نوسان صفر درصدی آیفکس

 نوسان صفر درصدی آیفکس
شاخص کل فرابورس ایران طی معاملات روز گذشته با افت ناچیز ۲/ ۰ واحدی همراه شد و در سطح ۲/ ۹۴۵ واحدی قرار گرفت. نماگر فرابورس از آغاز معاملات هفته جاری وارد مدار صعودی شد و حدود ۸/ ۱ درصد در سه روز نخست این هفته افزایش یافت. با این وجود، روز گذشته شاهد افت قیمت در نمادهای معاملاتی اغلب گروه‌های فرابورسی بودیم.

دیروز به‌رغم روند صعودی قیمت‌ها در بورس تهران، اکثر نمادها در فرابورس ایران با افت قیمت همراه شدند. بر این اساس شاخص ۱۶ گروه از صنایع ۲۴‌گانه فعال در بازار اول و دوم فرابورس منفی شد. با توجه به ارزش بازار بالای دو گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی در بازار اول و دوم فرابورس، معاملات در این دو گروه تاثیر قابل توجهی بر شاخص فرابورس خواهد گذاشت (بیش از ۵۲ درصد از ارزش کل بازار اول و دوم فرابورس متعلق به نمادهای زیرگروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی فرابورس است). بنابراین، هرگونه رشد یا افت قیمت در نمادهای این دو صنعت در محاسبه شاخص این بازار تاثیرگذار است. مروری بر تحرکات معامله‌گران در بین این دو صنعت، تا حدودی از فراز و فرود نماگر بازار پرده برمی‌دارد. دیروز معاملات مثبت در نمادهای گروه پتروشیمی حدود ۳/ ۱ واحد در محاسبه شاخص کل اثر فزاینده داشت. معاملات مثبت در گروه پتروشیمی، روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی زاگرس را در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس قرار داد. پتروشیمی زاگرس در آخرین گزارش عملکرد خود برای ۶ ماه نخست سال، ۲۸۵ تومان سود به ازای هر سهم محقق کرده است. صعود قیمت جهانی متانول به سطح ۳۴۰ دلاری و روند رو به رشد نرخ دلار در بازار ارز چشم‌انداز روشنی پیش پای سهامداران قرار داده است. به همین دلیل این نماد از روز شنبه هفته جاری با صف‌های سنگین خرید همراه بود. دیروز نیز بیش از یک میلیون سهم این نماد با رشد قیمت ۸۳/ ۰ درصدی دست‌به‌دست شد. علاوه بر این، نمادهای پتروشیمی خراسان و مارون نیز روز گذشته بر رشد «آیفکس» اثر داشتند. همان طور که در گزارش‌های قبلی «دنیای اقتصاد» گفته شد، نرخ محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را تجربه می‌کند. این امر مطابق آنچه گفته شد بر روند آتی قیمت سهام این گروه اثر‌گذار خواهد بود. گروه فلزات اساسی به‌رغم تعدیل‌های مثبت در غالب نمادهای زیرمجموعه خود با افت شاخص همراه شد. شاخص گروه فلزات اساسی روز گذشته حدود ۳۷/ ۰ درصد کاهش یافت. سومین صنعت بزرگ فرابورس(به لحاظ ارزش بازار) گروه پالایشی است. روز گذشته در گروه پالایشی نیز معاملاتی مثبت رقم خورد و شاخص این صنعت را حدود ۶۵/ ۰ درصد ارتقا داد. روز گذشته ۶ گروه محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، انبوه‌سازی و مستغلات، سرمایه‌گذاری، رایانه و گروه واسطه‌گری‌های مالی فرابورس با رشد شاخص همراه شدند. حدود ۴۸ درصد ارزش بازار اول و دوم فرابورس به این ۶ صنعت تعلق دارد.
 توقف فلزی‌ها

روز پنج‌شنبه هفته گذشته بود که تعدیل مثبت نماد معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب روی سامانه کدال قرار گرفت. فولاد هرمزگان در گزارش پیش‌بینی جدید، سود هر سهم را ۱۵۰‌ریال به ازای هر سهم اعلام کرد. پیش‌بینی قبلی شرکت معادل ۹۶ریال بود. به این ترتیب سود خالص «هرمز» در پیش‌بینی جدید با تعدیل ۶۰ درصدی به بازار ارائه شد. تعدیل مثبت ۶۰‌درصدی هرمز سبب شد تا طبق دستورالعمل سازمان بورس و اوراق بهادار این نماد متوقف شود. بنا بر دستورالعمل جدید سازمان، قرار بر این بود که نمادهای متوقف شده حداکثر ۹۰‌دقیقه بعد از توقف بازگشایی شوند. با این وجود نماد هرمز پس از چند روز توقف هنوز به گردونه معاملات باز نگشته است. روند کُند بازگشایی نمادهای متوقف شده در گروه فلزی تنها مربوط به نماد «هرمز» نیست. روز دوشنبه نیز نماد معاملاتی شرکت آهن و فولاد ارفع به دلیل تعدیل منفی متوقف شد. این شرکت بر اساس آخرین پیش‌بینی شرکت آهن و فولاد ارفع سود هر سهم را ۴۷۱ ریال عنوان کرد. اما طبق عملکرد واقعی این شرکت برای دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور امسال، به هر سهم زیانی ۴۱‌ریالی تحمیل شده است.در ادامه توقف‌ نمادهای گروه فلزات اساسی فرابورس، دیروز نیز نماد معاملاتی شرکت‌های معدنی کیمیای زنجان گستران، زرین معدن آسیا با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل پیش‌بینی سال مالی ۱۳۹۶ متوقف شدند. شرکت زرین معدن آسیا، سود هر سهم را در آخرین پیش‌بینی‌اش ۶۳۵ ریال در نظر گرفته است. این شرکت برای دوره مالی منتهی به ۳۱ شهریور سال جاری سودی ۳۹۷ ریالی را محقق کرد. بنابراین، نماد «فزرین» با تحقق این سود، بیش از ۶۲ درصد از سود مفروض خود را پوشش داده است.
خرید بیشتر حقوقی‌ها

در تحولات دیروز، معاملات فرابورس با خرید بیشتر از سوی سهامداران حقوقی به پایان رسید. دیروز اشخاص حقوقی بودند که بیشتر در سمت خریدار ظاهر شدند. بنابراین، روز گذشته در معاملات بازار اول و دوم فرابورس بیش از ۵/ ۲ میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی اشخاص حقوقی اضافه شد. بیشترین خالص خرید اشخاص حقوقی فرابورس به واسطه معامله در نماد شرکت‌های توسعه و عمران استان کرمان، آتیه داده‌پرداز، سرمایه‌گذاری سبحان و شرکت لیزینگ ایران و شرق صورت گرفت. از سوی دیگر، معامله در نمادهای هتل کوثر اصفهان، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی مارون بیشترین خالص خرید سهامداران حقیقی را به ثبت رساند. معامله اشخاص حقیقی در این چهار نماد، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ارزش دارایی اشخاص حقیقی افزود.
چه خبر از سخاب‌ها؟

در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز روز گذشته حدود ۴۹۲ هزار و ۶۸۹ برگه بهادار به ارزش حدود ۴۷ میلیارد تومان در بین معامله‌گران دست‌به‌دست شد. از این میزان، جابه‌جایی بیش از ۴۱۳ هزار برگه به بازار اسناد خزانه اسلامی بانکی اختصاص یافت. ارزش معاملات اوراق «سخاب» نیز در روز گذشته به میزان ۳۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ثبت رسید. در میان این اوراق، نماد «سخاب۷» با رشد قیمت ۳/ ۰ درصدی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد. با احتساب این رشد، نرخ سود موثر اوراق «سخاب۷» به رقم ۲/ ۱۵ درصد رسید که نسبت به روز دوشنبه ۲/ ۰ واحد درصد کاهش یافته است.

 

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۳ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۳:۲۵ قبل از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد