فراز و فرودهای قیمت جهانی طلا

  فراز و فرودهای قیمت جهانی طلا
ذهنیت افزایش نرخ بهره در کنار عقب‌نشینی سفته بازها از بازار جهانی طلا موجب شد یکی از بزرگ‌ترین افت‌های قیمت‌ در دو ماه اخیر در بازار طلا به ثبت برسد.

ذهنیت افزایش نرخ بهره در کنار عقب‌نشینی سفته بازها از بازار جهانی طلا موجب شد یکی از بزرگ‌ترین افت‌های قیمت‌ در دو ماه اخیر در بازار طلا به ثبت برسد. این در حالی است که زمان مصرف فیزیکی طلا برای تولید جواهرات به منظور فروش در پایان سال میلادی به پایان رسیده و این داده مهم به کاهش قیمت‌ها کمک کرده است. البته نرخ‌های فعلی هم قابل دفاع است ولی ذات شکسته شدن رکورد قیمتی ۱۳۰۰ دلار در هر اونس ولی عدم حفظ آن نشان می‌دهد که بازار طلا به یک فاز برای تجدید قوا نیاز داشته اما ذات صحبت‌ها از افزایش تورم در آمریکا و حتی برنامه ریزی برای آن خود محرک جدیدی برای طلا به شمار می‌آید که می‌تواند پس از جذب توانمندی‌های مورد نیاز به یک روند افزایشی جدید منجر شود. این روند کلی یعنی تلاش برای رشد بیشتر قیمت‌ها از هم‌اکنون آغاز شده ولی برای رسیدن به روزهای اوج و ترسیم یک روند جدید از افزایش قیمت‌ها به زمان بیشتری نیاز دارد. این در حالی است که با فرض پذیرش ابهام در بازار دلار در کنار تقویت بازارهای مشابه، طلا هم به این روند کلی دچار خواهد شد ولی خوش‌بینی‌ها به بازار طلا در نهایت به حمایت از این بازار مهم منجر خواهد شد.
  پیش‌زمینه‌های کاهش قیمت طلا

درخصوص کاهش قیمت طلا در روزهای اخیر مهم‌ترین سیگنال را داده‌های مثبت از سوی اقتصاد آمریکا به شمار آورده‌اند که موجب شده مهاجرت به سمت دارایی‌های امن حرکت کند؛ یعنی بازار به سمتی گرایش پیدا کرده است که ثبات بیشتری داشته باشد. این در حالی بود که رشد ممتد و پلکانی بهای طلا به خودی خود زمینه را برای کاهش نرخ ایجاد کرده و همچنین تلاش برای نقد کردن درآمدزایی طلا در چارچوب سفته بازی نیز به این افت قیمت‌ها دامن زد. تقویت نسبی قیمت سهام در آمریکا در کنار تقویت بازارهای کالایی و احتمال رشد بیشتر در اقتصاد آمریکا موجب شد تا جذابیت طلا در بازارهای جهانی کاهش یافته که یکی از خروجی‌های آن کاهش قیمت طلا بود.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰:۲۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد