۶۳میلیارد تومان بالغ شد.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۵۳:۳۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد