نوسان دلار و طلای جهانی

نوسان دلار و طلای جهانی
کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی می‌تواند به‌عنوان سیگنالی حمایتی از بازار طلا خودنمایی کند، اگرچه این روند کاهشی با سرعت بیشتر از انتظار محقق شده تا جایی که در فاصله چند روز، کمتر از یک درصد از ارزش دلار آمریکا در مقایسه با سبدی از ارزهای معتبر از بین رفته است.

کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی می‌تواند به‌عنوان سیگنالی حمایتی از بازار طلا خودنمایی کند، اگرچه این روند کاهشی با سرعت بیشتر از انتظار محقق شده تا جایی که در فاصله چند روز، کمتر از یک درصد از ارزش دلار آمریکا در مقایسه با سبدی از ارزهای معتبر از بین رفته است. اگرچه در بازارهای جهانی سیگنال اقتصادی مهم برای توجیه این وضعیت دیده نمی‌شود ولی در حاشیه بازارها خبرهای دیگری در جریان است. جروم پاول، رئیس جدید فدرال رزرو اگرچه هنوز تاثیرگذاری واقعی با تغییر برخی رویکردها در بازارها نداشته است ولی هشدار جانت یلن درخصوص آینده بازار و همچنین اجرایی‌شدن سریع‌تر از انتظار افزایش نرخ بهره موجب شده تا نگرانی‌هایی پراکنده در بازارهای جهانی دیده شود. این در حالی است که کارنامه پیشین پاول در رأس وزارت خزانه‌داری آمریکا در دوره بوش پدر نشان می‌دهد که وی به تاثیرگذاری و بازیگری مستقیم در بازارها علاقه‌مند است که البته نگرانی‌هایی را درخصوص ثبات اقتصادی در آمریکا ایجاد کرده که این نگرانی‌ها در نهایت به کاهش ارزش دلار منجر شده است.

 این احتمال وجود دارد که حجم تزریق دلار به بازار آمریکا و یا بازارهای جهانی افزایش یابد که از هم اکنون بازارها با کاهش ارزش دلار در برابر این احتمال واکنش نشان داده‌اند. البته رشد نسبی شاخص‌های سهام آمریکا و البته روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای کالایی نشان می‌دهد که جریان رو به رشد فعلی در اقتصاد و بازارها می‌تواند باز‌هم ادامه یابد که نگرانی از نوسان ارزش دلار را کاهش می‌دهد. البته تغییر مورد درخواست ترامپ در فدرال‌رزرو و سیاست‌های اقتصادی کاخ‌سفید احتمال حمایت بیشتر از اقتصاد آمریکا را مطرح می‌کند، اگرچه ذات کاهش ارزش دلار می‌تواند به رشد قیمت‌ها و حتی تقویت تورم در بازار آمریکا منجر شود. با توجه به ثبات نسبی ارزش دلار در بازارهای جهانی در روزهای اخیر پس از کاهش نرخ روزهای قبل می‌توان باز‌هم به ثبات قیمتی امیدوار بود ولی تداوم اما و اگرهای فعلی و روی کار آمدن رئیس جدید فدرال‌رزرو شاید به کاهش بیشتر ارزش دلار کمک کند. این در حالی است که به روزهای پایانی سال میلادی نزدیک می‌شویم و با توجه به جذابیت خرید نقدی در بازارهای مختلف و فصل مسافرت‌های زمستانی در نیمه شمالی جهان و جشن‌های ژانویه شاید افزایش ارزش دلار به‌صورت سنتی بتواند به فاکتوری حمایتی از بازار بدل شود.

همان‌گونه که در هفته‌های گذشته به آن اشاره شد بازار طلا برای کوتاه‌مدت در مسیر رشدی نسبی قرار گرفته و البته این شرایط در هفته‌های اخیر خودنمایی می‌کند اگرچه روند افزایشی نرخ با برخی شکست‌های مهم قیمتی همراه بوده ولی نوسان نرخ به‌صورت کلی نشان‌دهنده جذابیت بازار برای کوتاه‌مدت است. با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای کالایی و سهام و جریان مثبت اقتصادی در روزها و هفته‌های پایانی سال ۲۰۱۷ می‌توان گفت که این روند افزایشی اگرچه در کوتاه مدت قابل رهگیری است ولی به یک فاز تعدیل نرخ نیاز دارد ولی پس از آن باز‌هم جریان افزایشی جدیدی ایجاد خواهد شد که از هم‌اکنون نمی‌توان در مورد شدت و ضعف و توانمندی آن اظهارنظر قاطعی داشت زیرا داده‌های تاثیرگذار متفاوتی بر این بازار اعمال نفوذ می‌کنند. به‌نظر می‌رسد روند نوسان قیمت‌های جهانی طلا به‌صورت کژ دار و مریز در روزها و حتی هفته‌های آینده خودنمایی خواهد کرد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۹:۱۸:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد